Grilling, shading, flexowanie – choć brzmią jak potencjalni laureaci Młodzieżowego Słowa Roku 2024, to w rzeczywistości są anty-słowami wszechczasów. Za tymi terminami kryją się realne niebezpieczeństwa, które dotykają młodych i mają wpływ na ich dobrostan psychiczny. W dzisiejszym świecie cyberprzemoc przybiera różnorodne oblicza: od podszywania się pod inne osoby w celu oszustwa, przez obraźliwe i szkalujące wiadomości, po manipulacje emocjonalne, które mają na celu wykorzystanie naiwności ich ofiary. Świadomość tych zagrożeń jest kluczowa.
Cyberprzemoc – cichy wróg naszych czasów
Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a co czwarty z nich był ośmieszany lub poniżany online. Mimo to, niemal 60 proc. rodziców uważa, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w Internecie1. Cyberprzemoc to jedno z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego młodych ludzi, które w skrajnych przypadkach może prowadzić do wykluczenia społecznego i poważnych problemów emocjonalnych. W obliczu tych alarmujących statystyk, edukacja na temat zagrożeń w sieci staje się niezbędna.
Zobacz również
Avon rusza z kampanią Mów Do Mnie – #TokTuMi
Pierwszym etapem akcji są szkolenia dla nauczycieli. Następnie prowadzone będą zajęcia dla dzieci. Małgorzata Gosztyła, doświadczona terapeutka specjalizująca się w problematyce cyberprzemocy, prowadzi interaktywne wykłady dla nauczycieli. Zajęcia dla uczniów prowadzone są z kolei przez ich rówieśników. Młodzież uczy się, jak rozpoznawać i przeciwdziałać zagrożeniom w sieci. Kampania obejmuje również rodziców, którzy po każdej przeprowadzonej lekcji otrzymują praktyczne wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o cyberprzemocy i jakie sygnały powinny obudzić ich czujność i ich skłonić do poszukiwania pomocy u specjalisty.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Celem akcji jest nie tylko zwiększenie świadomości społecznej, ale także wskazanie skutecznych metod przeciwdziałania cyberprzemocy oraz profilaktyka zdrowia psychicznego młodych ludzi czy edukacja dorosłych, głównie rodziców i nauczycieli. Docelowo, zajęcia o cyberprzemocy, zainicjowane przez Avon, obejmą około 300 klas i około 2000 uczniów szkół ponadpodstawowych w całej Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Małe zakupy, wielkie wsparcie dla walki z cyberprzemocą
Avon, dołączając do akcji Mów do mnie – #TokTuMi, sfinansował 300 lekcji na temat cyberprzemocy. Dzięki wsparciu klientów i konsultantek może być ich znacznie więcej. W listopadzie i grudniu 100 proc. zysku ze sprzedaży produktów ze znakiem nieskończoności zostanie przeznaczone na kolejne zajęcia. Kupując bransoletkę, kosmetyczkę lub kieszonkowy alarm z tym symbolem, które są dostępne przez cały rok u konsultantek lub na stronie, można wesprzeć kolejne lekcje o cyberprzemocy i pomóc chronić młodzież przed zagrożeniami w sieci.
– Rodzice doskonale rozpoznają pierwsze symptomy przeziębienia u dzieci, wiedzą, że kiedy zaczyna się katar, a gorączka rośnie, trzeba zgłosić się do lekarza. Inaczej wygląda to w przypadku zdrowia psychicznego, gdzie pierwsze sygnały problemów pozostają niezauważone bądź zignorowane przez rodziców ze względu na brak wiedzy w tym obszarze. Rodzice często mylnie interpretują zachowanie nastolatków – drażliwość i niegrzeczne odzywki przypisują głównie złemu towarzystwu, bądź burzliwemu wiekowi dorastania… Życie młodych ludzi toczy się jednak przede wszystkim w Internecie, gdzie często stykają się z przemocą – zarówno jako jej świadkowie, jak i ofiary. Przeciętny nastolatek wzbudza telefon częstokroć aż do 1000 razy dziennie, co oznacza, że tyle samo razy może być narażony na hejt, nękanie, bulling czy inne formy cyberprzemocy. Właśnie dlatego wspólnie z Avon w ramach akcji Mów Do Mnie – #TokTuMi stworzyliśmy moduł poświęcony temu problemowi, aby edukować zarówno dzieci, jak i dorosłych, jak rozpoznawać i reagować na zagrożenia w sieci, a także gdzie i kiedy szukać pomocy. Akcja społeczna Mów Do Mnie – #TokTuMi, w ramach której realizowany jest program przeciwko przemocy została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka – mówi Tomasz Prosiński, współinicjator akcji.
– W tym roku podczas 16 Dni Przeciwko przemocy chcemy zwrócić uwagę na rodzaj przemocy, który dotyka przede wszystkim młodzież i pomóc przełamać ciszę między rodzicami a dziećmi, aby mogli zauważyć jej oznaki, które są trudne do rozszyfrowania, zwłaszcza w czasach, gdy te pokolenia mówią do siebie językiem z dwóch różnych światów. Przemoc karmi się ciszą, dlatego jako Avon od lat prowadzimy kampanie edukacyjne i profilaktyczne, które dodają osobom doświadczającym przemocy siły do tego, by zgłosić się o pomoc – stworzyliśmy m.in. pierwszą w Polsce aplikację przeciwprzemocową Avon Alert, gdzie każdy, kto jej doświadczył, może szukać wsparcia. Teraz, dzięki dołączeniu do akcji społecznej Mów Do Mnie – #TokTuMi, której celem jest profilaktyka szeroko pojętego zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, możemy nie tylko walczyć z problemem, ale także mu zapobiegać, edukując młodych ludzi już na etapie szkoły. Lekcje o cyberprzemocy to kolejny krok w realizacji naszej misji tworzenia bezpieczniejszego świata dla wszystkich – dodaje mówi Ewa Grzech, Head of Integrated Communications Avon Cosmetics Polska.
Więcej informacji na stronie.
1 https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/mlodziez-w-internecie—raport-nastolatki-31
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko