Social media + email marketing?

Social media + email marketing?
Z badań wynika, że newslettery zintegrowane z mediami społecznościowymi osiągają średnio o 115% wyższy wskaźnik kliknięć. Warto zatem pamiętać o najpopularniejszych sposobach integracji wiadomości email z największymi portalami social media.
O autorze
3 min czytania 2012-05-16

Dlaczego warto?

Integracja prowadzonych kampanii email marketingowych z najpopularniejszymi portalami społecznościowymi to nie tylko popularny trend czy chwilowa moda. Jest to prosty sposób na zwiększenie zasięgu wysyłanych newsletterów. Eksperci z GetResponse przeprowadzili badanie, w którym przeanalizowali ponad 2 miliony wiadomości email wysłanych przez swoich amerykańskich użytkowników, by odpowiedzieć na dwa pytania: jaka jest dokładnie popularność integracji wysyłanych newsletterów z serwisami społecznościowymi oraz jaka jest efektywność tych działań?

Z badania wynika, że 18,3% marketerów umieszcza w newsletterach przyciski szybkiego udostępniania w social media. Z czego niemal 52% tych wiadomości zawiera możliwość szybkiego udostępniania przynajmniej na jednym portalu społecznościowych, 40,6% – na dwóch i tylko 7,4% – na trzech. Newslettery zawierające przyciski udostępniania w social media osiągnęły wskaźnik kliknięć na poziomie 5,6%, emaile bez przycisków – 2,6%. Oznacza to, że wiadomości zintegrowane z mediami społecznościowymi osiągnęły średnio o 115% wyższy wskaźnik kliknięć

Ponadto z badania wynika, że najpopularniejszym portalem wśród ankietowanych jest Facebook. Aż 91,6% udostępnianych wiadomości ukazuje się właśnie na Facebooku. Na Twitterze za pomocą przycisków umieszczanych w wiadomości udostępnianych jest 46,1% newsletterów, a na portalu LinkedIn zaledwie 8,5%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sposoby integracji w praktyce

1. Dodawaj do wiadomości linki do firmowych kont social media

Jest to najprostszy i najbardziej podstawowy sposób integracji email marketingu z social media. Jedyne co trzeba zrobić, to umieścić w wysyłanych wiadomościach linki lub ikony promujące firmowe konta na portalach społecznościowych. W ten sposób odbiorcy newsletterów będą mogli za pomocą jednego kliknięcia przejrzeć firmowy profil na Facebooku lub Twitterze i dołączyć do grona fanów lub obserwujących. Dzięki temu komunikację z subskrybentami można również przenosić na inne kanały komunikacji. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Umieszczaj formularz zapisu na Facebooku

Facebook służy zazwyczaj do budowania społeczności, z którą firma komunikuje się właśnie za pomocą tego serwisu. Warto jednak spróbować włączyć również działania na Facebooku do budowania listy mailingowej. Można to zrobić publikując, w formie osobnej zakładki, formularz zapisu na firmowej stronie Facebooka. W ten sposób fani, którzy będą chcieli pozostać w kontakcie z firmą również za pomocą innego kanału – w tym przypadku email marketingu – będą mieli taką możliwość. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Umieszczenie formularza zapisu na Facebooku jest bardzo proste. Jedyne co trzeba zrobić, to pobrać odpowiednią aplikację z Facebooka, dodać ją do firmowego fan page’a oraz zintegrować ze swoja kampanią email marketingową. W ten sposób umieszczony formularz umożliwia bezpośrednie zapisanie się do danej kampanii email marketingowej. Oznacza to, że nie wymaga on żadnego kopiowania ani przenoszenia kontaktów, bowiem trafiają od razu do listy wysyłkowej.

3. Publikuj wysyłane wiadomości na portalach społecznościowych

W poprawnie zbudowanej wiadomości email pierwszym elementem, który zobaczy odbiorca powinna być sekcja preheader zawierający m.in. link, za pomocą którego można otworzyć wiadomość w karcie przeglądarki. W takim razie po wysłaniu można opublikować link do kreacji wiadomości na firmowych kontach social media. Wystarczy krótka zajawka tekstowa (może być temat wiadomości) wraz z linkiem do kreacji. 

Ten prosty sposób integracji może okazać się skuteczną metodą zwiększenia konwersji oraz zwiększenia listy odbiorców – fani zainteresowani newsletterem mogą chętniej subskrybować listę mailingową. 

4. Zaopatruj wiadomości w przyciski udostępniania na social media 

Dzięki możliwości umieszczenia w szablonie wiadomości specjalnych linków lub przycisków umożliwiających subskrybentom przesłanie otrzymanego newslettera do znajomych na Facebooku lub Twitterze, email marketing staje się również narzędziem marketingu wirusowego. Na przykład, jeżeli treść newslettera będzie dla subskrybenta wyjątkowo ciekawa, zabawna lub istotna i zechce on podzielić się nią ze znajomymi z social media, to wystarczy, że kliknie omówiony wyżej przycisk, a wiadomość znajdzie się w jego koncie w postaci linku i krótkiej informacji. Będą ją mogli zobaczyć jego znajomi, którzy z kolei mogą przesłać ją dalej do swoich znajomych. Jest to kolejna funkcja, dzięki której grono odbiorców newslettera poszerza się w znaczny sposób.

5. Wykorzystuj email marketing do promocji firmowych kont social media… i odwrotnie

Jeżeli firma dopiero zaczyna działania komunikacyjne w social media, to można wykorzystać email marketing do wypromowania swoich kanałów portali społecznościowych? Jednym ze sposób jest wysłanie newslettera z informacją, że jesteśmy również obecni na Facebooku lub Twitterze wraz krótkim komunikatem wyjaśniającym, dlaczego warto dołączyć do społeczności z tych portali. 

Można również odwrócić te działanie. Jeżeli firma dopiero rusza z działaniami email marketingowymi, ale udało jej się zbudować już zaangażowaną społeczność wokół portali społecznościowych, to można spróbować zachęcać fanów z Facebooka lub Twittera do subskrypcji listy mailingowej, publikując link do formularza wraz z krótką informacją, dlaczego warto zostać subskrybentem?

Proste i skuteczne

Intergracja email marketingu z social media w praktyce nie jest zbyt trudna, a jak pokazują badania z amerykańskiego rynku przynosi wymierne korzyści.  Niestety nie dysponujemy danymi z polskiego rynku – jednak odsetek nawet marketerów w USA, którzy wykorzystują możliwości, jakie dają email marketingowi social media nie jest wysoki (przypomnijmy, że jest to jedynie 18,3%). Z czego to może wynikać? Chyba moglibyśmy zaryzykować stwierdzenie, że główną przyczyną jest tutaj po prostu brak wiedzy.

autor: Piotr Krupa, Koordynator ds. PR, GetResponse