Content w świecie mobile – dlaczego małe ekrany liczą się bardziej niż kiedykolwiek?

Content w świecie mobile – dlaczego małe ekrany liczą się bardziej niż kiedykolwiek?
Większość małych firm nie posiada sprawnej strategii marketingowej dostosowanej do wymagań rynku mobilnego.
O autorze
3 min czytania 2015-09-04

Źródło: www.gemalto.com

Nawet, gdy przeglądamy strony średnich i większych przedsiębiorstw, okazuje się, że brak im responsywnego (przyjaznego dla urządzeń mobilnych) designu i poszczególnych elementów, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb mobilnych użytkowników. Jest to duży błąd, ponieważ przyszłość marketingu będzie rozgrywać się w środowisku mobilnym. Oto dlaczego: 

Poznaj statystyki dotyczące mobilnej sieci: 

  • Prawie jedna trzecia odwiedzających, którzy trafiają na stronę przy pomocy wyszukiwarek, używa do tego celu telefonu lub tabletu. (więcej na ten temat na stronie). W Polsce wskaźnik ten może być nieco niższy, jednak szybki przegląd statystyk z Google Analytics wykazuje ok. 20%-28%, w zależności od branży. 
  • Ludzie spędzają średnio 2,8 godziny dziennie korzystając z mediów cyfrowych przy pomocy urządzeń mobilnych, a tylko 2,4 godziny przy pomocy desktopów i laptopów. (więcej na ten temat na stronie).
  • W Stanach Zjednoczonych 39 na 50 stron z wiadomościami ma więcej odwiedzin z urządzeń mobilnych niż z desktopów. (więcej na ten temat na stronie).
  • 27% konsumentów opuści stronę, jeśli nie będzie ona zoptymalizowana pod urządzenia mobilne. Oznacza to, że jeśli przyciągasz odwiedzających przy pomocy wyszukiwarek, możesz ich utracić jeszcze zanim podejmą jakąkolwiek akcję (więcej na ten temat na stronie).
  • W 2015, magazyny zaobserwowały 65,3% wzrostu klientów pochodzących z urządzeń mobilnych. Drukowana oraz internetowa wersja magazynów osiągnęła wzrost tylko o 0,2%. (więcej na ten temat na stronie).
  • Google zaczyna coraz poważniej podchodzić do mobilnej dostępności stron, zmieniając algorytmy na korzyść stron responsywnych. Największe wydawnictwa zastanawiają się, jak przenieść coraz więcej zasobów do sfery mobilnej. Cała gra content marketingu ulega zmianie, a organizacje myślą nad tym, jak tworzyć treści stworzone w pierwszej kolejności dla urządzeń mobilnych, a dopiero później dla desktopów.

Czy powyższe statystyki zrobiły na Tobie wrażenie? Jeśli tak, poniżej znajdziesz kilka sugestii, jak zacząć skutecznie działać na rynku mobilnym:

Opracuj mobilny, responsywny design

Gdy przyciągniesz na stronę użytkowników mobilnych i po chwili okaże się, że nie są oni w stanie nic przeczytać z powodu przestarzałego designu, możesz liczyć, że szybko przejdą oni na strony konkurencji. Jeśli nie będą w stanie dotrzeć do potrzebnych informacji, z pewnością wpłynie to negatywnie na wskaźnik średniego czasu spędzonego na stronie oraz wskaźnik odrzuceń.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Większość CMS’ów (systemów zarządzenia treścią) i innych platform służących do tworzenia stron posiada opcje pozwalające na stworzenie strony mobilnej. Wymagają one wyłącznie aktywacji oraz dopasowania do potrzeb danej witryny. Jeśli nie wykorzystujesz CMS’a (np. WordPress lub Joomla) z responsywnym designem, możesz przynajmniej przenieść do niego landing pages oraz artykuły na blogu. Z czasem warto jednak mieć całą stronę pod opieką CMS’a, który daje wiele możliwości w zakresie dopasowania strony do zmieniających się potrzeb bez szerokiej wiedzy na temat programowania. 

Zainwestuj w mobilny content

Użytkownicy mogą zobaczyć wyłącznie to, na co pozwala im ekran urządzenia, z którego korzystają. Dlatego warto zaoferować im prostsze opcje w przypadku strony mobilnej niż na pełnej wersji przeznaczonej dla desktopów. Weź pod uwagę mały rozmiar ekranu i wyróżnij najważniejszy content, który powinni zobaczyć użytkownicy mobilni. Warto uwypuklić również zachęcenie do podjęcia akcji (np. możliwość zatelefonowania do firmy, uzyskania drogi dojazdu poprzez Google Maps lub zapisania się na newsletter).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dla przykładu, użytkownicy raczej niechętnie wypełnią długi formularz lub podanie przy pomocy telefonu. Zamiast oferować taką samą opcję, jak w przypadku desktopów, możesz stworzyć krótszy, bardziej atrakcyjny formularz. Dłuższa wersja wymagająca reszty danych przyjdzie na e-mail, który będzie można przeczytać później.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pomyśl nad aplikacją mobilną

Wiele firm aktywnych w sieci posiada aplikacje mobilne, które wspomagają publikowane treści. Opcja tego typu może dostarczyć wielu korzyści w postaci większej dostępności contentu oraz budowania świadomości marki (zamiast szukać strony za pomocą mobilnej przeglądarki, wystarczy wybrać ikonę aplikacji). Oprócz tego możesz skorzystać ze specjalnych funkcji, takich jak automatyczne powiadomienia, które pojawią się na telefonie użytkownika za każdym razem, kiedy opublikujesz nowe treści. Aplikacje mobilne są zazwyczaj lepszym rozwiązaniem w przypadku firm, których model biznesowy opiera się na publikacji większych ilości treści, oraz budowaniu lojalności wśród czytelników (klasyczne polskie przykłady to wp.pl lub tvn24.pl).

W stronę marketingu mobilnego

Jako marketerzy powinniśmy wziąć pod uwagę trendy w świecie mobilnym i dostarczyć jak najlepszych treści potencjalnym klientom. Sprawdź, w jakim stopniu Twoja strona jest przyjazna wobec urządzeń mobilnych i wprowadź niezbędne zmiany jak najszybciej.  Firmy, które dopasują strategię do nowych warunków z pewnością zyskają przewagę nad konkurentami.

 

Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE