>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- W trzecim odcinku InfluLAB Marta Polakow-Stepanow rozmawia z Malwiną Bakalarz, influencerką znaną w sieci z profilu BakuFamily. Jakie błędy najczęściej popełniają agencje? Co sprawia, że kampanie odnoszą sukces? Posłuchaj podcastu.
- Rezyliencja, Hobby Rulez, Logout i REL Insight – poznaj alter trendy przyszłości dla ciebie i twojej marki. Sprawdź, jak marki mogą wykorzystać Alter Trendy w strategii na 2025 rok.
- Poznaj kolejną porcję grzechów polskiej reklamy. Decathlon został oskarżony o wprowadzanie w błąd konsumentów poprzez wizerunek aktora w fartuchu lekarskim w kampanii #Tak dla roweroterapii. Weleda została skrytykowana za nieprawdziwe oświadczenie o neutralności klimatycznej swoich produktów. MW FOOD, reklamując sos Łowicz, został oskarżony o wprowadzanie w błąd co do ilości warzyw w produkcie. We wszystkich trzech przypadkach, Komisja Etyki Reklamy uznała skargi za zasadne, stwierdzając, że reklamy wprowadzały konsumentów w błąd.
- Przeczytaj kolejne podsumowania 2024 roku. Tym razem piszemy o gaming marketingu i e-sporcie, PR, marce Too Good To Go i influencer marketingu.
- Jakie zmiany w obszarze marketingu w Polsce mogą wywołać rządy Donalda Trumpa? Swoją opinią podzielili się: Jacek Gadzinowski, dr Krystian Dudek oraz Anna Kuropatwa. Przeczytaj artykuł >>>
- Czy agenci AI typu Operator to rewolucja w świecie marketingu? Jak nowość od Open AI może usprawnić pracę marketerów i agencji? Swoimi spostrzeżeniami podzielili się: Piotr Bombol, Maciej Nowicki, dr inż. Jacek Kotarbiński oraz Artur Roguski.
- Czy we współczesnym marketingu branży beauty istnieje przestrzeń dla komunikatów, które zawierają przemoc werbalną skierowaną do klientek? Swoją opinią podzieliły się: Stella Gonet – Creative & Strategy Executive Director z agencji Ancymony, Kalina Tyrkiel – projektantka treści i trenerka UX writingu, Kamila Paradowska – projektantka treści i trenerka pisania.
- Kampania Lech „Łap chwile” w cyklu #OdKulis. Jak narodził się ta pomysł na tę kampanię? Jakie wyzwania towarzyszyły jej realizacji oraz jakie efekty udało się osiągnąć? Na pytania odpowiadają przedstawiciele zespołu marki Lech.
- Paweł Chodkiewicz pisze o tym, jakie zmiany w cennikach i opłatach za sprzedaż wprowadzi Allegro.
- Kazik Surała pisze o tym, jak Nike, gigant branży sportowej, znalazł się na zakręcie.
- Meta, w ramach ugody związanej z pozwami, które Trump złożył po zawieszeniu jego kont na Facebooku i Instagramie w 2021 roku, zgodziła się zapłacić politykowi 25 milionów dolarów odszkodowania.
- USA chce chronić niektóre dzieła stworzone z AI. Amerykański Urząd ds. Praw Autorskich opublikował dokument, według którego już niebawem będzie się można ubiegać o ochronę praw autorskich dzieł stworzonych przy wsparciu AI. Co to oznacza w praktyce? Na przykład to, że sztuczna inteligencja może już wkrótce na dobre „rozgościć się” w przemyśle muzycznym czy filmowym.
Kampanie i akcje warte uwagi
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę startuje z akcją „PROszę o poMOC”, w ramach której koncentruje się na zdrowiu psychicznym najmłodszych i uczy, jak prosić o pomoc. Celem akcji jest przekonanie, że dbanie o własny dobrostan emocjonalny jest oznaką siły i sprawczości. A wszystko to przy pomocy komiksów.
- Komitet Ochrony Praw Dziecka wraz z agencją You’re Welcome planują rozpoczęcie wspólnej inicjatywy „Poznaj bohaterów swojego dziecka”, która ma na celu przeanalizowanie i scharakteryzowanie postaci ze znanych bajek, by rodzice mogli dowiedzieć się, kim inspirują się ich dzieci.
- Na Dworcu Centralnym w Warszawie można oglądać ekspozycję przygotowaną przez OLX. Wystawa dotyczy szukania okazji zakupowych na chińskich platformach e-commerce, a także niebezpieczeństw, z którymi często wiąże się kupowanie w takich miejscach. „Szukaj okazji, ale nie w Azji” – przekonują autorzy ekspozycji.
- W ramach akcji „Made to Share” marka czekolady Cadbury zachęca do celebrowania małych przejawów codziennej życzliwości. Z tej okazji stworzyła specjalne opakowania, które sprawiają, że dzielenie się jest jeszcze łatwiejsze.
- Marka The Ordinary stworzyła archiwum cyfrowe „The truth should be ordinary”, w którym umieszczono informacje na temat składników stosowanych w kosmetykach. W publikacjach obalono także kilka mitów. Archiwum potocznie nazwano „Wikileaks of Beauty”.
- Citroën stworzył kampanię „The Alien” inspirowaną filmem „E.T.”.
- Ruszyła kampania „Purradise” od Whiskas, w której twórcy prezentują wizję kociego raju. Sześć krain, a każda z nich po brzegi wypełniona tym, o czym marzą koty.
- Sklep spożywczy w UK zamienił koszyki zakupowe w sprzęt fitness. Sprawdź szczegóły.
- Szwedzka marka Craft Sportswear we współpracy ze studentką Emelie Svensson, zrealizowała kampanię „The Routine Effect”, w której udowadnia, jak wiele benefitów niesie ze sobą regularne bieganie. Efekty akcji przez 10 tygodni były publikowane w prasie.
- 23 stycznia obchodziliśmy Dzień Pisma Ręcznego. Z tej okazji marka chrupek Cheetos stworzyła „The Other Hand Font” (pol. czcionka drugiej ręki). Pomysł jest prosty: pokazać, jak wyglądają litery, sylaby i słowa zapisane dłonią niedominującą, czyli tą, której na co dzień nie używamy.
- Meg Ryan i Billy Crystal spotkali się w reklamie „When Sally Met Hellmann’s”, w której odtworzyli scenę z filmu „Kiedy Harry poznał Sally”. Towarzyszy im Sydney Sweeney.
Raporty
- Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował treści dotyczące Jerzego Owsiaka i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy publikowane w mediach w dniach 1-22 stycznia 2025 roku. Sprawdź.
- Najnowszy raport „Edelman Trust Barometer 2025” pokazuje alarmujący trend – obawy ekonomiczne przekształciły się w powszechne poczucie krzywdy społecznej. Tylko co trzeci respondent wierzy w lepszą przyszłość dla następnego pokolenia, a ponad 60% badanych uważa, że system faworyzuje elity kosztem zwykłych ludzi.
- Sotrender podsumował 2024 rok na polskim Instagramie. Z analizy wynika, że najbardziej angażującym profilem na platformie był Suchar Codzienny.
- Sotrender po raz pierwszy podsumował rok również na TikToku. Zgodnie z analizą, Polsat był najbardziej angażującym profilem na polskim TikToku.
- Wykluczenie technologiczne Silversów (osób po 50 roku życia) to mit, który można odłożyć na półkę. W Polsce aż 97% osób w tym wieku korzysta z inteligentnych urządzeń. Najczęściej są to smartfony (93%) i laptopy (84%), a sportowe opaski lub smartwatche posiada 36% z nich. Między innymi takie wnioski płyną z badania Huawei CBG Polska. Sprawdź więcej.
- eBilet podsumowuje 2024 rok na polskim rynku eventowym. W jakich wydarzeniach najchętniej brali udział Polacy? Sprawdź.
- W internecie, telewizji i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade” – wynika z danych gemiusAdReal za grudzień 2024. Sprawdź raport.
- Sprawdź raport Krajowej Izby Gospodarczej na temat e-handlu w grudniu 2024 roku.
#PolecajkiNM
Sprawdź 36. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Tym razem wspominamy o:
- raporcie „Niedobór talentów 2025”, który na LinkedInie przywołuje Joanna Owsian-Bryl,
- podcaście „Z ciekawości: podcast o insightach, które robią robotę”, w którym posłuchasz o pieskach, biznesie i wielkiej imbie; Agata Kostrzewa i Jacek Wasilewski z Uniwersytetu Warszawskiego i Narrative Impact opowiadają m.in. o tym, co sprawia, że „psynki” napędzają biznes i nowe narracje komunikacyjne,
- podcaście „Klientomania”, którego gościem jest Piotr Wojciechowski – doświadczony Customer Experience Manager; pierwsza część odcinka została natomiast poświęcona podsumowaniu 2024 roku z perspektywy CX-owego biznesu i rynku.