Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Efektywność napędzania danymi: 17 prezentacji, case studies, raporty – najnowsza wiedza na temat programatycznego zakupu reklamy. Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę.

SPRAWDZAM

Potęga neurodesignu cz.10: model S/M/C, czyli jak projektować marki zgodne z mechanizmami działania mózgu

Potęga neurodesignu cz.10: model S/M/C, czyli jak projektować marki zgodne z mechanizmami działania mózgu
W erze przesytu bodźców i nadmiaru możliwości zakupowych skuteczna komunikacja wizualna musi być nie tylko atrakcyjna, ale przede wszystkim neurologicznie trafna. Model S/M/C (Shape/Meaning/Contrast) to narzędzie oparte na aktualnej wiedzy z zakresu neuropsychologii i percepcji, które pozwala projektować opakowania i komunikaty wizualne w zgodzie z tym, jak nasz mózg rzeczywiście przetwarza informacje.
O autorze
4 min czytania 2025-09-01

Przeczytaj pozostałe części cyklu „Potęga neurodesignu” >>

To, co czyni ten model wyjątkowym, to jego zakorzenienie w biologii. Jak już pisałam wcześniej, nasz mózg w pierwszej kolejności nie analizuje, tylko skanuje. Opowiada za to najstarsza jego część, tzw. gadzi mózg, który działa błyskawicznie, instynktownie i zupełnie nieświadomie. To efekt ewolucji i mechanizmów przetrwania, które umożliwiały naszym przodkom szybkie reagowanie na zagrożenia.

Właśnie dlatego im bardziej kontrastowy i czytelny jest projekt opakowania czy logo, tym szybciej zostaje zauważony. Mózg nie zastanawia się, nie interpretuje, po prostu reaguje. Silne kolory i wyraziste różnice w formie działają jak znaki drogowe: „zobacz”, „zapamiętaj”, „zaufaj”, „bądź ostrożny”. Dobrze zaprojektowane logo może mieć moc znaku drogowego, nie pozostawia miejsca na wątpliwości.

Oczywiście silne kolory i kontrast to nie wszystko, zwłaszcza jeżeli cała konkurencja stosuje podobne zabiegi mające na celu przyciągnąć uwagę konsumenta. Kluczową kwestią przy tworzeniu opakowań jest układ graficzny i kolejność czytania komunikatów. Czasami małe zmiany proporcji i rozmieszczenia elementów mogą mieć istotne znaczenie w postrzeganiu marki i produktu na półce. Uporządkowanie i uproszczenie komunikacji jest niezbędne dla skutecznego przekazu marki. Zbyt skomplikowany, przeładowany komunikacyjnie projekt wymaga od mózgu większego wysiłku, by go zrozumieć, zidentyfikować i zakodować w pamięci. To zmniejsza szansę, że marka zostanie szybko rozpoznana i zapamiętana.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Model S/M/C podpowiada, jak projektować nie tylko na wyczucie, ale w sposób oparty na mechanizmach percepcji oraz jak działa nasz mózg. Pomaga kierować uwagą odbiorcy, wzmacniać znaczenie wybranych komunikatów i zwiększać zapamiętywalność marki.

Pierwszy element modelu (Shape) odnosi się do formy i układu graficznego. Mózg człowieka kocha porządek. Dlatego sposób rozmieszczenia elementów na opakowaniu, ich proporcje, rytm i relacje przestrzenne mają bezpośredni wpływ na to, czy komunikat zostanie w ogóle zauważony. Najważniejsza jest hierarchia wizualna i to, co powinno być zauważone jako pierwsze, musi być największe, najbardziej kontrastowe lub wyróżnione. Układ graficzny powinien prowadzić wzrok intuicyjnie, zgodnie z naturalnymi ścieżkami skanowania treści. W naszej kulturze to zazwyczaj schemat F lub Z.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Równie istotne są kolor i forma. Butelka o unikatowym kształcie lub charakterystyczna etykieta mogą już na pierwszy rzut oka przyciągać uwagę. Wzrok podąża za strukturą, a kiedy ta struktura jest czytelna, mózg czuje się bezpiecznie.

Drugi element (Meaning) odwołuje się do znaczeń kulturowych i emocjonalnych. Mózg nie widzi rzeczy takimi, jakie są. Widzi je przez pryzmat swoich wcześniejszych doświadczeń. Każdy kolor, symbol czy styl niesie ze sobą znaczenie, które może się różnić w zależności od kontekstu kulturowego. Przykładowo, kolor czerwony w Europie może oznaczać pasję albo niebezpieczeństwo, ale w Chinach będzie kojarzony ze szczęściem i powodzeniem.

Biel w krajach zachodnich symbolizuje niewinność, ale w Japonii żałobę. W branży FMCG takie kody również są bardzo czytelne: zieleń na opakowaniu czekolady przywołuje skojarzenia z orzechami, błękit na jogurtach oznacza produkt „light”, a zieleń może sugerować naturalność lub Bio. Czerń bywa kojarzona z luksusem lub intensywnością, a złoto z produktem premium. Należy pamiętać, że te skojarzenia działają, zanim konsument zdąży przeczytać jakikolwiek tekst. Równie silne są emocjonalne „kotwice”. Na przykład retrotypografia wywołuje nostalgię, a nowoczesny, minimalistyczny design sugeruje transparentność i świeżość. Mózg błyskawicznie kategoryzuje bodźce i przypisuje im znaczenia, warto mieć tego świadomość już na etapie projektowania.

Trzeci filar modelu (Contrast) mówi o różnicowaniu. Nasz układ nerwowy koncentruje się tam, gdzie występuje różnica. Kontrast kolorystyczny, tonalny, ale też strukturalny (np. kształt opakowania), to jeden z najsilniejszych bodźców przyciągających uwagę. W praktyce oznacza to, że elementy kluczowe takie jak logo, hasło reklamowe muszą być wyraźnie oddzielone od tła. Dobrze zaprojektowany kontrast sprawia, że komunikat „wyskakuje” z layoutu. Warto też pamiętać o „efekcie oddity”, czyli zaskoczeniu. Coś, co wygląda inaczej niż cała reszta kategorii, automatycznie przyciąga uwagę, ponieważ mózg odbiera to jako potencjalnie ważne.

Przykładowo, jeśli wszystkie opakowania w danym segmencie są kolorowe, a jedno jest czarne lub fluorescencyjne, właśnie ono zostanie najlepiej zapamiętane. „Efekt oddity” działa jak błysk flesza dla naszego mózgu sygnalizuje, że „To coś innego. Zobacz!”.

Jeżeli wszystko wygląda podobnie i „krzyczy” z półki sklepowej, jedyną możliwością na wyróżnienie marki jest „wyciszenie” graficzne. Minimalizm, ograniczona paleta kolorów i prostota formy sprawiają, że projekt wyróżnia się kontrastem ciszy wobec chaosu. W takiej sytuacji to właśnie spokój i klarowność mogą stać się najskuteczniejszym bodźcem przyciągającym uwagę.

Poniżej przykład jak to działa w praktyce.

Redesign opakowania Ibufenu pokazuje, jak działa model S/M/C. Pomimo że liczba komunikatów nie mogła być ograniczona ze względów prawnych i marketingowych, opakowanie zyskało klarowny i czytelny przekaz.

  1. Shape: większe, wyeksponowane logo marki prowadzi wzrok w pierwszej kolejności. Układ treści został uporządkowany, co zmniejszyło chaos wizualny.
  2. Meaning: zastosowano prostszą typografię i czytelne kody kolorystyczne (czerwień dla „FORTE”, błękit dla działania), co wspiera szybkie przetwarzanie przekazu.
  3. Contrast: powiększenie hasła „Na ból i gorączkę” i jego podkreślenie czerwonym łukiem sprawia, że kluczowe działanie produktu natychmiast „wyskakuje” z opakowania i jest odczytywane przez mózg jako główny komunikat.

Uporządkowanie treści i powiększenie logo poprawiły czytelność opakowania, a wyraźne kontrasty nadały komunikatom klarowną hierarchię. Dominacja bieli podkreśla medyczny charakter i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa produktu. Dzięki temu opakowanie szybciej komunikuje najważniejsze informacje i jednocześnie wzmacnia rozpoznawalność marki na półce.

Neurodesign to nie estetyka, nie trend, nie styl. Coraz więcej marek korzysta z tej wiedzy i upraszcza komunikację z konsumentem. Neurodesign to sposób projektowania zgodny z biologią oraz z tym, jak działa ludzki mózg. Model S/M/C jest narzędziem do weryfikacji skuteczności projektu już na etapie koncepcji.

Kiedy wdrażasz ten model w procesie projektowania opakowań, reklam zwiększasz prawdopodobieństwo, że twój komunikat zostanie zauważony, zrozumiany, a co najważniejsze zapamiętany. Aby sprawdzić, czy twój projekt jest zgodny z naturalnymi mechanizmami percepcji, skorzystaj z poniższej listy kontrolnej modelu S/M/C.

SHAPE (Forma i struktura komunikacji)

  1. Czy użytkownik od razu wie, na co patrzeć w pierwszej kolejności?
  2. Czy układ elementów prowadzi wzrok logicznie i intuicyjnie?
  3. Czy forma opakowania lub layoutu jest rozpoznawalna i unikalna na tle konkurencji?
  4. Czy projekt ma wyraźną hierarchię wizualną, czy coś dominuje, coś wspiera?
  5. Czy wszystko ma swoje miejsce i nie tworzy wizualnego chaosu?
  6. Czy projekt nie jest przeładowany komunikacyjnie, co tak naprawdę chcemy przekazać?

MEANING (Znaczenie i interpretacja)

  1. Czy użyte kolory, czcionki i symbole nawiązują do oczekiwanych skojarzeń kategorii, produktu?
  2. Czy projekt budzi emocje, które są zgodne z celem marki, np. zaufanie, ekscytacja, nostalgia?
  3. Czy elementy graficzne np. kodyfikacja kolorystyczna, symbole są czytelne kulturowo dla grupy docelowej?
  4. Czy elementy graficzne oraz teksty są spójne znaczeniowo, nie sugerują sprzecznych komunikatów?
  5. Czy projekt wykorzystuje symboliczne skróty np. kolory kategorii, symbole?

CONTRAST (Kontrast i wyróżnienie)

  1. Czy najważniejsze informacje są kontrastowo wyróżnione (kolor, wielkość, położenie)?
  2. Czy tło i tekst mają odpowiedni kontrast czytelności?
  3. Czy w kompozycji jest przestrzeń zapewniająca równowagę i odpoczynek dla oka?
  4. Czy opakowanie wyróżnia się na tle półki sklepowej, czy nie zlewa się z otoczeniem?
  5. Czy użyto kontrastu dla kategorii i marki poprzez zastosowanie czegoś znajomego + dodanie czegoś zaskakującego?