Wiosna, cieplejszy wieje wiatr! Myślisz o odświeżeniu swojej strony?
Nadszedł czas na zmiany. Może czujesz potrzebę odświeżenie swojego “looku” albo przesłania? Może nawet chcesz zmienić format, lub planujesz robisz większe kombinacje przy okazji instalacji nowego ficzera? A może chcesz wreszcie dostosować się do swoich mobilnych użytkowników? Jaki nie byłby twój główny motyw, weź pod uwagę SEO już na etapie planowania.
Zobacz również
1. Struktura strony
Jeśli nie musisz jej zmieniać, to nie zmieniaj jej. Jedno jest pewne -choć wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z dopasowaniem treści z subdomen (np. blog.twojastrona.pl) do głównych domen, zawsze lepszym wyborem są foldery (czyli twojastrona.pl/blog). Dodajesz nowe kategorie? Zastanów się nad ich nazwą. Pomyśl, co wpisałby w wyszukiwarkę ktoś, kto szuka informacji, jakie w tych kategoriach zamieścisz. Zwłaszcza gdy nazwa kategorii znajdzie się w menu.
2. Nowa strona, nowa treść
Chcesz wyglądać świeżo i dynamicznie i idzie z tym także zmiana tekstów na krótsze, na przykład przepełnione wyliczeniami? A może wcześniej pisałeś o kołach samochodów, a teraz chcesz rozwinąć się w temacie zapachów do wnętrz aut? To wszystko zrozumiałe, ale musisz przemyśleć swoją decyzję. Może słowa kluczowe, w które wcześniej inwestowałeś nie będą dla ciebie już tak samo ważne?
3. Responsywność
Wbrew pozorom nie jest to must have dla wszystkich, ale coś nad czym jednak warto się poważnie zastanowić. Daj swoim użytkownikom mobilnym lepszy UX, a na pewno nie pożałujesz.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Rand Fishkin z Moz przekonuje do folderów zamiast subdomen / zobacz wideo >>
Słuchaj podcastu NowyMarketing
4. Zepsuta wersja mobilna
Uważaj też, żeby przy redesignie nie popsuć tego, co już masz. Pamiętaj, że przyciski muszą być odpowiednio duże i ułożone daleko od siebie, żeby wszystko mieściło się w obrębie ekranu i żeby strona sprawnie się ładowała. Możesz przetestować swoją stronę narzędziem prosto z Mountain View.
5. Blokowanie robotów
Głupi błąd, ale zdarza się nawet najlepszym. Sprawdź za pomocą komendy site:twojastrona.pl w Google, czy widać twój serwis. Możesz oczywiście zajrzeć też do pliku robots.txt. Daj się zaindeksować.
6. Pozwalanie robotom na zbyt wiele
To odwrotność powyższej sytuacji. Przy redesignie zapominamy czasem o zablokowaniu dostępu do pewnych stron robotom (np. wyników wyszukiwania, wersji deweloperskich).
7. Duplikacja treści
To oczywisty błąd. Musisz skierować wyszukiwarki w odpowiednie miejsce. Czy użyjesz rel=canonical, czy 301 – nie ma większego znaczenia z punktu widzenia technicznego SEO – w obu moc linków przejdzie tam, gdzie im pokażesz. Różnica będzie oczywiście widoczna dla użytkownika – pierwsze rozwiązanie pozostawi go na starej stronie, drugie przerzuci go na nową.
8. 404
Nie zapominaj o stronie błędu 404 przy redesignie. Może musisz ją dostosować do mobilnej wersji strony, a może potrzebuje tylko odświeżenia linków? Pamiętaj, że powinna zawierać informację o błędzie, i możliwość znalezienia tego, czego szukał pod danym adresem użytkownik. Dodaj wyszukiwarkę i przejrzystą nawigację, tak radzi samo Google.
9. AJAX
Jeśli korzystasz z tej techniki tworzenia strony pamiętaj, że dla wyszukiwarek nie jest ona oczywista i postępuj zgodnie z wytycznymi Google w tej kwestii. Dobrze to przemyśl. HTML w parze z CSS ma już tak rozbudowane możliwości, że pewnie nie musisz korzystać z AJAXa.
10. Obrazki zamiast tekstu
Na nowej stronie postanowiłeś zmienić menu w graficzne przyciski? Pamiętaj, żeby odpowiednio opisać obrazki w kodzie za pomocą atrybutu ALT. Ale pamiętaj, to jest ostateczność. Tak jak w poprzednim punkcie – staraj się korzystać z HTML+CSS.
11. Title tag
Uważaj z jego zmianami. To silny czynnik rankingowy, który może przewrócić twoją stronę, jeśli np. podczas redesignu zastąpisz unikalne title nazwą strony.
Jen Lopez z Moz przekonuje, że title tagi nie są tylko dla robotów / zobacz wideo >>
12. Paginacja
Wprowadzasz paginację do swoich artykułów? Pamiętaj o tagach rel=”prev” o rel=”next” żeby pokazać wyszukiwarce, które strony następują po sobie. Przemyśl dobrze, czy na pewno potrzebujesz takich podziałów. Może twoi użytkownicy nie będą chcieli załadowywać kolejnych stron? Być może zamiast tego warto pomyśleć o dynamicznym ładowaniu strony przy scrollowaniu? Możesz też zrobić oddzielną wersję artykułu w pełnej wersji i opisać ją tagiem rel=”canonical”.
13. UX
Myśl o UX już przy planowaniu nowej odsłony swojej strony. Pamiętaj, że Google karze strony, które zamiast treści wrzucają reklamy na samą górę.
14. Wątpliwej jakości backlinki
Redesign to świetna okazja do przejrzenia linków, które prowadzą do twojej strony. Szczególnie jeśli zmieniasz strukturę strony, przenosisz treść etc. Nie chcesz przecież, aby ciągnęły się za Tobą różne „błędy młodości”.
15. Analytics
Nie zapomnij o kodach narzędzi analitycznych (czyli pewnie Google Analytics). Jeśli przerzucasz się na nową domenę, szczególnie pamiętaj, żeby dopiąć wszystko na ostatni guzik. Narzędzia analityczne pozwolą ci ocenić oddziaływanie redesignu na ruch z organicznych wyników wyszukiwania.
16. Prędkość
Uważaj, by w ferworze zmian nie „zaśmiecić” kodu i nie spowolnić ładowania się strony. Zbędne fajerwerki szybko się nudzą, długofalowo zazwyczaj bardziej opłaca się szlachetna prostota. Sprawdź czas ładowania nowej strony narzędziem Google.
17. Nie usuwaj…
…starych treści lub – jeśli już naprawdę musisz – czyń to z rozwagą. Nawet strony, które nie generują żadnego ruchu mogą być dla twojej strony cennym zastrzykiem wartości SEO. Możesz zrobić z nimi wiele, np. uaktualnić dane w tekstach.
18. Powiadom Google o zmianach – zaktualizuj sitemapy.
Dodałeś multimedia (wideo czy obrazy)? Warto je także dodatkowo zmapować.
Autorzy: Maciej Woźniak i Janusz Omyliński
Maciej Woźniak
Partner zarządzający w agencji Whites
Agencja Whites specjalizuje się we wdrażaniu strategii White Hat SEO i kampanii Content Marketingowych. Z marketingiem internetowym związany od 8 lat. Wcześniej związany z Agorą, gdzie pracując na stanowisku specjalisty ds. SEM optymalizował i pozycjonował serwisy Gazeta.pl oraz prowadził kampanie AdWords. W latach 2009-2012 roku odpowiedzialny za rozwój SearchLabu – agencji marketingu w wyszukiwarkach działającej w ramach Agory.