Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w grudniu 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W grudniu 2024 odnotowaliśmy 92,16 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3243 kontakty. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,04% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Zobacz również
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,11 sekundy (9,76 sekund dla kreacji typu display i 7,23 sekundy dla kreacji wideo). Średnia widoczność kreacji digital w grudniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45,03%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 55,41% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 42,35%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (40,21 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w grudniu wyniósł 43,6%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,43 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 48.23%.
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (8,05 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,7% oraz „Clothing and accessories” (5,65 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,1%).
Portaj Pracuj.pl podsumowuje sytuację na rynku pracy specjalistów w 2024 roku
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w grudniu 2024 został Media Expert, który wygenerował 5,2 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 81,54% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazła się marka Temu z 4,2 mld kontaktów i 80,04% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,85 mld kontaktów i zasięg na poziomie 80,81%). Ranking TOP 10 marek zamyka Rossmann, który odnotował 0,85 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w grudniu 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 7,22%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Apart z 3,44% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (2,84% udziału).
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W grudniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Trade”. Wygenerowała ona 17,09 mld kontaktów reklamowych, docierając do 93,64% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w grudniu wyniósł dla tej branży 25,8%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,94 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Pharmaceuticals” (12,57 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 18,9% oraz 93,12% zasięgu), podium zamyka natomiast branża „Food” (10,01 mld kontaktów reklamowych, SoV – 15,1% i zasięg – 92,91%).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w grudniu była marka Media Expert. Wygenerowała
ona 3,38 mld kontaktów reklamowych, docierając do 91,25% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na
drugim miejscu znalazł się Lidl (1,75 mld kontaktów reklamowych i 87,13% zasięgu), natomiast na
trzecim – Biedronka (0,97 mld kontaktów i 84,43% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu
uplasowała się marka T-Mobile z 0,72 mld kontaktów reklamowych i 80,55% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wyniósł 5,65% – a na drugim Lidl, z udziałem na poziomie 2,88%. Trzecie miejsce należało do Allegro.pl z udziałem 1,79%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w grudniu była branża „Trade” (13,09 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,5 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,32 mld kontaktów reklamowych).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w grudniu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 3,58 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,23% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,61 mld kontaktów reklamowych, 83,76% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,64 mld kontaktów, 81,02% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Intermarche (0,37 mld kontaktów i 77,23% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w grudniu marka Media Expert (16,10%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (7,43%) oraz Biedronka (2,26%).
Gemius
Gemius to polska firma badawczo-technologiczna, która od ponad 25 lat z sukcesem rozwija i wdraża w Polsce oraz za granicą autorskie technologie badania mediów cyfrowych. Gemius mierzy m.in. oglądalność stron www i aplikacji internetowych, słuchalność treści audio w radiu i internecie, oglądalność treści wideo zarówno w telewizji jak i w playerach internetowych, a także oglądalność i słuchalność reklam towarzyszących konsumpcji tych wszystkich rodzajów treści. Firma działa na blisko 40 rynkach w regionie EMEA, a na 12 z nich posiada lokalne oddziały. Klientami Gemiusa są reklamodawcy, media, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR.
gemiusAdReal
gemiusAdReal to pierwsze na rynku badanie, które dostarcza dane na temat aktywności reklamowej wszystkich marek komunikujących się z konsumentami poprzez internet i telewizję. Dzień po dniu pozwala analizować aktywność konkurencji (np. formaty, kreacje, efektywność, siłę kampanii), dzięki AdRealowi możemy wyznaczyć benchmarki dla swoich działań w sieci. Jest to szczególnie istotne ze względu na poziom skomplikowania rynku, wielości form reklamowych, sposobów rozliczeń oraz coraz bardziej złożony proces zakupu i emisji. Badanie to umożliwia określenie zarówno potencjału, jak i wykorzystania przestrzeni reklamowej poszczególnych wydawców mediowych.