Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Zajmujesz się komunikacją i promocją w instytucji kultury? Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę na konferencję Marketing w Kulturze 2025.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Krystian Dudek: Polityk musi być opowiadany jak produkt [PODCAST]

Krystian Dudek: Polityk musi być opowiadany jak produkt [PODCAST]
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z dr Krystianem Dudkiem, prof. Akademii WSB, ekspertem ds. PR i marketingu politycznego, autorem kampanii wyborczych, autorem podcastu Prosto o PR.
O autorze
1 min czytania 2025-02-24

Czy polityk różni się od proszku do prania? Wbrew pozorom, niekoniecznie. Marketing polityczny, podobnie jak ten klasyczny, opiera się na budowaniu marki, wartościach i lojalności wyborców. Współczesna scena polityczna to pole bitwy, gdzie kluczowe staje się nie tylko zdobycie głosów, ale również skuteczna dezintegracja przeciwnika.

Jak wygląda ta gra od kulis? Czy deepfake i manipulacja informacją stanowią zagrożenie dla demokracji? Czy w czasach fake newsów i sztucznej inteligencji da się zbudować autentyczny wizerunek polityka? Między innymi o tym rozmawiamy z dr. Krystianem Dudkiem.

Marketing polityczny a klasyczny

Czym różni się marketing polityczny od klasycznego marketingu?

– To jest dzisiaj miks takiego e-sportu, takiej gry, która polega na łączeniu PR-u, komunikacji, autoprezentacji i chwytliwych haseł (…) Politycy dziś budują swoje kampanie na bonmotach, które robią zasięgi. Ludzie nie chcą długich wywodów – liczy się szybkość, wyrazistość i efekt viralu – mówi dr Krystian Dudek.

Podobnie jak w klasycznym marketingu, kluczowe jest dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Politycy stosują segmentację wyborców, dostosowując przekaz do ich potrzeb i emocji.

– My nie głosujemy na polityków, tylko na ich wizerunki. Tak samo jak nie kupujemy pasty do zębów analizując jej skład, tylko dlatego, że jest nam znajoma lub budzi pozytywne skojarzenia – zauważa dr Krystian Dudek.

Radykalizacja i siła przekazu

Obecnie wygrywa ten, kto umiejętnie operuje emocjami.

– Fortuna sprzyja odważniejszym. Im bardziej radykalny przekaz, tym większe zasięgi (…) To już nie czasy argumentów i merytorycznej dyskusji. Liczy się efekt i to, kto skuteczniej zdemotywuje wyborców przeciwnika – tłumaczy dr Krystian Dudek.

Media społecznościowe stały się kluczowym polem walki o głosy. To tutaj politycy docierają do najmłodszych wyborców, ale także do starszego pokolenia, które coraz lepiej odnajduje się w cyfrowej rzeczywistości.

– Dzisiaj nie ma kariery politycznej bez social mediów. Kto je lekceważy, zostaje w tyle – podkreśla ekspert.

Pełna rozmowa z dr. Krystianem Dudkiem dostępna jest na YouTubie i Spotify. Posłuchaj całości, by lepiej zrozumieć mechanizmy, które rządzą współczesną polityką.

PS Tomasz Chmielewski (Bolton Polska): Siłą marki premium jest jej historia [PODCAST]

PS2 #InfluLAB Karol Paciorek: Twórcy i agencje powinni lepiej słuchać siebie nawzajem