„Włącz tryb pasażera z klasą”: ruszyła kampania poświęcona problemowi niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych

„Włącz tryb pasażera z klasą”: ruszyła kampania poświęcona problemowi niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych
Urząd Lotnictwa Cywilnego, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych, Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, Enter Air, Polskimi Portami Lotniczymi S.A., Strażą Graniczną oraz Uniwersytetem Wrocławskim, rozpoczyna ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną poświęconą problemowi niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych.
O autorze
1 min czytania 2025-07-21

Kampania „Włącz tryb pasażera z klasą” ma na celu podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.

Od kilku lat Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wskazuje, że wandalizm widoczny na ulicach przenosi się również na pokłady statków powietrznych, gdzie agresja i przemoc fizyczna wobec współpasażerów, członków załóg oraz pracowników lotnisk stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

Najczęstsze nieakceptowalne zachowania to:

  • nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych,
  • przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi,
  • niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu,
  • nadmiearne spożycie alkoholu.

Zgodnie z art. 210 ust. 1 pkt 5a ustawy Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach np. kosztami przymusowego lądowania.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania realizuje również zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów. Przekaz kampanii, oparty na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości, ma na celu uświadomienie pasażerom, że kultura osobista, uprzejmość oraz przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą.

Działania w ramach kampanii prowadzone będą poprzez reklamy na lotniskach (out-of-home), materiały informacyjne w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych partnerów, a także poprzez komunikaty medialne i działania o charakterze edukacyjnym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się