Zdjęcie royalty free z Fotolia
PRODUKT/MARKA
Punkt wyjścia.
Zobacz również
Spodnie – wierzchnia część ubrania chroniąca ciało od pasa w dół. W użyciu od prawie tysiąca lat, w różnych rodzajach i fasonach.
Współczesne jeansy pojawiły się w 1873, gdy przedsiębiorcy Levi Strauss i Jacob Davis otrzymali patent na wzmacnianie roboczych spodni z bawełny, wykonanych w splocie skośnym, metalowymi nitami.
Na początku, głównie niebieskie, potem pojawiły się różne kolory.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Na świecie szyje się rocznie ponad miliard par jeansów – jest w czym robić 😉
Słuchaj podcastu NowyMarketing
OSOBOWOŚĆ MARKI
Myers-Briggs Type Indicator, określanie typu osobowości według ośmiu wymiarów Ekstrawersja, Introwersja, Poznanie, Intuicja, Myślenie, Odczuwanie, Osądzanie, Obserwacja.
Levi’s – Mistrz i Przedsiębiorca, twórca jeansów, nawet jeśli przed jego wynalazkiem poszukiwacze złota kopali w nie-markowych spodniach. Gdy gorączka złota trochę ostygła, zaczął pan Levi sprzedawać swoje jeansy budowniczym kanału Panamskiego, a że było ich ponad 100 tysięcy, a robota była ciężka, to spodnie szybko się zużywały. Tak więc trochę się tych jeansów sprzedało. Reszta to legenda. “Power to the people” – nosiły Levisy dzieci kwiaty, uczestnicy Woodstocku, Easy Riders i pionierzy z Doliny Krzemowej – Angels.
Wrangler – Entuzjasta. Historia jeansów Wrangler zaczęła się w połowie lat 40-tych. Blue Bell – przedsiębiorstwo, które było właścicielem marki Wrangler, zatrudniło Bernarda Lichtensteina, krawca, który 10 lat wcześniej wyemigrował z Łodzi. Bernard, który wcześniej pracował z kowbojami, miał pomóc zaprojektować jeansy do rodeo. Sprytny pomysł, kto może potrzebować naprawdę mocnych jeansów, mocniejszych niż poszukiwacze złota i budowniczowie Kanału Panamskiego? Kowboje potrzebowali – Cowboys.
ANTROPOLOGIA MARKI
Do jakich kulturowych wzorów, postaci lub sytuacji nawiązuje marka.
Levi’s – rodzina Strauss, z której wywodził się Levi, szukając dobrego biznesu sporo podróżowała po świecie. Z Bawarii do Nowego Jorku, z Nowego Jorku do San Francisco, a stamtąd w poszukiwaniu rynków i najlepszych dostawców po całym świecie. I tak Levi’som, podróżowanie po świecie i otwartość na to, co świat oferuje pozostała. Jest Levi’s komiwojażerem, w bardzo pozytywnym znaczeniu. Jeździ po świecie, rozmawia, sprzedaje, kręci się. Jak my wszyscy.
Wrangler – zawłaszczył rodeo i na rodeo został. Silny, introwertyczny, trochę tajemniczy, ciekawa postać. Szkopuł tylko w tym, że świat już nie jeździ konno, a przynajmniej nie tak często. Marka papierosowa, która również opierała się o kowboja od kowboja odeszła, a Wrangler dalej go ujeżdża. Choć trudno by było inaczej, Wrangler w amerykańskim angielskim znaczy Kowboj, a kto jak nie Kowboje budowali Amerykę.
PLATFORMA KOMUNIKACJI
Obszar, który definiuje marka jako najlepsze miejsce do dialogu z konsumentem.
Levi’s – platforma komunikacji Levi’sa to miejsce gdzie spotykają się ludzie, by pogadać, popatrzeć na siebie, umówić się i uśmiechnąć się, patrząc na sexowny tyłek. Ryzykownie, bo tak może być wszędzie czyli nigdzie. Levi’sowe wszędzie utrzymane jest jednak w estetycznych ryzach, z metroseksualnym dystansem, i to działa.
Wrangler – platforma Wranglera to introwertyczna eksploracja własnych ograniczeń. Zamierzona bądź nie. Ciekawy kierunek, ale prawdopodobnie w czasach, kiedy świat staje się ekstrawertyczny, a ludzie pokazują coraz więcej, może silną przecież markę osadzić na mieliznach ostracyzmu.
STORYTELLING
Historia, jaką opowiada lub może opowiadać marka swym konsumentom.
Levi’s
- Bohater – ma bohater Levi’s dwie silne nogi. Jedna to tradycja i dziedzictwo wyjątkowo trwałych jeansów. Druga to ciekawość zmieniającego się świata i chęć w tej zmianie uczestniczenia. W reklamach Levi’sa był pluszowy pies Eric, Mr Bombastic z Shaggy’iem, tancerze Koreańskiego Baletu, kwakrowie, farmaceuci, pionierzy, farmerzy. I wszystkim im w Levi’sach jest fajnie.
- Rola marki – mimo że nikt już nie potrzebuje metalowych nitów i legendarnej wytrzymałości, to w Levi’sach tyłek ładnie wygląda.
Sugestie:
Co tu sugerować? Z przyjemnością poczekam na kolejną odsłonę!
Wrangler
- Bohater – archetypiczny kowboj, silny facet. Taki, co jak wychodzi rano z domu, to nie wie, o której wróci i czy w ogóle. Testuje swą męskość i siłę. Kusi i prowokuje. I cały czas opowiada historię swojej męskości.
- Rola marki – daje Wrangler swym użytkownikom poczucie wyjątkowości. Jak masz Wranglery, to nawet jak jedziesz metrem, czujesz się jakbyś podbijał Dziki Zachód i ujeżdżał kolejnego dzikiego konia.
Sugestie:
Powinien Wrangler swego symbolicznego kowboja trochę uwspółcześnić i zresocjalizować. Odejść od rodeo i wejść do biura albo knajpy. Może wyzwać anielskiego Levi’sa na pojedynek na jego gruncie. A konikiem niech sobie Wrangler pojeździ później.
Kiedy David Bowie śpiewał “sometimes I feel like jazzing for Blue Jean”, to śpiewał o Levi’sach, a kiedy mój dziadek śpiewał “przybyli ułani pod okienko”, to śpiewał o Wrangler’ach.
Co kto woli 😉