#NMInsights SeniorApp: „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” [RAPORT]

#NMInsights SeniorApp: „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” [RAPORT]
Fundacja SeniorApp opublikowała wnioski z IV edycji raportu „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” na rok 2024. Publikacja stanowi mapę potrzeb i wyzwań, przed jakimi stoją polscy seniorzy.
O autorze
4 min czytania 2024-11-14

Według prognoz GUS, liczba ludności w wieku 65+ w Polsce wyniesie 8,19 mln w 2030 roku, 8,67 mln w 2040 roku, 9,87 mln w 2050 roku, a w 2060 roku osiągnie 10,07 mln, co będzie stanowić 32,6% całej populacji. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na grupę społeczną, jaką są seniorzy.

W związku z tym, fundacja SeniorApp, chcąc dążyć do poprawy jakości życia osób starszych i wspierania ich integracji społecznej, opublikowała raport „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce”. Celem raportu jest dostarczenie rzetelnych i wszechstronnych danych, które mogą stać się fundamentem do publicznych dyskusji na temat sytuacji osób w wieku emerytalnym.

W tegorocznej edycji raportu skupiono się wyłącznie na osobach powyżej 55. roku życia, mieszkających w Polsce. Dzięki badaniu właśnie takiej grupy, udało się uniknąć wpływu opinii osób młodszych, które często mają inne spojrzenie na starzenie się i wyzwania z nim związane.

Ponadto, raport ma:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • pomóc młodszym pokoleniom w zrozumieniu sytuacji seniorów oraz zaangażować ich w tematykę życia osób starszych,
  • określić priorytetowe obszary wymagające wsparcia seniorów, zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym,
  • pozwolić na zrozumienie przeszkód, z jakimi borykają się seniorzy,
  • wskazać działania i rekomendacje, które mogą przyczynić się do poprawy jakości życia seniorów, niezależnie od miejsca ich zamieszkania czy statusu materialnego.

Obszary badawcze

W raporcie skupiono się na takich obszarach, jak:

  • jakość życia – raport szczegółowo bada, jak różne czynniki wpływają na jakość życia seniorów, uwzględniając zarówno aspekty materialne, jak i emocjonalne; analiza dostarcza informacji na temat tego, co sprawia, że życie seniorów jest satysfakcjonujące oraz jakie są obszary wymagające wsparcia;
  • zdrowie – raport analizuje dostęp do opieki medycznej oraz bariery, z jakimi seniorzy borykają się w dostępie do leczenia i profilaktyki; szczególna uwaga została poświęcona chorobom przewlekłym, które wpływają na codzienne funkcjonowanie seniorów;
  • życie społeczne – raport podkreśla, że izolacja społeczna znacząco obniża jakość życia, a znalezienie skutecznych metod przeciwdziałania temu zjawisku staje się jednym z priorytetów;
  • cyfryzacja – raport stara się dokładnie zbadać temat cyfryzacji wśród seniorów, wskazując obszary, w których wsparcie jest szczególnie potrzebne, aby umożliwić im pełne uczestnictwo w życiu społecznym.

Wnioski z raportu

  • 47% seniorów wskazuje na lęk przed chorobą i niedołężnością. Równie istotną obawą, dla 38% badanych, jest bycie ciężarem dla bliskich. Samotność, która może wydawać się oczywistą obawą, znajduje się na trzecim miejscu, jedynie 9% respondentów wyrażających zaniepokojenie tym tematem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Analizując wskaźnik dobrego samopoczucia wśród seniorów, zauważono, że osoby w wieku 65-69 lat mają najwyższy wskaźnik wynoszący 3,05%. Dla seniorów powyżej 80. roku życia wskaźnik dobrego samopoczucia spada do 2,51%, co może wiązać się z większymi wyzwaniami zdrowotnymi i trudnościami w adaptacji do zmian, które niesie ze sobą starość.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Ponad połowa seniorów (53%) czuje się młodziej, niż wskazuje ich wiek metrykalny. 34% ankietowanych akceptuje swój wiek i nie przejmuje się tym, że mogą być postrzegani jako starsi. Jednak 13% respondentów przyznało, że czuje się starszych niż ich rzeczywisty wiek.

  • Z danych wynika, że seniorzy borykają się z wieloma problemami związanymi z opieką zdrowotną. Aż 69,9% badanych wskazało na długie terminy wizyt jako istotny problem. Ponadto 43,2% respondentów wskazało na wysokie koszty usług medycznych. 19,9% ankietowanych podało, że mają trudności z komunikacją z lekarzami.

  • Wyniki dotyczące skuteczności szczepień pokazują, że 76% kobiet i 77% mężczyzn wśród seniorów regularnie się szczepi.

  • Aż 46%, wydaje miesięcznie ponad 100 zł na leki i suplementy. 24% ankietowanych wydaje od 50 do 100 zł, a 30% poniżej 50 zł miesięcznie.
  • W 2024 roku 71% respondentów zadeklarowało, że czuje się bezpiecznie w internecie. Z tego 9% czuje się bardzo bezpiecznie, a 62% bezpiecznie. To oznacza istotny wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy odsetek ten wynosił 65%. Liczba osób, które czują się niebezpiecznie, spadła z 8% do 6%, co jest pozytywnym sygnałem.
  • Internet odgrywa kluczową rolę w ich codziennym życiu. Aż 86% ankietowanych korzysta z sieci w celu poszukiwania informacji, co podkreśla ich chęć do pozostawania na bieżąco z aktualnościami. Ponadto 71% seniorów wykorzystuje internet do bankowości elektronicznej, co świadczy o rosnącym zaufaniu tej grupy do technologii. Inne istotne cele korzystania z internetu obejmują czytanie i oglądanie wiadomości, które dotyczą 68% respondentów, oraz kontakt z innymi, co wskazuje na 64% badanych.
  • Zakupy online są realizowane przez 55% seniorów, co dowodzi ich akceptacji dla e-commerce, a także ich umiejętności dostosowania się do nowoczesnych form robienia zakupów.
  • Choć tylko 39% korzysta z internetu do załatwiania spraw urzędowych, to sieć pełni również funkcję rozrywkową – 26% seniorów słucha muzyki, 22% gra w gry, a 21% ogląda filmy i seriale. Dodatkowo 16% ankietowanych korzysta z internetu do czytania książek online, a 15% zamawia usługi, takie jak hydraulik czy umawianie wizyt lekarskich.
  • Wśród seniorów, którzy wzięli udział w badaniu, niemal połowa, bo 47%, przyznała, że jest praktycznie cały czas online i na bieżąco śledzi informacje oraz wiadomości.

Raport dostępny do pobrania na stronie.

źródło: seniorapp.pl, opracowanie: Agata Drynko

PS Target „senior 50+”, czyli marketingowy strzał w kolano. To dlatego silver marketing kuleje

PS2 „Dlaczego antyki cenimy bardziej niż seniorów?” – pytają twórcy kampanii „Let’s Change How We Age” mającej polepszyć codzienność osób starszych w Wielkiej Brytanii

PS3 „Les inexposés”: organizacja Petits Frères des Pauvres wykorzystuje obrazy Vincenta van Gogha i Leonarda da Vinci do mówienia o problemie izolacji seniorów