W cyklu #TheBestOfEffie wspominamy kampanie, które nie tylko zostały uhonorowane najwyższą możliwą nagrodą w konkursie Effie, lecz również zapisały się pamięci odbiorców jako wyjątkowe i nadające kierunek całej branży reklamy w Polsce.
Grand Prix 2009: „Alior Bank Launch”
W połowie 2008 r. zarówno z USA, jak i z rynków europejskich zaczęły napływać informacje o kryzysie w branży finansowej i wyraźnym pogorszeniu sytuacji ekonomicznej. Wśród Polaków zaufanie do banków zaczęło spadać. Alior Bank rozpoczął od działań pre-launchowych, a dokładniej od projektu internetowego „Zbuduj z nami nowy bank”, a także kreowania lokalnych społeczności skupionych wokół przyszłych oddziałów. Następnie swoją działalność operacyjną postanowił rozpocząć 17.11.2008 r., czyli w punkcie kulminacyjnym globalnego kryzysu sektora bankowego!
Zobacz również
Grupę docelową nowej instytucji stanowiły osoby posiadające konta w innych bankach, mieszkające w średnich i dużych miastach, mające dochody powyżej średniej, w wieku 25-49 lat. Bardziej wymagający i świadomi swojej coraz silniejszej pozycji w relacji z bankiem.
Celem strategii kampanii była odpowiedź na pojawiające się trendy społeczne związane z rosnącymi aspiracjami Polaków, jak i odpowiedź na szybko postępujące zawirowania na rynku bankowym. Konsumenci mieli zostać uświadomieni, że nowy bank to jakościowy skok w branży finansowej, proponujący innowacyjne rozwiązania, ale zarazem solidny i oparty na tradycyjnych wartościach. W ogromnym clutterze oznaczało to między innymi znalezienie formatu komunikacyjnego, symbolu, który wyróżni bank na tle innych oraz pozwoli na błyskawiczną identyfikację marki. Kluczowe stało się wykorzystanie faktu, że nowy bank zatrudnia najlepszych bankowców – doświadczonych fachowców. Uznano, że ikoną banku i kampanii staną się jego pracownicy.
Stworzono postaci bankierów kojarzące się z fundamentalnymi zasadami tradycyjnej, racjonalnej bankowości oraz z ustabilizowanym, wiarygodnym i prestiżowym światem finansowych dżentelmenów. Bankierzy zdecydowanie wyróżniali się na tle konkurencji uniformizującej wizerunek pracownika banku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Strategię „Zapewniamy przywileje, które do tej pory były dostępne dla nielicznych” podsumowywał claim „Wyższa kultura bankowości”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sprawdź, co po latach mówią o kampanii: Wojciech Kowal – Senior Copywriter, PZL i Kot Przybora – Dyrektor Kreatywny, Właściciel PZL.
Streszczenie kampanii
Zapewniliśmy klientom w standardzie przywileje, które do tej pory dostępne były dla nielicznych. Motto Alior Banku stało się znane dzięki charakterystycznym bankierom w melonikach. W okresie 2 miesięcy od launchu (17.11.2008 r.) pozyskano 60 tys. klientów oraz 1 mld zł depozytów. Pomimo globalnego kryzysu w branży finansowej i niesprzyjającej sytuacji gospodarczej, sukces Alior Banku stał się faktem.
- Tytuł: „Alior Bank Launch”
- Zgłaszający: PZL
- Klient: Alior Bank
- Kategoria: Launch
Uzasadnienie nagrody (Złoto i Grand Prix)
Agnieszka Węglarz – ówczesna Dyrektorka Departamentu Strategii Marketingowej, Polkomtel: Bank wchodził w trudnym dla kategorii momencie na rynku, kiedy bardzo dla klienta liczyło się zaufanie do banku i tradycja, więc teoretycznie miał od razu utrudniony start. Mogli pójść po prostu w strategię challengera rynku, który przebija innych ofertą (mieli ku temu atuty) – ale w strategii poszli w kierunku budowy wiarygodności, a ofertę i argumenty cenowe wkomponowali jako RTB. Jak widać z dobrym efektem – osiągnęli wyższą niż zakładano realizacja zarówno wyników komunikacyjnych, jak i biznesowych.