Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o zakaz reklam i sponsoringu imprez masowych przez producentów piwa

Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o zakaz reklam i sponsoringu imprez masowych przez producentów piwa
W związku z opublikowanym projektem Rady Ministrów o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do premiera z prośbą o uwzględnienie opinii RPD w dalszych pracach rządu.
O autorze
2 min czytania 2024-11-04

Ministerstwo Zdrowia w projekcie o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi proponuje:

  • doregulowanie kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz wyglądu i treści zamieszczanych na nim informacji, jak i materiału, z którego może być wykonane opakowanie – w przypadku opakowań o ilości nominalnej do 300 ml,
  • określenie zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,
  • nałożenia na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek z jednoczesnym obowiązkiem adresowanym do sprzedawcy lub osoby podającej do żądania okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.

Do zaproponowanych zmian odniosła się Monika Horna-Cieślak. Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka należy jasno uregulować w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kwestie form sprzedaży napojów alkoholowych w kontekście dopuszczalności albo niedopuszczalności zawierania umów sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem Internetu. Konieczne jest również podjęcie działań na rzecz wprowadzenia zakazu reklamy piwa. 

– W Polsce reklamowanie napojów alkoholowych jest generalnie zakazane. Zakaz ten można uznać za przestrzegany – także w kontekście reklamowania napojów alkoholowych w przestrzeni internetowej. Wyjątek ustawodawca w tym kontekście przewidział natomiast dla piwa, które jest wyłączone z tego zakazu. Zakaz reklamowania napojów alkoholowych obejmuje również sponsoring imprez masowych oraz imprez i przedsięwzięć kulturalnych, naukowych, sportowych i rozrywkowych o zasięgu ogólnokrajowym przez producentów napojów alkoholowych – za wyjątkiem producentów piwa – podkreśliła Monika Horna-Cieślak.

Niepokojąca, zdaniem RPD, jest także rosnąca w Polsce dostępność fizyczna alkoholu mierzona liczbą punktów sprzedaży. Obecnie alkohol można kupić praktycznie w każdym sklepie spożywczym, na stacji benzynowej czy w punktach gastronomicznych. W Polsce nie ma także generalnego ograniczenia czasowego dla sprzedaży alkoholu, przez co jest on dostępny przez całą dobę. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Sytuacja ta wymaga w mojej ocenie stworzenia rozwiązań na rzecz strategicznego ograniczania dostępności fizycznej alkoholu. W tym kontekście popieram kierunki zmian, zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia na rzecz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych oraz zakazu albo ograniczenia możliwości sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych – zaznaczyła Monika Horna-Cieślak.

źródło: Rzecznik Praw Dziecka, opracowanie: Agata Drynko

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Alkohol to problem, który dotyczy także dzieci. Wnioski z debaty u Rzecznika Praw Dziecka

PS2 Jak reklama wpływa na inicjację alkoholową dzieci i młodzieży w Polsce [RAPORT ICŚ]