#NMInsights Huawei CBG Polska: jak Silversi korzystają z inteligentnych urządzeń [BADANIE]

#NMInsights Huawei CBG Polska: jak Silversi korzystają z inteligentnych urządzeń [BADANIE]
Wykluczenie technologiczne Silversów (osób po 50 roku życia) to mit, który można odłożyć na półkę. W Polsce aż 97% osób w tym wieku korzysta z inteligentnych urządzeń. Najczęściej są to smartfony (93%) i laptopy (84%), a sportowe opaski lub smartwatche posiada 36% z nich. Między innymi takie wnioski płyną z badania Huawei CBG Polska. Sprawdź więcej.
O autorze
2 min czytania 2025-01-29

Sprawdź wnioski z badania Huawei CBG Polska przeprowadzonego w styczniu 2025 roku przez SW Research. W badaniu udział wzięło 703 Polaków w wieku 50+.

Najważniejsze wnioski

  • 97% Silversów posiadających smartfon, korzysta z niego każdego dnia. Wśród posiadaczy smart opasek i smartwatchy odsetek ten wynosi 84%, z kolei laptopów używa codziennie 71%, a tabletów 36% spośród ich właścicieli w tym wieku.

Posiadacze smart urządzeń z pokolenia 50+, najczęściej używają ich, aby być na bieżąco z:

  • wiadomościami ze świata czy pogodą (65%),
  • utrzymywania więzi z bliskimi czy znajomymi (64%).

Dodatkowo:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • połowa (52%) badanych z tej grupy aktywnie korzysta z mediów społecznościowych,
  • prawie jedna trzecia (32%) osób po pięćdziesiątce używając swoich urządeń oddaje się rozrywce – grają w gry, oglądają filmy i seriale czy słuchają muzyki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród kluczowych motywacji do korzystania z technologii można wymienić także:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • poprawę samopoczucia (28%),
  • zwiększenie produktywności i naukę nowych rzeczy (po 27%).

Nowe technologie łączą pokolenia

Aż 58% badanych Silversów stwierdza, że technologia poprawia ich relacje z młodszymi pokoleniami. Najczęściej wymienianą zaletą jest ułatwiony i szybki kontakt oraz rozmowy (63%), dzięki temu, niezależnie od odległości, mogą oni pozostawać w kontakcie z bliskimi. 44% respondentów docenia możliwość uczenia się nowych rzeczy od młodych osób, dzięki czemu łatwiej pozostawać na bieżąco z nowinkami i trendami. 

– Przekłada się to też na lepsze rozumienie perspektywy młodego pokolenia. Aż 42% osób w wieku 50+ docenia to, jak technologia ułatwia uczestniczenie w życiu ich dzieci i wnuków. Ważne jest też dzielenie się interesującymi treściami, takimi jak zdjęcia, filmy, artykuły – 41% Silversów w ten sposób podtrzymuje więzi rodzinne i towarzyskie. Z satysfakcją odnotowujemy również, że inteligentne urządzenia przyczyniają się do poprawy zdrowia i samopoczucia tej grupy wiekowej, a także wspierają ich aktywność i produktywność mówi Dorota Rakowska, Marketing Director, Huawei CBG Polska.

Wnuczko, czy mogłabyś? 

Do grupy Silversów należą także dziadkowie i babcie. Aż 77% badanych posiadających wnuki wskazuje, że technologia pomaga utrzymywać z nimi lepszy lub częstszy kontakt. Wskazują, że smart urządzenia pozwalają im wymieniać się wiadomościami z młodym pokoleniem (53%), korzystać z wideorozmów (48%), a także dzielić się zdjęciami i filmami (45%).

Badanie wyraźnie pokazuje, że:

  • spora grupa dziadków i babć (48%) deklaruje pełną samodzielność w obsłudze urządzeń elektronicznych,
  • istotny odsetek wciąż potrzebuje wsparcia w tej materii; dla 17% badanych pomoc wnuków przy konfiguracji sprzętu była niezbędna, co świadczy o barierach w korzystaniu z nowych technologii,
  • 15% zmuszone było prosić wnuki o interwencję w przypadku awarii czy innych problemów technicznych,
  • 12% prosiło o pomoc przy czynnościach takich jak instalacja i aktualizacja aplikacji,
  • 11% dziadków i babć skorzystało ze wsparcia wnuków podczas nauki obsługi komunikatorów, co podkreśla wagę tego aspektu w utrzymywaniu więzi rodzinnych w dobie cyfrowej.

Technologie zagrożeniem dla relacji?

Osoby dojrzałe nie lekceważą zagrożeń, jakie kryją się za błyskawicznym rozwojem technologii.

  • Jedynie 12% Silversów nie dostrzega jej negatywnego wpływu na relacje międzypokoleniowe.
  • Niemal połowa z nich (45%) stwierdza, że młodsze pokolenia spędzają za dużo czasu przed ekranem i za mało ze sobą rozmawiają.
  • Niepokoi ich fakt, że ich dzieci i wnuki stawiają życie wirtualne nad towarzyskie relacje z najbliższymi (39%).
  • Spośród technologii, które zdaniem Silversów najbardziej oddzielają pokolenia, zdecydowanie przewodzą gry komputerowe i mobilne (47%), a tuż za nimi wymieniają technologie, takie jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość (36%), media społecznościowe (30%) oraz nowoczesne, zaawansowane aplikacje (27%).

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Współcześni seniorzy w reklamie i w życiu [KOMENTARZ]

#NMInsights Prezentmarzeń: Co sądzimy o współczesnych seniorach [BADANIE]