Zdjęcie royalty free z Fotolia
Nie możemy zalewać użytkowników reklamami! Konsumenci stali się prosumentami! Marketingowcy zaczęli zgłębiać temat, chociaż na dobrą sprawę pod inną nazwą istniał on już od ponad 100 lat (np. w przypadku marki John Deere i ich magazyn The Furrow).
Zobacz również
Idąc za Content Marketing Institute Content Marketing to:
„Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”
Czy to działa? Przykłady na efektywność content marketingu można by mnożyć. Według raportu Whitepress „29% ankietowanych jest bardzo zadowolonych z efektów działań content marketingowych, a 57% deklaruje umiarkowaną satysfakcję.” Co jednak z pozostałymi 14%? I czy umiarkowana satysfakcja to wszystko na co stać firmy, które chcą przyciągać klientów wartościowymi treściami?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Według mnie nie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co więc zrobić, by Content Marketing był efektywny? Jest na to prosty sposób, który jednocześnie wymaga przede wszystkim świadomości na temat swojego biznesu i klientów. Wystarczy odpowiedzieć na trzy, krótkie i proste pytania:
Pytanie, na które odpowiedź znają wszyscy – co?
No właśnie. Wiemy czym jest content marketing. Wiemy jakich narzędzi użyć, by tworzyć efektywne treści. Wiemy, że prowadzenie bloga potrafi znakomicie zwiększyć ilość leadów. Wiemy, że opłaca się prowadzić profile w social media, że Instagram wywołuje większe zaangażowanie niż Facebook i warto się zastanowić nad wykorzystaniem go w swojej strategii Content Marketingowej.
To wszystko są odpowiedzi na pytanie – co? Te znają praktycznie wszyscy marketingowcy. I dobrze – ponieważ jest to niezbędne do tego, by efektywnie prowadzić działania marketingowe, jednocześnie jest to jeden z dwóch warunków koniecznych, lecz niewystarczających.
Tutaj pojawia się drugie pytanie, na które odpowiedź zna wielu – jak?
Tutaj sprawa nieco bardziej się komplikuje. Wiemy jakie narzędzia będziemy wykorzystywać do content marketingu, problemem jest jednak to, w jaki sposób będziemy ich używać. Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku? W jaki sposób tworzyć spójną komunikacją wizualną? Jak pisać, by ludzie chętnie czytali nasze artykuły? Spory o to co się sprawdza a co nie możemy przeczytać na co dzień a odpowiedzi na powyższe pytania równie często są sprzeczne jak i się pokrywają.
Wiedza w jaki sposób prowadzić bloga czy działania w social media jest bezcenna, a jednak nie wystarczy do tego, żeby tworzone przez Ciebie treści były interesujące dla Twoich klientów, spełniały ich oczekiwania i nakłaniały do dalszego zgłębienia oferty Twojej firmy.
Co więc jest do tego niezbędne?
Odpowiedź na najważniejsze pytanie – dlaczego?
Po co w ogóle chcesz prowadzić działania content marketingowe?
Dlaczego chcesz prowadzić firmowego bloga, posiadać profile na Facebooku, Instagramie czy Twitterze?
Pytania te są niezbędne do tego, by być zadowolonym z osiąganych efektów. Jak napisał Lewis Caroll w Alicji w Krainie Czarów „Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz…” Tak samo jest z Content Marketingiem. Jeżeli od początku nie zastanowisz się nad tym dlaczego chcesz prowadzić takie działania, nieważne jest jakich narzędzi do tego użyjesz i w jaki sposób je wykorzystasz. Nie chodzi tutaj tylko o spisanie strategii (chociaż jak podaje raport Whitepress aż 58% marketerów, którzy spisali strategię jest bardzo zadowolonych z osiąganych efektów) lecz o to by być świadomym powodu, dla którego w ogóle podejmujesz takie działania. Jaki pomysł przyświeca tworzeniu przez Ciebie treści? Jaki problem Twoich klientów chcesz rozwiązać?
To jest pytanie, na które powinieneś odpowiedzieć na samym początku, zanim w ogóle skupisz się na narzędziach i ich wykorzystaniu. Kiedy będziesz miał jasno określony powód, dla którego zdecydowałeś się np. na prowadzenie bloga, dużo łatwiej będzie Ci go prowadzić – dobierać treści, które będą niosły za sobą faktyczną wartość dla czytającego – a dzięki temu nie tylko pozyskasz potencjalnych klientów, ale również utrzymasz obecnych. Zobaczmy jak sprawdza się to na przykładach.
Canva
Przekaz Canvy jest prosty: „We want to make design accessible” i doskonale widać to w tworzonych przez nich treściach. 1 grudnia wypuścili darmowy program do obróbki zdjęć, natomiast na ich blogu można znaleźć pełno treści dla osób zainteresowanych designem.
Czy im się to opłaca? Wystarczy powiedzieć, że praktycznie nie da się obecnie znaleźć kogoś, kto pracuje w social media i nigdy nie wspomógł się Canvą. Liczby również mówią same za siebie – ponad 5 milionów użytkowników (wzrost z poziomu 2 milionów w 4 miesiące!), 600 tysięcy UU miesięcznie i zebranych ponad 12 milionów dolarów.
Oczywiście nie było to spowodowane tylko działaniami content marketingowymi, jednak niewątpliwe nie można lekceważyć ich roli w sukcesie Canvy.
Na polskim podwórku również mamy przykłady firm, które posiadają content marketing, któremu przyświeca jasny cel.
Brand24
To co Brand24 chce przekazać widzimy od samego początku – dzięki ich usłudze dowiemy się, o czym rozmawiają nasi klienci w social media. I tą myśl widać w działaniach content marketingowych, które prowadzą. Akademia Monitoringu Brand24 to miejsce, w którym można znaleźć merytoryczne artykuły na temat mediów społecznościowych, porady, a także case study powiązane z aktualnymi wydarzeniami (np. Black Friday).
Klub Spiż – Katowice
Katowicki Spiż to dowód na to, że content marketing sprawdza się również w promowaniu miejsc. Do wypromowania klubu zdecydowali się użyć środka przekazu, który najbardziej trafi do ich potencjalnych klientów – piosenki disco polo. Dwa klipy, w których zawarto lokowanie klubu, zostały wyświetlone już ponad 16 milionów razy na YouTube! Cieszą się one ogromną popularnością i rozsławiają Spiż na całą Polskę.
Odpowiedz na najważniejsze pytanie.
Wydaje się, że ilu marketerów tyle opinii na temat Content Marketingu. Można się spierać o jego definicję, historię czy stan jednak nie da się odmówić tego, że odpowiednio prowadzone działania którym przyświeca jasny cel, nastawione na spełnienie potrzeb klienta, przynoszą korzyści. Warto jest więc odpowiedzieć sobie na powyższe trzy pytania, a zwłaszcza na najważniejsze z nich – dlaczego?