DHL eCommerce zaprezentowało pierwszą biznesową edycję raportu „2025 E-commerce Trends”, opracowaną na podstawie badań 4050 firm z 19 krajów w Europie, obu Amerykach i regionie Azji i Pacyfiku.
Wynika z niego m.in., że globalny handel online wchodzi w erę przyspieszonej automatyzacji i rosnącej świadomości ekologicznej. Prawie połowa firm na świecie wykorzystuje rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję (AI), a w Polsce odsetek ten wynosi 39%.
Zobacz również
Na znaczeniu zyskuje również social commerce – aż 87% firm prowadzi sprzedaż w mediach społecznościowych, z dominacją TikToka i Instagrama. Polskie przedsiębiorstwa utrzymują się tu na poziomie globalnej średniej.
Z kolei zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem strategii – 85% firm na świecie i 80% w Polsce deklaruje, że działania proekologiczne to integralna część ich biznesu.

Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
– Nasz raport pokazuje, jak ewoluuje e-commerce: od personalizacji napędzanej sztuczną inteligencją i social commerce po wzrost znaczenia handlu transgranicznego oraz zrównoważonego rozwoju. Nie chodzi tu tylko o trendy – zauważamy potężne procesy transformacyjne, które mają swoje odzwierciedlenie zarówno na lokalnym, jak i globalnym poziomie – powiedział Pablo Ciano, CEO DHL eCommerce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Polskie e-commerce: wielokanałowe, świadome, globalne
Polscy przedsiębiorcy wykorzystują moment rozkwitu branży. Według raportu „2025 E-commerce Trends Business Edit”, 32% firm z Polski prowadzi sprzedaż na dwóch platformach, 27% na trzech, a 29% – na co najmniej czterech marketplace’ach.
– Z naszego badania wyłania się bardzo ciekawy obraz polskiego biznesu e-commerce: firmy prowadzą działalność handlową praktycznie na całym świecie, wykorzystując różne platformy, a także są obeznane z najnowszymi trendami i innowacjami. To przedsiębiorcy, którzy rozumieją cyfrowy świat, prowadzą dialog ze swoimi klientami w social mediach i potrafią wykorzystać potencjał usług logistycznych – podkreśla Agnieszka Świerszcz, CEO DHL eCommerce Polska.
Polskie sklepy internetowe stawiają również na handel transgraniczny – 61% firm realizuje sprzedaż zagraniczną, a najczęściej wybierane rynki to: Niemcy (67%), Francja (42%), Wielka Brytania (31%), Czechy (30%) i USA (24%).
Logistyka i wygoda – filary konwersji
Raport podkreśla, że w e-commerce logistyka staje się elementem strategii sprzedażowej. 96% detalistów (97% w Polsce) uznaje ofertę logistyczną za kluczową dla finalizacji transakcji.
Darmowa dostawa i zwroty mają bezpośredni wpływ na wyniki sprzedażowe – potwierdza to 86% badanych globalnie i aż 89% w Polsce. Rośnie także popularność modeli subskrypcyjnych – 52% firm na świecie i 41% w Polsce oferuje cykliczne dostawy produktów, choć subskrypcje dostaw i zwrotów to wciąż nowość (11% w Polsce wobec 14% globalnie).
Punkty odbioru i płatności BNPL – przewaga technologiczna
Polski e-commerce dynamicznie adaptuje nowoczesne rozwiązania logistyczne i płatnicze. 96% dużych i średnich sprzedawców wskazuje, że punkty odbioru poza domem zwiększają sprzedaż i powtórne zakupy. DHL stale rozbudowuje swoją infrastrukturę – obecnie sieć obejmuje ponad 7000 automatów DHL BOX i 16 000 punktów DHL POP.
Z kolei w obszarze płatności Polska wyróżnia się innowacyjnością – 45% firm oferuje już opcję „kup teraz, zapłać później” (BNPL), co czyni nas wiceliderem w UE, tuż za Holandią (48%).
Cały „2025 E-commerce Trends Business Edit Report” od DHL przejrzysz poniżej lub pobierzesz >>TUTAJ.