Jeden z najbardziej efektywnych sposobów budowania społeczności to skorzystanie z płatnych, dobrze stargetowanych reklam Facebook Ads. Jeśli fan page polubili już wszyscy znajomi, znajomi znajomych i znajomi ich fanów, informacje o obecności na Facebooku zostały umieszczone na firmowej stronie internetowej, mailingu oraz na pozostałych materiałach marketingowych, a społeczność mimo publikowania ciekawych treści rozwija się pomaleńku, okazuje się, że są jeszcze inne metody.
Część z poniżej przedstawionych metod jest w pełni legalna (i skuteczna), ale mogliście o nich jeszcze nie słyszeć. Natomiast części z nich (zwłaszcza tych zamieszczonych na samym końcu), o których już pewnie słyszeliście, zdecydowanie nie polecamy!
Zobacz również
#1 Angażujące boksy reklamowe SoSocial
Bardzo ciekawa alternatywa – interaktywne formaty reklamowe SoSocial pozwalają na pozyskiwanie fanów pochodzących z serwisów należących do grupy Społeczności.pl już z poziomu kreacji. Przekierowania w ramach boxu „Lubię to” mogą kierować użytkowników bezpośrednio na fan page, do aplikacji konkursowej lub też poza Facebooka. Na serwisach, gdzie boksy emitowane są tylko do osób zalogowanych, w ramach kreacji można zobaczyć avatary innych użytkowników witryny, którzy już polubili dany fan page. Plusem jest możliwość targetowania fanów wg wieku i płci.
Aktywność:
dosyć wysoka, pozyskani fani to realni użytkownicy FB i innych serwisów społecznościowych.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana: Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
model CPC 1-2 PLN (RC) – nie każdy klik = pozyskany fan
#2 Programy lojalnościowe, systemy wymiany linków i rekomendacji
Użytkownicy serwisów typu przeczytamwszystkich.pl, surf-like.pl czy guuli.pl zbierają punkty za wykonywanie poszczególnych zadań np. dołączenie do wskazanego fan page’a. W podobnym modelu działa system społecznościowej rekomendacji i wymiany kliknięć “Lubię”, FanCop (dawniej FacePlus). Każdy użytkownik kilkając „lubię to”, otrzymuje punkty, które może zainwestować w rozwój własnego fan page’a. Tym sposobem tworzy się sieć osób wzajemnie lubiących swoje strony.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aktywność:
zdeterminowana przez profity, jakie otrzymuje fan i czas, jaki może poświęcić na zaangażowanie na jednej z prawdopodobnie setek, a może i tysięcy lubianych stron.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
zmienny. Od 10 gr. Zależy od samodzielnie ustalonych stawek.
#3 Giełda fan page’y
Korzystając z serwisu typu LikeMore.pl można udostępnić wpis (reklamę) na popularnym fan page’u o podobnej tematyce.
Aktywność:
zainteresowani zbliżoną tematyką fani mogą wykazać duże zaangażowanie.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
zmienny, zależy od określonych przez nas stawek.
#4 Reklama Kwejk Fan Battle
Do pozyskiwania fanów można wykorzystać znany z Kwejka specjalny format reklamowy, składający się z dwóch obrazków umieszczonych obok siebie z dwoma przyciskami „Lubię to”. Użytkownik klikając w przycisk „Lubię to” pod danym obrazkiem, wybiera ten, który bardziej mu się podoba. Jeżeli jest zalogowany do Facebooka, dołącza automatycznie do grupy fanów.
Aktywność:
pozyskane osoby to aktywni użytkownicy Facebooka i serwisów rozrywkowych, więc trudno ocenić ich zaangażowanie. Na pewno potrafią wyrażać opinię poprzez “Lubię to”.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
opłata stała za wyświetlanie reklamy + około 2-4 PLN RC za pozyskanego fana.
#5 Konkursy na tablicy
Coś dla lubiących ryzyko – konkurs, w którym zwycięży osoba zapraszająca jak największą liczbę znajomych, dodająca najwięcej zdjęć lub lajków. Im cenniejsze nagrody, tym silniejsze zaangażowanie uczestników. Szansa na zablokowanie profilu z powodu złamania regulaminu serwisu społecznościowego jest duża.
Aktywność:
słaba, najczęściej fani milkną zaraz po zakończeniu konkursu lub wyrażają niezadowolenie z jego wyników.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
wartość nagrody podzielona przez liczbę pozyskanych fanów.
#6 Akcje charytatywne
Niektórzy pozyskać fanów próbują również poprzez akcję, w ramach której obiecują przekazać deklarowaną sumę na cel charytatywny po przekroczeniu określonej liczby osób.
Aktywność:
Użytkownik staje się fanem, aby wesprzeć szczytny cel. Niekoniecznie później staje się aktywnym uczestnikiem.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
zależy od zdeklarowanej kwoty.
#7 Nagrody rozdawane po zgromadzeniu określonej liczby fanów
Użytkowników Facebooka kusi się obietnicą przeprowadzenia konkursu (lub przyznania nagród) po przekroczeniu konkretnej, “okrągłej” liczby fanów, i tym sposobem nakłania się ich do zapraszania kolejnych osób.
Aktywność:
Najpewniej wielu użytkowników pozostanie na fan page’u, lecz nie ma gwarancji ich aktywności.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
wartość nagrody podzielona przez liczbę pozyskanych fanów.
#8 Kupno fanów na Allegro
Jedna z najprostszych i najpopularniejszych metod. Wystarczy kilka kliknięć i już 100, 1 000 osób czy nawet kilkadziesiąt tysięcy osób lubi nasz profil! Wg Manubia.pl tylko w ciągu 2 miesięcy na największym serwisie aukcyjnym w Polsce zostało sprzedanych 1,3 mln fanów różnych stron na Facebooku. Oprócz fanów na Allegro nabyć można także “lajki”, reklamy na fan page’ach i zaproszenia na wydarzenia.
Aktywność:
nabywamy “kota w worku”, prawdopodobieństwo, że fani okażą się fałszywymi profilami, “martwymi duszami” lub zdziwionymi antyfanami, zastanawiającymi się, kiedy polubili daną firmę, jest bardzo duże.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
od 3 do 15 groszy.
#9 Fikcyjny fan page + skrypt do wirusowego udostępniania
W zamian za polubienie strony poprzez kliknięcie w odpowiednio spreparowany przycisk „lubię to” np. podczas oglądania wideo użytkownik staje się fanem i automatycznie poleca fan page na swojej tablicy.
Aktywność:
Zwiększona liczba zgłoszeń do moderacji może doprowadzić do zablokowania strony. Zdecydowana większość użytkowników pozostanie na fan page’u, lecz nie ma gwarancji ich aktywności.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
zależny od kosztów przygotowania fikcyjnego profilu.
#10 Kod Fanscript
Na stronie www można umieścić specjalny kod generujący niewidzialny przycisk „Lubię to”. Odwiedzający, gdy kliknie gdziekolwiek stanie się fanem danej strony na Facebooku. Stosowanie tej metody to idealna okazja na zablokowanie strony i kryzys PR’owy.
Aktywność:
fan, który nie wie, że polubił stronę, może się okazać bardzo niezadowolony, gdy zorientuje, że to nieświadomie uczynił.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana:
koszt skryptu jest jednorazowy i wynosi około 10-30 PLN (netto), można go także wyszukać za darmo w Internecie.
Do powyższej listy można jeszcze dorzucić: zainwestowanie w Facebook Fan Generator, kurs “Jak zdobyć 1000 fanów w 10 dni albo krócej?”, stworzenie fikcyjnej osoby, która kojarzyć się będzie z fan page’em, zawierać kontakty na Facebooku, a następnie polecać fan page oraz pozyskiwanie fanów poprzez komentowanie postów na dużych fan page’ach. Misję do wykonania na Facebooku można także zlecić na stronie HellBuzz.pl.
Co ciekawe Facebook na podstawie uzasadnionego zgłoszenia może przypisać do oficjalnego fan page’a osoby, które dodały do zainteresowań daną markę lub polubiły wpis o niej np. na Wikipedii. Osoby, które nieświadomie automatycznie stały się fanami oficjalnego profilu marki, mogą być zdziwione, ale na ogół zaakceptują to spokojnie i nie przestaną jej lubić.
Komentuje:
Marta Szczepańska, Dyrektor Strategiczny Socializer S.A.
Istnieje bardzo wiele sposobów pozyskiwania fanów na Facebooku – co ciekawe, sposoby w pełni legalne z punktu widzenia serwisu są często znacznie droższe i mniej efektywne od bardziej „partyzanckich” metod. Przykładowo, koszt fana na Allegro jest znacznie niższy (a jego pozyskanie mniej pracochłonne) niż walka o niego z dziesiątkami czy setkami innych marek za pomocą najbardziej popularnych i najtańszych reklam ASU (CPC, Marketplace Ads) czy też promocji w zewnętrznych serwisach lub sieciach typu SoSocial. Podobnie kuszące może się wydawać wrzucenie posta reklamowego na „zaprzyjaźnioną” lub też należącą do systemu afiliacyjnego stronę na Facebooku skupiającą interesującą nas grupę docelową. Jeszcze tańszym sposobem jest użycie masowego generatora kont na FB (popularny pod koniec 2011 roku Faceboo Devil) i samodzielne „stworzenie” takiej liczby fanów, jaka nas interesuje. Co więc powinno nas powstrzymywać przed korzystaniem z większości opisanych w artykule metod? Chociażby świadomość, że w każdej chwili możemy narazić się na konsekwencje ze strony Facebooka – od usunięcia nielegalnego postu z konkursem na Tablicy (były już pierwsze przypadki działań tego typu w Polsce) do blokady całej strony i tym samym utraty pozyskanych fanów, w których zdążyliśmy już mniej lub więcej zainwestować. A nawet jeśli nam się „upiecze”, warto zastanowić się, jaką wartość dla naszej firmy przedstawiają tak naprawdę fani pozyskani przypadkiem, podstępem lub wirusem – łatwo dojść do wniosku, że są to tak naprawdę pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto.