Na potrzeby badania przyjęto, że smartfon to telefon z dostępem do internetu. 80 proc. badanych potwierdziło, że posiada telefon z dostępem do internetu, z czego korzysta 64 proc.
Dwa główne powody, dlaczego warto kupić smartfona to konieczność dostępu do Internetu (59 proc. wskazań) oraz możliwość korzystania z multimediów – odsłuchania plików mp3 – przeglądania filmów oraz korzystanie z nawigacji GPS (45 proc.). Dla 1/3 badanych ważne jest również, by być w kontakcie z innymi. Dla kolejnych 23 proc. internautów ważnym bodźcem do korzystania ze smartfonów jest fakt, że operator oferuje dostęp do internetu w korzystnej cenie. Co dziesiąty badany uważa, że smartfon to urządzenie modne i podnosi prestiż osoby. Tylko 6 proc. respondentów potrzebuje smartfona, by korzystać z gier.
Zobacz również
Co decyduje o wyborze smartfona? Dla 2/3 badanych najważniejszym czynnikiem jest cena urządzenia, jego estetyka (58 proc.) oraz szybkość procesora (45 proc.). Liczy się również duży wyświetlacz, zainstalowane aplikacje oraz gotowe do ściągnięcia aplikacje (po 43 proc. wskazań). Dobry aparat fotograficzny jest ważny dla 36 proc. badanych. Marka telefonu ma znaczenie tylko dla 37 proc. osób.
Kto jest użytkownikiem smartfona? Częściej mężczyźni niż kobiety (53 proc. a 47 proc.) w wieku 20-29 lat, studenci i uczący się oraz osoby o stałych dochodach, z wykształceniem wyższym lub co najmniej średnim.
Najpopularniejszym operatorem wśród posiadaczy smartfonów jest Orange, a drugim w kolejności – Play, najpopularniejsza marka to Samsung (32%) a na drugim miejscu Nokia (29%). Aż 61% osób ma smartfona krócej niż rok.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Respondenci wybierają smartfony by: korzystać z wyszukiwarek, sprawdzać pocztę prywatną i służbową, czytać newsy, korzystać z Facebooka, używać komunikatory oraz sprawdzać prognozę pogody. O dziwo, większość internautów korzysta ze smartfonów – w domu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podobnie jak rok temu, posiadacze smartfonów doceniają mnogość dostępnych aplikacji, od użytecznych po czysto rozrywkowe i najchętniej darmowe (61% wskazań). Większość ma zainstalowanych do 10 aplikacji.
Najpopularniejsze aplikacje na telefon w 2012 to: gry, poczta e-mail i muzyka. W porównaniu do 2011 Polacy ogólnie więcej korzystają z aplikacji umożliwiających czytanie wiadomości, słuchanie muzyki, komunikację ze znajomymi (korzystanie z komunikatorów, serwisów społecznościowych i poczty) oraz korzystanie z aplikacji sport. Mniej osób korzysta z aplikacji biznes.
Ciekawą grupę stanowią użytkownicy iPhone’a, przeważnie mężczyźni, osoby z wyższym wykształceniem, w wieku 25-34 lat oraz mieszkańcy największych miast. Odsetek użytkowników iPhone’ów nie wzrósł w porównaniu z wynikami z poprzedniego roku, warto podkreślić, że korzystają oni najczęściej z usług operatora Orange (41%), Play i Plus (po 10%). Najczęściej mają umowę abonamentową o wysokości 100-149 zł. Użytkownicy iPhone’ów częściej niż inni używają smartfonów do załatwiania spraw finansowych, lokalizowania obiektów, sprawdzania pogody, korzystają z wyszukiwarek internetowych i sprawdzania poczty zwłaszcza prywatnej. iPhone’owcy częściej niż pozostali korzystają z telefonów w pracy, w miejscach publicznych, w samochodzie.
W 2012 roku badanie MEC zostało przeprowadzone na próbie N=3365 internautów, w wieku powyżej 15. roku życia, metodą CAWI.