Regularne badania pozwalają cieszyć się pełnią życia i realizować swoje pasje, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości – na szybką i skuteczną interwencję. Mimo to, zgodnie z badaniem „Zdrowie i zachowania prozdrowotne Polaków”, przeprowadzonym we wrześniu 2024 r. przez ośrodek badania opinii publicznej CBOS, zaledwie ok. jedna trzecia dorosłych, częściej niż raz w roku wykonuje profilaktyczne badania medyczne lub zapobiegawczo odwiedza dentystę. Wśród licznych wymówek prym wiedzie brak czasu.
Z odpowiedzią na to wyzwanie przychodzi zainicjowana już w 2019 r. przez Fundację Rak’n’Roll. Wygraj Życie! kampania „Dzień na U”, zachęcająca do regularnego wykonywania badań profilaktycznych.
Zobacz również
Fundacja wzywa kandydatów startujących w wyborach prezydenckich do zawieszenia na jeden dzień działań związanych z kampanią. Celem przerwy ma być sprawdzenie stanu swojego zdrowia, a także wpisanie „Dnia na U” – pełnopłatnego, powszechnie dostępnego dnia wolnego przeznaczonego na profilaktykę – do programu kandydatów.
Organizacja poprzez swój apel zachęca kandydatów do pokazania na swoim przykładzie czym jest „Dzień na U” i dlaczego warto wpisać go w swój program wyborczy, tak, by mógł z niego skorzystać każdy Polak. Poprzez inicjatywę Fundacja zachęca, aby tego dnia kandydaci zamiast badać opinię publiczną, zbadali swój stan zdrowia oraz wyjątkowo nie odpowiadali na pytania dziennikarzy, tylko te kierowane przez lekarzy. Organizatorom akcji zależy, by poprzez zainicjowanie zmian legislacyjnych dających każdemu Polakowi dodatkowy, płatny „Dzień na U” potwierdzić zdrowie lub zwiększyć szanse na wyleczenie i znacznie obniżyć koszty opieki zdrowotnej.
– Dostęp do badań profilaktycznych nie powinien być luksusem. To podstawowe prawo każdego obywatela, dlatego obowiązkiem głowy państwa jest dołożenie starań, aby profilaktyka zajęła należne jej miejsce – zarówno w debacie publicznej, jak i systemowej. Musimy pamiętać, że inwestycja w profilaktykę to zysk dla całego społeczeństwa w długiej perspektywie czasu. Dzięki regularnym badaniom, szczepieniom, ale także dbaniu o zdrowy styl życia, jesteśmy bardziej szczęśliwi, żyjemy dłużej i lepiej. Profilaktyka umożliwia także znaczące ograniczenie kosztów związanych z leczeniem oraz zmniejszenie strat wynikających z absencji pracowników. Warto podkreślić, że badania profilaktyczne są coraz bardziej dostępne – nie tylko w ramach kolejnych akcji organizowanych przez Ministerstwo Zdrowia, ale także ogólnodostępnych kampanii społecznych. Należy teraz jeszcze zaoferować Polkom i Polakom ważny element – czas – niezbędny na skorzystanie z tych narzędzi, by mogli bez obaw o nieobecność w pracy zadbać o potwierdzenie swojego zdrowia – powiedziała Marta Bednarek z Fundacji Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, inicjatora kampanii „Dzień na U”.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Szczegóły kampanii dostępne są na stronie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko