Zdjęcie royalty free z Fotolia
Rynek reklamy mobilnej rozwija się bardzo dynamicznie. W roku 2013 jego wartość wzrosła 106 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim*. Niestety na polskim markecie wciąż brakuje miarodajnych informacji, które pozwoliłyby na dokładniejszą analizę tego – stosunkowo młodego – obszaru promocji.
Zobacz również
Z pomocą przychodzi sieć Adrino, jedna z największych sieci reklamy mobilnej w Polsce, która począwszy od sierpnia b.r., postanowiła w cyklach miesięcznych analizować reklamę umieszczaną w wydaniach tabletowych.
Przeanalizowaliśmy wszystkie formaty reklamowe, które reklamodawcy zamieścili w e-wydaniach w sierpniu 2014 roku. Na podstawie zebranych informacji opracowaliśmy najnowsze wydanie badania tendencji reklamowych na polskim rynku tabletowym – mówi Grzegorz Chyliński, CEO Adrino.
Kolejne zestawienie już za miesiąc.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najnowsza edycja monitoringu przyniosła spore zaskoczenie, ilość reklam zamieszczanych w mobilnych wydaniach magazynów zmalała o 26 proc. w stosunku do lipca bieżącego roku.
Najbardziej przyczynił się do tego wyniku tygodnik Wprost, który w lipcu umieścił na swoich stronach dokładnie 58 reklam. Niestety sierpień nie był już tak owocny I liczba opublikowanych reklam zmalała do 19. Ilość reklam liczona miesiąc do miesiąca zmalała o 67 proc.
Nie odnotowaliśmy większych zmian odnośnie form zamieszczonych reklam (statyczna, rich media, video). Wciąż pierwszym wyborem reklamodawców pozostaje reklama statyczna, 4 na 5 reklam zamieszczanych w tabletowych wydaniach popularnych magazynów to reklamy statyczne – mówi Weronika Kozera, Account Manager, w Adrino odpowiedzialna za reklamę w wydaniach tabletowych. Rich media stanowią 16 proc. wszystkich przebadanych reklam. Jest to spadek o 1,5 punktu procentowego względem lipca. Najrzadziej wybieraną formą przez reklamodawców pozostaje video, spadek z 5 proc. do 2 proc.. – dodaje Kozera.
Pocieszający jest fakt, że z miesiąca na miesiąc, reklamodawcy zaczynają zwracać uwagę na linkowanie w reklamach. Reklamy linkowane stanowiły 46 proc. wszystkich reklam, w dodatku zanotowały wzrost miesiąc do miesiąca o 4 punkty procentowe.
QR kody zdecydowanie odchodzą do lamusa. Podobnie jak w lipcu, również w sierpniu, tylko 1 reklama była oparta na QR kodzie spośród wszystkich przebadanych. Należy mieć świadomość, że standardowe użycie QR kodu, nie zaangażuje użytkownika, dlatego warto dobrze przemyśleć jego użycie w kampanii.
Pod względem reklamowanych branż, lwia część reklam służy autopromocji. Do czołówki w sierpniu dołączyła branża rozrywkowa, wzrost z 4 proc. w lipcu do 12 proc. w sierpniu. Branże odzieżowe oraz technologiczne pozostają wciąż, jako jedne z najaktywniejszych na polskim rynku. Wraz z końcem wakacji bardzo duży spadek zanotowała branża higiena i pielęgnacja z 15 proc. w lipcu do 5 proc. w sierpniu, co może mieć związek z końcem wakacji.