Niekwestionowanym liderem polskiego rynku jest system operacyjny Android – szacunkowo 65 proc. polskich smartfonów jest w niego wyposażonych. Drugie miejsce należy do Windows Phone, systemu, który jest nadal niedoceniany w planach biznesowych i marketingowych przedsiębiorstw. Aż 16 proc. posiadaczy smartfonów ma go w swoich kieszeniach. Udział iOS na polskim rynku to 4 proc. 12 proc. posiadaczy smartonów nie wie, na jakim systemie operacyjnym pracuje ich telefon.
Przeciętnie korzystanie ze smartfona zajmuje jego użytkownikom niecałe trzy godziny. Kobiety poświęcają mu mniej czasu niż mężczyźni. Mężczyźni mobilnie spędzają około 2,75 godziny dziennie, a kobiety w tygodniu – średnio 2,5 godziny dziennie.
Zobacz również
Potwierdza się również, jak bardzo wzrosła świadomość korzystania ze smartfona jako “mniejszego komputera”, który można wykorzystywać nie tylko do typowych czynności (wykonywanie i odbieranie połączeń, SMS/ MMS, robienie zdjęć). Korzystając ze smartfona najczęściej wykorzystujemy go do zadań wymagających połączenia z internetem. Dziennie korzystamy z internetu około 2 godziny. Niezależnie od dnia tygodnia, preferujemy korzystanie z sieci w Wi-Fi – każdego dnia najwięcej czasu spędzamy łącząc się z internetem właśnie w ten sposób. Aktywności niewymagające połączenia z internetem zajmują nam na smartfonie około 45 minut dziennie.
Stosunek do aplikacji mobilnych pozostaje niezmienny od 2 lat. Rosnąca świadomość, czym są smartfony i co daje korzystanie z aplikacji mobilnych powoduje dużą rozwagę w zarządzaniu nimi. Aplikacji raczej nie ściąga się na wszelki wypadek – jeśli już użytkownicy jakąś aplikację instalują, to robią to wtedy, gdy są przekonani, że spełni ona jakąś ważną rolę. Jeśli w jakimś okresie tej roli nie spełni, to 75 proc. ich użytkowników deklaruje, że od razu je kasuje.
Równocześnie, 46 proc. osób korzystających z aplikacji mobilnych przyznaje, że zapomina o pobranych aplikacjach, przestaje z nich korzystać́. Oznacza to niski wskaźnik lojalności wobec pobieranych nowych aplikacji mobilnych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W raporcie „POLSKA.JEST.MOBI 2015” omówiono także stosunek Polaków do nowych trendów, takich jak np. ekonomia dzielenia się, technologie ubieralne, inteligentne samochody, inteligentne domy, czy monitorowanie siebie. Jeśli chodzi o poziom zainteresowania nimi, to Polacy zdecydowanie są ich zwolennikami. Nowe technologie są przez nas oczekiwane i szybko oswajane. Interesujemy się nimi na takim samym poziomie jak kraje europejskie. Niewiele wyprzedzają̨ nas zaawansowane kraje, jak np. Korea Południowa, Japonia, czy Hongkong.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport POLSKA.JEST.MOBI 2015 można pobrać ze strony.
Raport składa się z trzech rozdziałów:
- Aktualne dane o smartfonizacji w Polsce. Ten rozdział został przygotowany we współpracy z TNS Polska. W tym roku została zmieniona metoda badawcza – zamiast danych deklaratywnych, podajemy wyniki pasywnego pomiaru z urządzeń́ mobilnych Polaków.
- Przegląd 10. topowych polskich firm, które wyróżniają̨ się w świecie rozwiązań́ mobilnych i których wyniki i najważniejsze dokonania warto pokazywać́ szerszej publiczności. Wśród nich m.in. TVN, Wirtualna Polska, Allegro, JakDojade.pl, Listonic, Polski Standard Płatności (BLIK).
- Obowiązujące trendy i obraz rynku w Polsce na podstawie przeglądu danych i opinii ekspertów ze świata bankowości, płatności mobilnych, m-commerce, reklamy mobilnej i operatorów telefonii komórkowej.