Zobacz również
Zofia Sanejko
Wiceprezes Zarządu UM
Członek Komitetu Organizacyjnego Innovation AD 2015
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Naciągacze, przeszkadzacze, twórcy szkodliwych, czysto konsumpcyjnych modeli życia…
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tak efekty pracy środowiska marketingowego postrzegają często konsumenci i niestety, badania stopnia frustracji, jakie wywołują reklamy pokazują, że „Ogólnie rzecz biorąc, stosunek Polaków do reklam trudno określić jako korzystny. Jedynie co piąty z nas deklaruje takie nastawienie, podczas gdy co trzeci jest reklamom niechętny”(źródło: badanie TNS Pentor).
I trudno się dziwić. Nawet, gdy konsument jest zapraszany do interakcji, często ma wrażenie, że prawdziwym beneficjentem tej relacji jest głównie marketer. To on dostaje informacje, wiedzę o konsumencie, nierzadko jego obietnice, zobowiązanie do lojalności, a na końcu realizuje swoje cele sprzedażowe. Konsument pozostaje z poczuciem „wykorzystania”. Nierzadko zdarza się, że reklamy tworzą ten pełen nieufności dystans i rozdrażnienie w chwili, gdy po raz kolejny przerywają ulubiony serial lub naruszają intymną chwilę „sam na sam z laptopem”.
Dlatego rozpoznanie potrzeb konsumenta, pomysł który może dać mu wymierną korzyść, ułatwić życie, usprawnić czy przyspieszyć działanie – buduje więź pomiędzy konsumentem a tym konkretnym reklamodawcą. Takie podejście daje konsumentowi realne poczucie podmiotowości, prawdziwie dwustronnej relacji, w której dla marketera ważny jest nie tylko portfel konsumenta, ale ważny jest on sam i jego dobro.
Tego typu działania służą całemu rynkowi, ponieważ korzystnie wpływają na zmianę wizerunku środowiska reklamowego, a tym samym zwiększają wiarygodność i skuteczność wszystkich naszych działań. Dlatego warto je szczególnie promować.
Nowe rozwiązanie, które jednocześnie jest użyteczne, to najbardziej pożądany rodzaj innowacji. I stąd taka kategoria w konkursie Innovation Award. W mojej opinii to kryterium kluczowe.
Dominik Komar
Digital Communication Manager
Arena Poland (Havas Media Group)
Nie każda reklama musi być źródłem rozrywki lub suchych informacji produktowych. Dobre reklamy mogą również pełnić swoją komunikacyjną rolę, po prostu ułatwiając ludziom życie w codziennych sytuacjach. Reklama jest naprawdę użyteczna wtedy, gdy odbiorca odczuwa względem marki wdzięczność za okazaną pomoc.
Przykładem takiego działania jest kampania BBDO z Brazylii – „Beer Turnstile” dla marki piwa Antarctica. W czasie karnawału w Rio, przy wejściu na perony metra zainstalowane zostały specjalne bramki, które otwierały się wyłącznie po wrzuceniu pustej puszki piwa w specjalny otwór. Dzięki takiemu zabiegowi konsumenci nie musieli płacić za powrót metrem, marka zaoferowała im więc oszczędność pieniędzy i bezpieczny powrót do domu.
Innym przykładem użytecznej reklamy jest aplikacja „Będę mamą” dla marki Falvit, w której możliwe było prowadzenie mobilnego kalendarza ciąży. Aplikacja dostarczała również porad związanych ze zdrowiem matki i dziecka, a także powiadamiała o zbliżających się terminach badań. Dodatkową funkcjonalnością była możliwość stworzenia poklatkowego filmu pamiątkowego, dokumentującego cały przebieg ciąży.
Jacek Gliniak
General Manager – agencja Nairobia
Członek Komitetu Organizacyjnego Innovation AD 2015
Czy Twoje rozwiązanie ułatwiło konsumentowi życie?
Jeżeli tak, to jesteś mistrzem w dwóch konkursach.
W konkursie Innovation Award w kategorii użyteczność …i w ciemno możesz iść po nagrodę w tej kategorii.
Drugą nagrodę masz w konkursie konsumentów na rzecz których stworzyłeś rozwiązanie …i to jest nagroda, na którą swój głos oddają konsumenci stojąc w kolejkach czy zapisując się na produkt, chwaląc i polecając nowość swoim znajomym.
Nagrody te mają wspólny mianownik, mianownik który również w swoim życiu uważam za najistotniejszy. To jest mianownik, za którym stoi zmienianie świata na praktyczniejszy, na wygodniejszy, na lepszy.
Kawa rozpuszczalna (w czasach gdy szansę na wypicie kawy mieli tylko Ci, którym się nie spieszyło), e-bankowość i korzystanie z usług banku bez wychodzenia z domu (w czasach gdy za rachunki mogłeś zapłacić jedynie w okienku pocztowym lub bankowym). Powyższe przykłady traktuj jako wzory i referencje zarazem.
Jeżeli niezmiennie uważasz, że stworzyłeś rozwiązanie, które w ostatnim czasie ułatwiło konsumentowi życie, zgłoś się do konkursu Inovation Award, by odebrać należną Ci nagrodę w kategorii użyteczność.
NowyMarketing jest patronem medialnym Innovation AD.
Poczytaj więcej >
lub:
Zobacz stronę internetową projektu >