Obejrzyj reklamę, a dostaniesz papier: marketingowy eksperyment w chińskich toaletach

Obejrzyj reklamę, a dostaniesz papier: marketingowy eksperyment w chińskich toaletach
W niektórych publicznych toaletach w Chinach, aby otrzymać papier toaletowy, użytkownicy muszą najpierw obejrzeć reklamę na smartfonie. To nie tylko nowatorski sposób na walkę z marnotrawstwem, ale przede wszystkim pomysł, który szokuje.
O autorze
1 min czytania 2025-09-29

W kilku chińskich toaletach publicznych użytkownicy napotykają nową regułę: najpierw skanujesz QR-kod, następnie oglądasz krótki spot reklamowy na swoim telefonie, a dopiero potem dostajesz ograniczoną liczbę kawałków papieru toaletowego. Mechanizm ten ma na celu ograniczenie nadmiernego zużycia papieru i promowanie racjonalnego podejścia do surowców drzewnych.

Jest też alternatywa: jeśli ktoś nie chce oglądać reklamy, może zapłacić równowartość kilku groszy lub wykupić abonament na większy przydział papieru.

Między ekologią a komercją

Według autorów inicjatywy, rozwiązanie wpisuje się w trend walki z marnotrawstwem – skoro papier toaletowy łatwo „zmarnować”, lepiej uczynić z niego zasób, którego zdobycie będzie wymagało uwagi użytkownika.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Chiński pomysł budzi jednak kontrowersje. Część internautów uznaje, że to forma „reklamy przymusowej” – użytkownik traci prywatność i zostaje zmuszony do konsumpcji treści. Inni zwracają natomiast uwagę na ryzyko technologiczne: co jeśli telefon się rozładuje, internet nie działa lub użytkownik nie potrafi skorzystać z QR‐kodów? W takich przypadkach dostęp do papieru jest ograniczony.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Reklama jako nowy gatunek doświadczenia

Bez dwóch zdań akcja to bardzo kreatywna forma „ambient marketingu”, czyli reklamy umieszczonej tam, gdzie nikt by się tego nie spodziewał. Cel wydaje się jasny: ekstremalne ukierunkowanie na uwagę użytkownika, który nie ma wyjścia – będąc w toalecie, musi zapoznać się z emitowanym na ekranie smartfona komunikatem, aby móc zaspokoić podstawową potrzebę.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe, z raportu Kantar „Media Reactions 2025” wynika, że rośnie gotowość konsumentów do oglądania reklam. Czy zatem wprowadzenie rozwiązania testowanego obecnie w Chinach to u nas kwestia czasu? Trudno powiedzieć. Już dziś wiadomo jednak, że sam ambient marketing zdobywa w Polsce popularność, czego przykładem może być niedawna akcja telewizji Polsat na ulicach Warszawy. Działania miały związek z „przeprowadzką” popularnego programu „Milionerzy” właśnie do Polsatu, o czym informował specjalny konwój widoczny w centrum stolicy.

Zdjęcia: Creapills

PS „Ród smoka” na Wawelu. HBO z kampanią na Zamku Królewskim