KIG szacuje, że 75,3% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 91,895 mld PLN. Była ona o 9,8% wyższa niż w listopadzie i o 2,7% wyższa niż przed rokiem.
Obroty w e-handlu w grudniu 2024 roku stanowiły 10,2% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (91,895 mld PLN) i osiągnęły wartość 9,373 mld PLN. Były one o 5,0% większe niż w listopadzie. Wzrost nie miał charakteru sezonowego (w grudniu zazwyczaj notowane są już spadki). Wyniki okazały się o 10,9% wyższe niż przed rokiem.
Zobacz również
Rok 2024 zamknęliśmy z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 8,9% (w roku 2023 było to 8,7%), co równocześnie oznacza wzrost nominalny sprzedaży o 6,2% w porównaniu do 2023 roku. E-handel rośnie zatem stabilnie, przewyższając wskaźnik inflacji, który za cały ubiegły rok wyniósł 3,6%. W dodatku w naszych portfelach zostaje ostatnio więcej pieniędzy (płace wzrosły w 2024 o 11,0%), co daje nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój e-commerce w 2025 roku.
Drogo, drożej, najdrożej – Allegro. Książkowy przykład odklejki
Popularność zakupów online
Grudzień 2024 okazał się wyjątkowy pod względem popularności zakupów online. Wartość transakcji wzrosła aż o 10,9% w porównaniu do grudnia 2023 roku i o 5% względem listopada. Ten niesezonowy wzrost był efektem przesunięcia Black Friday na ostatnie dni listopada, co sprawiło, że większość transakcji została rozliczona już na początku grudnia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W poszukiwaniu najlepszych okazji konsumenci znacznie chętniej niż w listopadzie wydawali pieniądze na książki i artykuły dostępne w sklepach specjalistycznych (wzrost o 27%) oraz meble, sprzęt RTV i AGD (wzrost o 9,8%) – czyli idealne prezenty gwiazdkowe. Z kolei mniejsze zainteresowanie dotyczyło zakupów pojazdów, motocykli i części (spadek o 27,7%) oraz odzieży, obuwia i dodatków (spadek o 7,3%).
– Grudzień był więc wyjątkowo korzystny dla sektora e-commerce. Jeśli trend wzrostowy utrzyma się na poziomie z 2024 roku, obserwować powinniśmy w przyszłości stopniowe wypłaszczenia sezonowych skoków sprzedaży – choćby tych w czwartym kwartale, bo e-handel staje się dla nas coraz bardziej kanałem codziennych zakupów, nie zaś tylko tych na szczególne okazje. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku będą innowacyjne i atrakcyjne rozwiązania, które przyciągną klientów do zakupów online nie tylko w okresach sprzedażowych peaków – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.
Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w październiku 2024 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej.
źródło: KIG, opracowanie: Agata Drynko