Jak się okazuje, 95% rodziców biorących udział w badaniu zgadza się, że dla rozwoju dzieci ważne jest doświadczenie różnych form zabawy (analogowej i cyfrowej). Jednocześnie 76% respondentów deklaruje, że często łączy oba typy zabawy.
Wśród korzyści przypisywanych zabawie cyfrowej:
Zobacz również
- 62% rodziców wskazuje rozwijanie myślenia strategicznego,
- 52% – rozwiązywanie problemów,
- 53% – kreatywność.
Co więcej, aż 61% rodziców uważa, że analogowa zabawa rozwija umiejętności komunikacyjne i stymuluje kreatywność. Dane te pokazują, że rodzice nie traktują gier wideo tylko jako „rozrywki”, ale coraz częściej jako narzędzia wspierające rozwój intelektualny i relacyjny.
Wartość społeczna gier: szansy vs. obawy
Jednym z najbardziej dyskutowanych wniosków badania jest to, jak rodzice postrzegają społeczne korzyści płynące z gier. Okazuje się, że:
- 55% z nich przyznaje, że gry pomagają dzieciom budować relacje z rówieśnikami,
- 51% uważa, że dzięki graniu ich dzieci utrzymały lub nawiązały nowe przyjaźnie,
- 26% respondentów twierdzi, że ich dziecko zawarło całkowicie nowe znajomości dzięki grom wideo.
Jednocześnie jednak obawa o nadmierny czas ekranowy pozostaje dominującym problemem dla pytanych – 62% rodziców wskazało to jako główną barierę.
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
– Wspólnie spędzony czas z dzieckiem w świecie gier komputerowych może stać się mostem do analogowej zabawy. […] 55% rodziców dostrzega, iż gry komputerowe wspierają dzieci w budowaniu relacji z rówieśnikami – mówi Bolesław Michalski, ekspert ds. edukacji cyfrowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Rodzice coraz częściej traktują granie jako sposób na tworzenie wspólnych chwil, które wzmacniają rodzinne relacje – dodaje Fredrik Loving, SVP i global head of game w Grupie LEGO.
Edukacja czy przeciążenie ekranem?
Choć dane zawarte w raporcie LEGO pokazują pozytywne spojrzenie społeczeństwa na gry, autorzy publikacji zwracają również uwagę na inne, często pomijane, a wciąż znaczące spostrzeżenia.
62% rodziców towarzyszy obawa o przeciążenie ekranem, które mogłoby dotknąć ich dzieci. Z drugiej strony rośnie poziom wiedzy tym, że gry cyfrowe mogą mieć potencjał edukacyjny. Wymaga to jednak świadomego doboru treści i nadzoru. Właśnie taką funkcję mają pełnić zestawy LEGO inspirowane grami. Ich celem jest pomaganie najmłodszym w przejściu od cyfrowej inspiracji do fizycznej zabawy, tworząc hybrydowe doświadczenia.
Jako firma o znaczącej świadomości społecznej, LEGO już działa w tym kierunku, oferując gry takie jak LEGO Voyagers („przygodówka” dla dwóch graczy) czy inne doświadczenia cyfrowe, kompatybilne z zabawą analogową.