Które słowo podbiło serca młodych Polaków w 2024 roku? Zwycięskim słowem została „sigma”. Internauci nie mieli wątpliwości – słowo sigma zdobyło uznanie ponad 20 tysięcy głosujących i stało się językowym symbolem roku. Sigma to słowo, które mocno zakorzeniło się w młodzieżowym slangu, sygnalizując niezależność, mądrość i siłę. Opisuje osobę, która wyróżnia się pewnością siebie, konsekwencją w działaniu i wiernością swoim zasadom, budząc podziw i szacunek otoczenia.
– Na pierwszym miejscu znalazło się słowo dobrze znane zarówno młodszym, jak i starszym nastolatkom, można nawet powiedzieć, że dobrze znane wszystkim „młodym duchem”. Gdy zestawimy je z wyrazem, który z listy dwudziestu kandydatów zdobył najmniej głosów, to wychodzi, że SIGMA jest GOAT-em! I to jest prawda! Słowo zdobyło wielką popularność, ma dobrą aurę, jest pozytywne, potrafi oddać szacunek, ale też ma dostojne brzmienie. To w końcu nazwa osiemnastej litery alfabetu greckiego, ale też standardowy znak sumy wielu składników. Jednak młodzieżowa potoczność widzi SIGMĘ nieco inaczej – jako osobę: mądrą, silną, niezależną, podziwianą i piękną. Ale też skromną, nieafiszującą się ze swoim „egotopem” i licznymi talentami – pisze w swoim komentarzu Przewodnicząca Jury Anna Wileczek.
Zobacz również
Na plebiscytowym podium znalazły się też: azbest i czemó. Słowo czemó zostało dodatkowo wyróżnione przez Kapitułę konkursu, zyskując Nagrodę Jury.
Drugie miejsce ze względu na liczbę oddanych głosów zdobyło słowo azbest, które humorystyczne nawiązuje do filmów i memów o „wylewaniu azbestu”. Jak zauważa Jury plebiscytu, zalewanie azbestem może być też aluzją do patodeweloperki oferującej niską jakość za duże pieniądze oraz niszczącej środowisko naturalne.
Na trzecim miejscu znalazło się czemó, które zdobyło także Nagrodę Jury. Słowo oznacza to samo, co w języku ogólnym „czemu”, wydaje się jedynie mocniej podszyte zdziwieniem oraz przypomina wymowę bliską „czemo”. Słowo wzięło się z powielanej na TikToku rozmowy dwóch młodych graczy w „Fortnite’a”.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Prawdopodobnie to słowo z czołówki plebiscytu nie przeżyje zbyt długo, dziś jednak jest bardzo popularne i już na tym etapie czegoś nas nauczyło – w tej odmianie języka wszystko może być słowotwórczym hitem – dodaje Bartek Chaciński, Członek Jury.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko