Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

4 sceny tematyczne, 50+ prelegentów z topowych tech marek świata – upoluj wejściówkę na konferencję o realnych wdrożeniach AI.

SZCZEGÓŁY

Astronomer reaguje na kryzys wizerunkowy. Gwyneth Paltrow rzeczniczką prasową

Gwyneth Paltrow rzeczniczka Astronomer
Firma Astronomer zamieniła viralowy skandal z udziałem CEO Andy’ego Byrona, przyłapanego na flircie z pracownicą podczas koncertu Coldplay, w kampanię PR, zatrudniając Gwyneth Paltrow na stanowisko rzeczniczki marki.
O autorze
1 min czytania 2025-07-28

W lipcu br. roku o firmie Astronomer zrobiło się głośno w mediach i internecie po tym, jak jej CEO i szefowa HR zostali przypadkowo sfilmowani w krępującej sytuacji na wielkim ekranie podczas jednego z koncertów Coldplay. Skandal szybko rozprzestrzenił się po sieci.

W pierwszej kolejności ze stanowiska zrezygnował Andy Byron. Kolejny krok ma już bardziej humorystyczny wydźwięk i idzie w „viral”, ponieważ Astronomer zatrudnił Gwyneth Paltrow jako „bardzo tymczasową rzeczniczkę” marki. Kobieta jest byłą partnerką wokalisty zespołu Coldplay, Chrisa Martina.

PR‑owe mistrzostwo czy zbyt duże ryzyko?

Astronomer podzielił się informacją o zatrudnieniu nowej rzeczniki w krótkim, zabawnym filmiku, w którym Paltrow odpowiada na różne pytania, ale specjalnie omija te, dotyczące skandalu. Zamiast tego promuje usługi firmy, zapowiada wydarzenie Beyond Analytics i żartuje o zainteresowaniu dotąd niszową firmą.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Za produkcję spotu odpowiada słynne agencyjne duo Maximum Effort Ryana Reynoldsa, znane z innych odważnych kampanii satyrycznych.

Czy to zadziałało?

Mimo, że spot zdobył ponad 35-36 milionów odsłon w ciągu doby, a ruch na stronie Astronomer wzrósł kilkudziesięciokrotnie (ok. +15 000 %), zdania na temat tego, czy marka podjęła dobry krok są podzielone.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W rozmowie z MARKETING-INTERACTIVE, Shouvik Prasanna Mukherjee, wiceprezes wykonawczy w firmie Golin, nazwał to „genialnym posunięciem PR”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dodatkowo zauważył, że użycie humoru, „najtrudniejszej formy komunikacji, której generalnie najlepiej unikać w czasie kryzysu”, było istotne, by pokazać kontrast między viralem związanym z liderem firmy a rzeczywistą pracą wykonywaną przez ponad 300 pracowników. 

Z kolei David Ko, dyrektor zarządzający RFI Asia, opisał akcję jako „śmiały ruch, który przyciąga uwagę, ale nie trafia w sedno”.

– Zamiast podejść do problemu z pokorą lub skupić się na odbudowie zaufania, ten chwyt marketingowy przenosi punkt ciężkości na humor – zrażając klientów, którzy oczekują odpowiedzialności w czasie kryzysu – dodaje.

PS RTM bez filtra? Granice real-time marketingu w czasach pożerania emocji [OPINIE]