Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Uwaga! Mamy do rozdania wejściówki na Masters & Robots 2025, IAB HowTo: Digital OOH, Festiwal Kamera Akcja i dokument „Loterie influencerów. Genialny biznes czy przekręt?”. Sprawdź, jak i kiedy można je upolować.

Sprawdzam

Cyfrowo czy analogowo? LEGO sprawdza, w jaki sposób bawimy się z najmłodszymi [RAPORT]

Cyfrowo czy analogowo? LEGO sprawdza, w jaki sposób bawimy się z najmłodszymi [RAPORT]
Nowe globalne badanie LEGO obejmujące ponad 17 000 rodziców w 17 krajach pokazało, że aż 76% rodzin łączy dziś zabawę analogową i cyfrową. Gry wideo stają się coraz częściej postrzegane jako wartościowy sposób spędzania wolnego czasu — także przez rodziców.
O autorze
1 min czytania 2025-10-09

Jak się okazuje, 95% rodziców biorących udział w badaniu zgadza się, że dla rozwoju dzieci ważne jest doświadczenie różnych form zabawy (analogowej i cyfrowej). Jednocześnie 76% respondentów deklaruje, że często łączy oba typy zabawy.

Wśród korzyści przypisywanych zabawie cyfrowej:

  • 62% rodziców wskazuje rozwijanie myślenia strategicznego,
  • 52% – rozwiązywanie problemów,
  • 53% – kreatywność.

Co więcej, aż 61% rodziców uważa, że analogowa zabawa rozwija umiejętności komunikacyjne i stymuluje kreatywność. Dane te pokazują, że rodzice nie traktują gier wideo tylko jako „rozrywki”, ale coraz częściej jako narzędzia wspierające rozwój intelektualny i relacyjny.

Wartość społeczna gier: szansy vs. obawy

Jednym z najbardziej dyskutowanych wniosków badania jest to, jak rodzice postrzegają społeczne korzyści płynące z gier. Okazuje się, że:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • 55% z nich przyznaje, że gry pomagają dzieciom budować relacje z rówieśnikami,
  • 51% uważa, że dzięki graniu ich dzieci utrzymały lub nawiązały nowe przyjaźnie,
  • 26% respondentów twierdzi, że ich dziecko zawarło całkowicie nowe znajomości dzięki grom wideo.

Jednocześnie jednak obawa o nadmierny czas ekranowy pozostaje dominującym problemem dla pytanych – 62% rodziców wskazało to jako główną barierę.

– Wspólnie spędzony czas z dzieckiem w świecie gier komputerowych może stać się mostem do analogowej zabawy. […] 55% rodziców dostrzega, iż gry komputerowe wspierają dzieci w budowaniu relacji z rówieśnikami – mówi Bolesław Michalski, ekspert ds. edukacji cyfrowej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Rodzice coraz częściej traktują granie jako sposób na tworzenie wspólnych chwil, które wzmacniają rodzinne relacje – dodaje Fredrik Loving, SVP i global head of game w Grupie LEGO.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Edukacja czy przeciążenie ekranem?

Choć dane zawarte w raporcie LEGO pokazują pozytywne spojrzenie społeczeństwa na gry, autorzy publikacji zwracają również uwagę na inne, często pomijane, a wciąż znaczące spostrzeżenia.

62% rodziców towarzyszy obawa o przeciążenie ekranem, które mogłoby dotknąć ich dzieci. Z drugiej strony rośnie poziom wiedzy tym, że gry cyfrowe mogą mieć potencjał edukacyjny. Wymaga to jednak świadomego doboru treści i nadzoru. Właśnie taką funkcję mają pełnić zestawy LEGO inspirowane grami. Ich celem jest pomaganie najmłodszym w przejściu od cyfrowej inspiracji do fizycznej zabawy, tworząc hybrydowe doświadczenia.

Jako firma o znaczącej świadomości społecznej, LEGO już działa w tym kierunku, oferując gry takie jak LEGO Voyagers („przygodówka” dla dwóch graczy) czy inne doświadczenia cyfrowe, kompatybilne z zabawą analogową.

PS Badanie LEGO® Play Well 2024: Dziewczynki już od najmłodszych lat odczuwają presję bycia idealną