Były „essa” i „śpiulkolot”, teraz czas na… rel. Młodzieżowe słowo roku 2023 wybrane

Były „essa” i „śpiulkolot”, teraz czas na… rel. Młodzieżowe słowo roku 2023 wybrane
Jak co roku, grudzień to czas podsumowań i rozstrzygnięć plebiscytów. Jest wśród nich ten na Młodzieżowe Słowo Roku, którym w tym roku ogłoszono… rel. Co oznacza ten wyraz i jakie słowa wyprzedził na podium?
O autorze
2 min czytania 2023-12-07

Każde pokolenie ma własne zwyczaje, zachowania, a także język. Doskonale wiedzą o tym pracownicy Wydawnictwa Naukowego PWN pod patronatem Uniwersytetu Warszawskiego, którzy od lat koordynują prace nad wyborem Młodzieżowego Słowa Roku. Zwycięzcy są typowani przez dwie grupy:

  • internautów, którzy przez drugą połowę listopada mogą głosować na stronie PWN,
  • a także jury, które rokrocznie wybiera ich zdaniem najbardziej młodzieżowe słowo.

Jak czytamy w regulaminie konkursu: „Młodzieżowe Słowo Roku nie musi być nowe, slangowe ani najczęściej używane w danym roku”.

Młodzieżowe Słowo Roku wybrane pod raz siódmy

Pierwsze Młodzieżowe Słowo roku zostało wyłonione w 2016 roku, w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty — dodaj do ulubionych”. Od tego czasu wytypowano już siedem wyrazów i tylko w 2020 roku głosowanie nie doczekało się oficjalnego rozstrzygnięcia.

„Rel” — bo tak brzmi Młodzieżowe Słowo Roku 2023, w języku młodzieży oznacza aprobatę. Tłumaczone jest również jako „mam tak samo”, „zgadzam się z tobą”. Jakie jeszcze wyrazy znalazły się na podium tegorocznego zestawienia?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Drugie miejsce zajęła „sigma” (osoba silna, nieszukająca aprobaty i realnie wpływającej na rzeczywistość), a na trzecim wylądowało „oporowo” (mocno, dużo). W sumie, w konkursie oddano ponad 140 tys. głosów, a to rekordowy wynik.

Prof. Anna Wileczek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK), przewodnicząca jury plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku, tak argumentuje wybór zwycięzcy:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Zwycięskie słowo „rel” jest wyrazem zgody. Dosłownie i metaforycznie. Z jednej strony oznacza aprobatę tego, co mówił przedmówca, z drugiej — obrazuje zgodną współpracę uczestników dialogu

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wybory Młodzieżowego Słowa Roku krok po kroku

W jaki sposób dochodzi do wyboru Młodzieżowego Słowa Roku? Wydarzenie ma dwa etapy, podczas których:

  • do puli może zostać zgłoszone każde słowo, z których finałową dwudziestkę wybiera kapituła w składzie obejmującym przedstawicieli uczelni wyższych i mediów,
  • dochodzi do głosowania w dwóch kategoriach: wybór internautów i nagroda jury.

Zwłaszcza ta druga kategoria bywa dla obserwatorów konkursu zaskoczeniem. W tym roku kapituła przyznała nagrodę wyrażeniu „oddaje”, oznaczającemu rzecz lub sytuację, która jest opłacalna i pozwala na odzyskanie włożonego w jej realizację wysiłku. Raz jeszcze, podobnie jak w przypadku pojęcia „rel”, wyraz ma wydźwięk pozytywny.

„Kys” usunięte z listy kandydatów

W tegorocznym plebiscycie nie zabrakło miejsca na skandal. Dotyczył on słowa „kys” zgłoszonego do pierwszego etapu konkursu. „Kys” powstał z angielskiego wyrażenia „kill yourself” i mial być używany żartobliwie, w sytuacjach, w których po polsku powiedzielibyśmy „odczep się” albo „zamknij się”. Według zgłaszających „kys” miałoby być wyrazem kończącym rozmowę w sposób zdecydowany, jednak jury uznało, że jego pochodzenie jest zbyt kontrowersyjne i może zostać odebrane jako nawołujące do aktywności związanych z utratą życia. Ostatecznie wyrażenie „kys” zostało wycofane z plebiscytu, choć w dyskusji pojawiły się głosy o przewrotnym sposobie jego tłumaczenia: keep yourself safe (pol. uważaj na siebie).

Młodzieżowe Słowo Roku inspiracją dla real time marketingu

Co roku, wraz z ogłoszeniem wyników plebiscytu, w internecie pojawiają się dziesiątki kreacji inspirowanych zwycięzcą. Do najbardziej popularnych zaliczyć można bez wątpienia:

  • „śpiulkolot” w reklamie sieci sklepów meblowych IKEA,
  • i „alternatywka” w reklamie fast foodu KFC.

Nie inaczej jest tym razem, a zaraz po publikacji informacji w sieci pojawiło się wiele pomysłowych sposobów na wykorzystanie słowa „rel”. Najciekawsze naszym zdaniem RTMy prezentujemy poniżej, ale jeśli macie swoich ulubieńców, których zabrakło na liście — dajcie znać w komentarzach.

fot. Facebook

fot. Facebook

fot. Facebook

fot. Facebook

Zdjęcie główne: YouTube

PS Everything is pink, czyli marketing wokół filmu „Barbie”

Dziś premiera filmu „Barbie”! Zobaczcie najciekawsze działania marketingowe, które są skupione wokół dzieła Grety Gerwig i oczywiście najsłynniejszej lalki na świecie.

PS2 Krakowski Lagun zrobił furorę w internecie

W kwietniu 2021 roku media obiegły zdjęcia bliżej nieokreślonego stworzenia, które wisiało na drzewie w Krakowie. Gdy tylko zagadka została rozwiązana, tajemniczy obiekt stał się bohaterem licznych RTM’owych kreacji znanych marek. Następnie zaś niepozorny żart przerodził się w akcję w szczytnym celu.