#TheBestOfEffie Grand Prix 2009: „Alior Bank Launch”

#TheBestOfEffie Grand Prix 2009: „Alior Bank Launch”
W tym roku obchodzimy 25-lecie konkursu Effie Awards Poland. Z tej okazji w cyklu #TheBestOfEffie przyglądamy się kampaniom, które otrzymały Grand Prix. Jednym z wyróżnionych projektów jest „Alior Bank Launch”, nagrodzony w 2009 roku. Poznaj jego kulisy.
O autorze
2 min czytania 2020-11-13

W cyklu #TheBestOfEffie wspominamy kampanie, które nie tylko zostały uhonorowane najwyższą możliwą nagrodą w konkursie Effie, lecz również zapisały się pamięci odbiorców jako wyjątkowe i nadające kierunek całej branży reklamy w Polsce.

Grand Prix 2009: „Alior Bank Launch”

W połowie 2008 r. zarówno z USA, jak i z rynków europejskich zaczęły napływać informacje o kryzysie w branży finansowej i wyraźnym pogorszeniu sytuacji ekonomicznej. Wśród Polaków zaufanie do banków zaczęło spadać. Alior Bank rozpoczął od działań pre-launchowych, a dokładniej od projektu internetowego „Zbuduj z nami nowy bank”, a także kreowania lokalnych społeczności skupionych wokół przyszłych oddziałów. Następnie swoją działalność operacyjną postanowił rozpocząć 17.11.2008 r., czyli w punkcie kulminacyjnym globalnego kryzysu sektora bankowego!

Grupę docelową nowej instytucji stanowiły osoby posiadające konta w innych bankach, mieszkające w średnich i dużych miastach, mające dochody powyżej średniej, w wieku 25-49 lat. Bardziej wymagający i świadomi swojej coraz silniejszej pozycji w relacji z bankiem.

Celem strategii kampanii była odpowiedź na pojawiające się trendy społeczne związane z rosnącymi aspiracjami Polaków, jak i odpowiedź na szybko postępujące zawirowania na rynku bankowym. Konsumenci mieli zostać uświadomieni, że nowy bank to jakościowy skok w branży finansowej, proponujący innowacyjne rozwiązania, ale zarazem solidny i oparty na tradycyjnych wartościach. W ogromnym clutterze oznaczało to między innymi znalezienie formatu komunikacyjnego, symbolu, który wyróżni bank na tle innych oraz pozwoli na błyskawiczną identyfikację marki. Kluczowe stało się wykorzystanie faktu, że nowy bank zatrudnia najlepszych bankowców – doświadczonych fachowców. Uznano, że ikoną banku i kampanii staną się jego pracownicy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Stworzono postaci bankierów kojarzące się z fundamentalnymi zasadami tradycyjnej, racjonalnej bankowości oraz z ustabilizowanym, wiarygodnym i prestiżowym światem finansowych dżentelmenów. Bankierzy zdecydowanie wyróżniali się na tle konkurencji uniformizującej wizerunek pracownika banku.

Strategię „Zapewniamy przywileje, które do tej pory były dostępne dla nielicznych” podsumowywał claim „Wyższa kultura bankowości”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sprawdź, co po latach mówią o kampanii: Wojciech Kowal Senior Copywriter, PZL i Kot Przybora Dyrektor Kreatywny, Właściciel PZL.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Streszczenie kampanii

Zapewniliśmy klientom w standardzie przywileje, które do tej pory dostępne były dla nielicznych. Motto Alior Banku stało się znane dzięki charakterystycznym bankierom w melonikach. W okresie 2 miesięcy od launchu (17.11.2008 r.) pozyskano 60 tys. klientów oraz 1 mld zł depozytów. Pomimo globalnego kryzysu w branży finansowej i niesprzyjającej sytuacji gospodarczej, sukces Alior Banku stał się faktem.

  • Tytuł: „Alior Bank Launch”
  • Zgłaszający: PZL
  • Klient: Alior Bank
  • Kategoria: Launch

Uzasadnienie nagrody (Złoto i Grand Prix)

Agnieszka Węglarz – ówczesna Dyrektorka Departamentu Strategii Marketingowej, Polkomtel: Bank wchodził w trudnym dla kategorii momencie na rynku, kiedy bardzo dla klienta liczyło się zaufanie do banku i tradycja, więc teoretycznie miał od razu utrudniony start. Mogli pójść po prostu w strategię challengera rynku, który przebija innych ofertą (mieli ku temu atuty) – ale w strategii poszli w kierunku budowy wiarygodności, a ofertę i argumenty cenowe wkomponowali jako RTB. Jak widać z dobrym efektem – osiągnęli wyższą niż zakładano realizacja zarówno wyników komunikacyjnych, jak i biznesowych.

PS #TheBestOfEffie Grand Prix 2016: Play „Wszyscy Przechodzą do Play”