Przeczytaj więcej odsłon cyklu #LegalneCzwartki >>
Dziś rozprawię się z mitami i rzucę nieco światła na najczęstsze błędy podatkowe influencerów, które mogą kosztować sporo pieniędzy i nerwów.
Paczka PR? To też może być przychód!
Zacznijmy od czegoś, co wydaje się zupełnie niewinne, czyli od paczek PR. Marka wysyła kosmetyki, ubrania albo sprzęt, ty otwierasz paczkę, robisz unboxing, oznaczasz firmę i gotowe. Tylko czy masz świadomość, że z punktu widzenia przepisów podatkowych właśnie uzyskałaś przychód, nawet jeśli nie dostałaś ani złotówki?
Oczywiście w przypadku paczek PR o drobnej wartości raczej nikt nie będzie kruszył o nie kopii, chociaż musisz wiedzieć, że przecież publikujesz informacje o nich w internecie, a to oznacza, że widać je jak na dłoni i bardzo łatwo jest potem sprawdzić, czy wykazujesz je w swoich przychodach. Za to gdy wartość paczki jest znaczna (np. zawiera drogi telefon, luksusową torebkę czy zagraniczny wyjazd), nawet nie próbuj ich nie wykazywać. Dlatego zaraz potem jak napiszesz „Dziękuję #marka za cudowną przesyłkę”, przygotuj odpowiednie dane do swojej księgowości.
Hazard online i kuszące zlecenia reklamowe z zagranicy – uważaj na pułapki!
Często influencerzy promują gry hazardowe online organizowane przez zagraniczne podmioty. Pozornie nic wielkiego, bo przecież tylko wrzucasz post, zachęcasz obserwatorów do udziału i na tym kończy się twoja rola. Jednak pamiętaj, że organizowanie gier hazardowych online, w tym loterii podlega pod przepisy ustawy o grach hazardowych. Jeśli podmiot organizujący loterie nie przestrzega tych przepisów, a jest takich podmiotów mnóstwo, działa nielegalnie i jest na celowniku organów ścigania. W tle są konkretne straty finansowe Skarbu Państwa. A ty promując takie działania, pośrednio masz w tym swój udział. Weź też pod uwagę, że sytuacje nagłośnione przez organy państwowe szybko trafiają do mediów. Twój wizerunek, który jest przecież twoją kartą przetargową w kontaktach z reklamodawcami może ucierpieć bezpowrotnie.
Inna sprawa, że w Polsce obowiązuje zakaz reklamy i promocji niektórych gier hazardowych a reklama legalnych zakładów wzajemnych jest dozwolona, ale ściśle regulowana. Naruszenie zakazu reklamy jest przestępstwem karnym skarbowym. Organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) regularnie prowadzą postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych obejmujące właśnie m.in. prowadzenie reklamy lub promocji gier hazardowych wbrew przepisom ustawy, w tym przez influencerów w serwisach streamingowych. Przy okazji tylko wspomnę o tym, że influencerom zdarza się i to nie rzadko organizować loterie samodzielnie i to bez wymaganych zezwoleń. W ten sposób także naruszają przepisy ustawy o grach hazardowych i narażają się na finansowe kary administracyjne i z kodeksu karnego skarbowego.
Optymalizacja podatkowa za granicą. Czy to zawsze dobry pomysł?
Niektórzy influencerzy decydują się zarejestrować działalność za granicą, licząc na korzystniejsze stawki podatkowe lub mniejsze formalności. Często wybierają kraje, które mają uproszczone procedury albo są „przyjazne” dla freelancerów i twórców.
Musisz pamiętać, że samo założenie firmy w innym państwie nie rozwiązuje żadnych problemów podatkowych w Polsce, a raczej dopiero je tworzy. Jeśli w praktyce prowadzisz działalność na terytorium Polski, tutaj mieszkasz, nagrywasz materiały, publikujesz treści, to właśnie tu faktycznie prowadzisz biznes. A to oznacza konieczność rozliczenia podatków w kraju, niezależnie od tego, gdzie formalnie zarejestrował_ś firmę. Zmiana rezydencji podatkowej, bo o tym tu mowa, nie jest tak prosta jak wynika z internetowych stron firm wyspecjalizowanych w rejestracji firm za granicą.
Koszty firmowe a wydatki prywatne i cienka granica między nimi
Wydatki na wyjazdy wakacyjne, wizyty u kosmetyczki, fryzjera, makijażystki czy zabiegi medycyny estetycznej. Czy często kusi cię, by wrzucić je w koszty firmowe? Dodam tu jeszcze wydatki na odzież, obuwie, akcesoria te prezentowane w materiałach. Przecież wszystko można pokazać na Instagramie i powiązać z działalnością, prawda?
Nie da się ukryć, że dla influencera wygląd jest ważny, to przecież część jego wizerunku i marka osobista. Jednak organy podatkowe patrzą na to inaczej. Wydatki, które mają osobisty charakter, czyli służą przede wszystkim prywatnym potrzebom, zwykle nie są uznawane za koszt podatkowy i działanie przeciwne z pewnością wywoła kontrowersje. Mimo że twój wygląd realnie wpływa na twoją rozpoznawalność w sieci, dla fiskusa to wciąż bardziej wydatek osobisty niż firmowy.
Nieco inaczej wygląda sprawa wydatków z podróży: przejazdów, przelotów, noclegów. W końcu jeśli kręcisz tam materiały, promujesz produkty i usługi reklamodawców, to są to wydatki biznesowe. Ale jeśli zabierasz tam rodzinę na koszt swojej firmy, to jak myślisz, co może się wydarzyć? Sytuacje, w których wydatki na wyjazd z rodziną mogą się obronić jako koszty podatkowe to przykładowo profil społecznościowy, którego partner i dzieci są częścią, promujesz produkty i usługi dla rodzin, dla dzieci. W innych przypadkach nie wrzucaj całych wydatków tego typu w koszty. Wierz mi, naprawdę nie warto ryzykować sporu o w sumie drobne kwoty z perspektywy całego biznesu.
Współprace barterowe i niewykazywanie przychodów. Krótkowzroczna taktyka
Część influencerów nadal traktuje współprace barterowe jak drobne przysługi, które nie wymagają rozliczania. Tymczasem każdy przychód, który uzyskujesz w związku z prowadzoną działalnością, także w ramach barteru podlega opodatkowaniu. Przecież promując salon spa w zamian za serię zabiegów, czy luksusowy model butów w zamian za ich egzemplarz otrzymany na własność otrzymujesz przychód tyle, że nie w pieniądzu a w usłudze czy towarze. Mam nadzieję, że to widzisz. Brak wykazywania takich przychodów może w krótkiej perspektywie dać złudne poczucie sprytu i oszczędności. Jednak w przypadku kontroli fiskusa, to właśnie one są najłatwiejsze do wykrycia, bo przecież są publicznie udokumentowane w twoich mediach społecznościowych.
Zaniżanie przychodów może prowadzić nie tylko do nieprzyjemnych konsekwencji finansowych (w grę wchodzi 75% stawka podatku od dochodów nieujawnionych). Dodatkowo może także negatywnie wpłynąć na twój wizerunek zarówno w oczach reklamodawców, jak i twojej społeczności. A jak już zdecydujesz się wykazać współprace barterowe, weź pod uwagę jeszcze jeden aspekt – kosztowy. Czy zabiegi w spa, czy luksusowy model butów, które otrzymał_ś są dla ciebie, drogi influencerze, kosztem podatkowym? Wtedy zakładając, że dostaniesz za te dobra fakturę od kontrahenta (co się raczej rzadko zdarza), twój przychód z wymiany barterowej za usługę reklamową zrówna się z twoim kosztem. Na współpracy podatkowo wychodzisz więc na zero. Ale zastanów się, proszę, czy te wydatki nie miały przypadkiem charakteru osobistego, które jak już pisałam, nie są akceptowane jako koszty firmowe. Niestety argumentacja, że bez tych wydatków nie miał_byś tych przychodów nie zawsze spotka się ze zrozumieniem organu.
Zanim podejmiesz decyzję
Świat podatków w influencer marketingu jest pełen niuansów. To, co może wydawać się drobiazgiem, w praktyce często okazuje się ważnym obowiązkiem podatkowym. A jego zaniedbanie może wiązać się z konkretnymi konsekwencjami podatkowymi.
Nie chodzi o to, żeby się bać. Chodzi o to, by mieć pewność, że prowadzisz i rozliczasz swoją działalność zgodnie z przepisami. Dlatego, zanim zdecydujesz się na przebiegłe ruchy i sprytne strategie podatkowe, rozważ czy masz pełną wiedzę o korzyściach i ryzykach, zaletach i wadach danej współpracy także w kwestiach podatkowych. To inwestycja w twój spokój i bezpieczeństwo. A przy okazji również w dobry wizerunek i zaufanie reklamodawców.
Podsumujmy wszystko razem
Prowadzenie działań w influencer marketingu to nie tylko kreatywność, budowanie społeczności i współprace z markami. To także odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów, także tych podatkowych, często ignorowana lub spychana na dalszy plan.
Współprace z zagranicznymi podmiotami naruszającymi polskie przepisy, rejestracja działalności poza Polską, rozliczanie wydatków osobistych jako kosztów podatkowych, każda z tych decyzji niesie ze sobą określone skutki podatkowe. Świadomość obowiązków i odpowiednie przygotowanie to najlepszy sposób, by uniknąć problemów i w pełni skupić się na rozwoju swojego biznesu.
Jeśli chcesz działać zgodnie z prawem, uwzględnij kwestie podatkowe na każdym etapie swojej działalności. To jest ważne dla twojego biznesu długofalowo. Chronisz w ten sposób siebie przed wpadkami, które nagłośnione przez media zniszczą twój wizerunek w oczach reklamodawców i twojej społeczności.