Ministerstwo Zdrowia w projekcie o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi proponuje:
- doregulowanie kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz wyglądu i treści zamieszczanych na nim informacji, jak i materiału, z którego może być wykonane opakowanie – w przypadku opakowań o ilości nominalnej do 300 ml,
- określenie zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,
- nałożenia na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek z jednoczesnym obowiązkiem adresowanym do sprzedawcy lub osoby podającej do żądania okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.
Do zaproponowanych zmian odniosła się Monika Horna-Cieślak. Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka należy jasno uregulować w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kwestie form sprzedaży napojów alkoholowych w kontekście dopuszczalności albo niedopuszczalności zawierania umów sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem Internetu. Konieczne jest również podjęcie działań na rzecz wprowadzenia zakazu reklamy piwa.
Zobacz również
– W Polsce reklamowanie napojów alkoholowych jest generalnie zakazane. Zakaz ten można uznać za przestrzegany – także w kontekście reklamowania napojów alkoholowych w przestrzeni internetowej. Wyjątek ustawodawca w tym kontekście przewidział natomiast dla piwa, które jest wyłączone z tego zakazu. Zakaz reklamowania napojów alkoholowych obejmuje również sponsoring imprez masowych oraz imprez i przedsięwzięć kulturalnych, naukowych, sportowych i rozrywkowych o zasięgu ogólnokrajowym przez producentów napojów alkoholowych – za wyjątkiem producentów piwa – podkreśliła Monika Horna-Cieślak.
Niepokojąca, zdaniem RPD, jest także rosnąca w Polsce dostępność fizyczna alkoholu mierzona liczbą punktów sprzedaży. Obecnie alkohol można kupić praktycznie w każdym sklepie spożywczym, na stacji benzynowej czy w punktach gastronomicznych. W Polsce nie ma także generalnego ograniczenia czasowego dla sprzedaży alkoholu, przez co jest on dostępny przez całą dobę.
– Sytuacja ta wymaga w mojej ocenie stworzenia rozwiązań na rzecz strategicznego ograniczania dostępności fizycznej alkoholu. W tym kontekście popieram kierunki zmian, zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia na rzecz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych oraz zakazu albo ograniczenia możliwości sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych – zaznaczyła Monika Horna-Cieślak.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
źródło: Rzecznik Praw Dziecka, opracowanie: Agata Drynko
Słuchaj podcastu NowyMarketing