KIG: e-handel w grudniu 2024

KIG: e-handel w grudniu 2024
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 122,039 mld PLN. Okazały się one o 9,7% wyższe niż w listopadzie oraz o 1,6% wyższe niż w grudniu roku 2023.
O autorze
2 min czytania 2025-01-31

KIG szacuje, że 75,3% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 91,895 mld PLN. Była ona o 9,8% wyższa niż w listopadzie i o 2,7% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w grudniu 2024 roku stanowiły 10,2% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (91,895 mld PLN) i osiągnęły wartość 9,373 mld PLN. Były one o 5,0% większe niż w listopadzie. Wzrost nie miał charakteru sezonowego (w grudniu zazwyczaj notowane są już spadki). Wyniki okazały się o 10,9% wyższe niż przed rokiem.

Rok 2024 zamknęliśmy z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 8,9% (w roku 2023 było to 8,7%), co równocześnie oznacza wzrost nominalny sprzedaży o 6,2% w porównaniu do 2023 roku. E-handel rośnie zatem stabilnie, przewyższając wskaźnik inflacji, który za cały ubiegły rok wyniósł 3,6%. W dodatku w naszych portfelach zostaje ostatnio więcej pieniędzy (płace wzrosły w 2024 o 11,0%), co daje nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój e-commerce w 2025 roku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Popularność zakupów online

Grudzień 2024 okazał się wyjątkowy pod względem popularności zakupów online. Wartość transakcji wzrosła aż o 10,9% w porównaniu do grudnia 2023 roku i o 5% względem listopada. Ten niesezonowy wzrost był efektem przesunięcia Black Friday na ostatnie dni listopada, co sprawiło, że większość transakcji została rozliczona już na początku grudnia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W poszukiwaniu najlepszych okazji konsumenci znacznie chętniej niż w listopadzie wydawali pieniądze na książki i artykuły dostępne w sklepach specjalistycznych (wzrost o 27%) oraz meble, sprzęt RTV i AGD (wzrost o 9,8%) – czyli idealne prezenty gwiazdkowe. Z kolei mniejsze zainteresowanie dotyczyło zakupów pojazdów, motocykli i części (spadek o 27,7%) oraz odzieży, obuwia i dodatków (spadek o 7,3%).

– Grudzień był więc wyjątkowo korzystny dla sektora e-commerce. Jeśli trend wzrostowy utrzyma się na poziomie z 2024 roku, obserwować powinniśmy w przyszłości stopniowe wypłaszczenia sezonowych skoków sprzedaży – choćby tych w czwartym kwartale, bo e-handel staje się dla nas coraz bardziej kanałem codziennych zakupów, nie zaś tylko tych na szczególne okazje. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku będą innowacyjne i atrakcyjne rozwiązania, które przyciągną klientów do zakupów online nie tylko w okresach sprzedażowych peaków – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.

Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w październiku 2024 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej

źródło: KIG, opracowanie: Agata Drynko