Kampania „Włącz tryb pasażera z klasą” ma na celu podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.
Od kilku lat Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wskazuje, że wandalizm widoczny na ulicach przenosi się również na pokłady statków powietrznych, gdzie agresja i przemoc fizyczna wobec współpasażerów, członków załóg oraz pracowników lotnisk stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
Najczęstsze nieakceptowalne zachowania to:
- nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych,
- przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi,
- niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu,
- nadmiearne spożycie alkoholu.
Zgodnie z art. 210 ust. 1 pkt 5a ustawy Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach np. kosztami przymusowego lądowania.
Kampania realizuje również zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów. Przekaz kampanii, oparty na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości, ma na celu uświadomienie pasażerom, że kultura osobista, uprzejmość oraz przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą.
#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
Działania w ramach kampanii prowadzone będą poprzez reklamy na lotniskach (out-of-home), materiały informacyjne w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych partnerów, a także poprzez komunikaty medialne i działania o charakterze edukacyjnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing