W lipcu br. roku o firmie Astronomer zrobiło się głośno w mediach i internecie po tym, jak jej CEO i szefowa HR zostali przypadkowo sfilmowani w krępującej sytuacji na wielkim ekranie podczas jednego z koncertów Coldplay. Skandal szybko rozprzestrzenił się po sieci.
W pierwszej kolejności ze stanowiska zrezygnował Andy Byron. Kolejny krok ma już bardziej humorystyczny wydźwięk i idzie w „viral”, ponieważ Astronomer zatrudnił Gwyneth Paltrow jako „bardzo tymczasową rzeczniczkę” marki. Kobieta jest byłą partnerką wokalisty zespołu Coldplay, Chrisa Martina.
Zobacz również
PR‑owe mistrzostwo czy zbyt duże ryzyko?
Astronomer podzielił się informacją o zatrudnieniu nowej rzeczniki w krótkim, zabawnym filmiku, w którym Paltrow odpowiada na różne pytania, ale specjalnie omija te, dotyczące skandalu. Zamiast tego promuje usługi firmy, zapowiada wydarzenie Beyond Analytics i żartuje o zainteresowaniu dotąd niszową firmą.
Za produkcję spotu odpowiada słynne agencyjne duo Maximum Effort Ryana Reynoldsa, znane z innych odważnych kampanii satyrycznych.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Czy to zadziałało?
Mimo, że spot zdobył ponad 35-36 milionów odsłon w ciągu doby, a ruch na stronie Astronomer wzrósł kilkudziesięciokrotnie (ok. +15 000 %), zdania na temat tego, czy marka podjęła dobry krok są podzielone.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W rozmowie z MARKETING-INTERACTIVE, Shouvik Prasanna Mukherjee, wiceprezes wykonawczy w firmie Golin, nazwał to „genialnym posunięciem PR”.
Dodatkowo zauważył, że użycie humoru, „najtrudniejszej formy komunikacji, której generalnie najlepiej unikać w czasie kryzysu”, było istotne, by pokazać kontrast między viralem związanym z liderem firmy a rzeczywistą pracą wykonywaną przez ponad 300 pracowników.
Z kolei David Ko, dyrektor zarządzający RFI Asia, opisał akcję jako „śmiały ruch, który przyciąga uwagę, ale nie trafia w sedno”.
– Zamiast podejść do problemu z pokorą lub skupić się na odbudowie zaufania, ten chwyt marketingowy przenosi punkt ciężkości na humor – zrażając klientów, którzy oczekują odpowiedzialności w czasie kryzysu – dodaje.