Zawód: Copywriter (Kariera w marketingu) (cz. 1)

Zawód: Copywriter (Kariera w marketingu) (cz. 1)
Kim jest Copywriter? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem copywritera.
O autorze
27 min czytania 2016-05-12

1. Paweł Blutko, Copywriter, Heads Advertising
2. Iza Sykut, Content Design Team Leader w Contented by They.pl
3. Agnieszka Wojtyniak, Copywriter, Opcom
4. Magdalena Baran, Copywriter, MEC Wavemaker
5. Magdalena Marek, Senior Copywriter, Isobar
6. Mateusz Malicki, Senior Creative & Copy, SYZYGY Warsaw
7. Julek Wojcieszczyk, Senior Copywriter, Agencja OS3
8. Arek Góral, Content Manager, Pozytywnie.pl
9. Anna Serwin, Creative Group Head w ESKADRA
10. Mirosław Bogusławski, Creative Director, Mind Progress Group
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

Paweł Blutko
Copywriter, Heads Advertising

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zostałeś copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

To dość krótka historia. Chciałem pracować w agencji reklamowej. Miałem wiedzę ze studiów marketingowych i portfolio – autorską stronę z opowiadaniami. Potrzebowałem doświadczenia, więc zacząłem szukać praktyk. Raz się udało. Za darmo przepracowałem zaledwie dwa tygodnie, bo w międzyczasie zadzwonił do mnie, uwaga, mój przyszły szef – i to z ofertą pracy. Od razu dostałem biurko, komputer i własnego stałego klienta.

Nic mi nie wiadomo o typowych korpo szczeblach na stanowisku copywritera. Istnieje tylko prosta hierarchia podyktowana doświadczeniem: junior copywriter, copywriter i senior copywriter. W ramach agencji można też awansować na dyrektora kreatywnego, ale to już trochę inna bajka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co należy do obowiązków copywritera?

Jako copywriter odpowiadasz za słowo w reklamie. Czasami jest to wyraziste hasło definiujące całą kampanię, czasami kwiecisty dialog w spocie telewizyjnym, a czasami, nie oszukujmy się, wyrazy „kup teraz”, „wyprzedaż” i „promocja”. 😉 Ale nawet te ostatnie często potrzebują dobrego pomysłu. I tu pojawia się drugie, ważniejsze zadanie – kreacja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Copywriter zajmuje się kreatywną stroną reklamy, a najogólniej mówiąc – jej tworzeniem. To od niego wychodzą propozycje idei kampanii, scenariusze (radiowe czy telewizyjne), hasła reklamowe i wszystko inne, co w reklamie można przeczytać lub usłyszeć. Zdarza się, że copywriter działa w zespole z art directorem (tak jak ja). Wtedy wspólnie pracuje nad koncepcją reklamy, łącząc graficzne i pisarskie umiejętności w jedno określone dzieło. Model się sprawdza – w końcu co dwie głowy to nie jedna.

Jako copywriter jesteś również autorem, który prezentuje swoje pomysły klientom. Wesołe wycieczki do siedzib różnych brandów to nieodłączny element tej roboty. 🙂 Zadaniem copy jest również nadzór nad produkcją reklamy. Stawiasz ludziom iksy na castingach, dobierasz muzykę do spotów, jeździsz na sesje fotograficzne, przybijasz sobie piątki z reżyserem i tak dalej…

Codziennej pracy dostarcza też obsługa reklamowa stałych klientów.

Kogo poszukuje się na stanowisko copywritera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Studia to sprawa drugorzędna. Jasne, odpowiednie magistry mogą pomóc, ale na tym stanowisku najważniejszy jest otwarty umysł, twórcze myślenie i warsztat pisarski. Do tego warto być cierpliwym, odpornym na krytykę i mieć dystans do siebie. Bez tego byłoby zdecydowanie trudniej.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy copywritera?

Lubię to, że każde zadanie jest trochę inne. W tej pracy nie ma miejsca na rutynę czy schematyczność. Każdy temat to osobne wyzwanie, do którego trzeba podejść nieco inaczej.

Jest jeszcze druga rzecz. Świadomość, że tworzysz coś, co będą oglądać dziesiątki, może setki tysięcy ludzi. I Ty, copywriterze, masz zmienić ich myślenie. Przekonać ich do działania. Rozbudzić odpowiednie skojarzenia. Sprawić, by w sklepie wybrali konkretnie TO pudełko, by wydali 5 zł mniej lub więcej. Zaszczepić w nich własną ideę. Rozbawić, wzruszyć, zainteresować. To mnie kręci. 🙂

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Nie można powiedzieć, że copywriter kończy pracę o 17:00. Kreatywności nie da się swobodnie włączać i wyłączać. Czasami frustracja bierze górę i trzeba odpuścić sobie z wymyślaniem, by pomysł pojawił się później, w tramwaju, w kinie albo tuż przed snem. Trzeba dodać jeszcze stres oraz pracę pod presją czasu, bo terminy bywają napięte.

Z drugiej strony taka praca daje mnóstwo satysfakcji. To świetne uczucie, gdy w mieście rozpoznasz własny billboard, a w telewizji zobaczysz reklamę, którą wymyśliłeś. Inna zaleta to ludzie, z którymi się pracuje – kreatywni, otwarci, ciekawi i błyskotliwi, od których można się wiele nauczyć.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Dobre pomysły się ceni, więc zarobki wypadają zadowalająco – zwłaszcza, gdy wpadnie coś ekstra za wygrany przetarg.

Gdzie szukać pracy jako copywriter?

Pukaj w drzwi agencji reklamowych, agencji PR-owych i dużych korporacji, które mają własne działy od kreatywnej roboty. Możesz też działać samodzielnie jako freelancer.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać copywriterami?

Na start – oglądaj dużo reklam. Analizuj je. Z czasem zaczniesz wyłapywać z nich konkretne schematy. Mnie to pomogło. 🙂

———————————————————–

Iza Sykut
Content Design Team Leader w Contented by They.pl

Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Lubię myśleć, że stało się to dość naturalnie. Nie powiem jednak, że zaczęło się w przedszkolu, gimnazjum czy liceum, bo lubiłam lekcje języka polskiego i pisanie sprawiało mi niesamowitą przyjemność. Myśl o byciu copywriterem pojawiła się na studiach polonistycznych, konkretnie na zajęciach z reklamy. Godziny spędzone na analizowaniu zarówno polskich, jak i zagranicznych reklam rozbudziły moją ciekawość. Pierwsze praktyki w lokalnych gazetach, działalność w kole studenckim, rok w jednym z popularnych magazynów – tam szlifowałam warsztat i patrzyłam na pracę wydawnictw od środka. W końcu trafiłam do Contented by They.pl i wszystko zaczęłam od zera. Na szczęście.

Moim zdaniem szczeble kariery copywritera mogą wyglądać dwojako, choć obie drogi zaczynają się od juniora, który następnie zamienia się w seniora. Tu pojawia się rozwidlenie – w zależności od dominujących umiejętności można się dalej rozwijać w stronę Content Managera (tu liczy się dobra organizacja pracy oraz umiejętność pracy w zespole) lub tzw. Kreatywnego, czyli pomysłodawcy i realizatora najlepszych copywriterskich, reklamowych pomysłów (kreatywność oraz otwarty umysł to konieczność).

Co należy do obowiązków Copywritera?

W najbardziej rozpowszechnionym rozumieniu tego słowa copywriter jest autorem tekstów oraz sloganów reklamowych. Wynika z tego, że to przede wszystkim pisanie i wymyślanie należy do jego obowiązków.

I niby mogę tu skończyć, ale… trochę bym wtedy oszukała.

Do obowiązków copywritera należy także interesowanie się branżą, oglądanie reklamy za reklamą, obserwowanie zagranicznych rozwiązań (w końcu to tam pojawia się wiele pomysłów adaptowanych później na polski rynek), ciągłe szlifowanie umiejętności oraz… czytanie. Tak, czytanie (wszystkiego!) wzbogaca język oraz ułatwia zabawę słowem – tak ważną w tej pracy.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Copywriter to przede wszystkim osoba, która:

  • umie pisać, ale pisać ciekawie, angażująco i bardzo często zwięźle. Do tego powinna umieć bawić się stylem i językiem (każdy klient, każda branża wyróżniają się innymi cechami). Konieczna jest również znajomość zasad poprawnej polszczyzny – w każdym wymiarze. Jeśli umiesz odróżnić myślnik od dywizu, to znak, że jesteś bliżej niż dalej;
  • czyta ze zrozumieniem, ponieważ forma i jakość tworzonych treści wynika w dużej mierze z briefu klienta, który trzeba zrozumieć (i umieć wprowadzić w życie);
  • potrafi myśleć zwięźle i konkretnie, czasem hasło składa się z 3–4 słów, a w nich powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje;
  • myśli graficznie i łączy słowo z obrazem, dzięki temu wszystkie banery, plakaty, broszury oraz teksty przybierają formę, którą łatwiej przyswoić. Czasem nawet zwykłe zróżnicowanie wielkości poszczególnych komunikatów ma znaczenie;
  • pracę w zespole ma opanowaną do perfekcji, ponieważ… największe projekty powstają we współpracy nie tylko copywriterów, lecz także grafików;
  • nie boi się wyzwań, a kolejne zadania mobilizują do jeszcze bardziej wytężonej i kreatywnej pracy. Dla copywirtera nie ma rzeczy, których nie da się powiedzieć/napisać.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Ciągły rozwój, ciągłe podwyższanie poprzeczki i przeskakiwanie jej, zabawa słowem, możliwość wykorzystywania różnych środków przekazu, współpraca z ludźmi oraz… obserwowanie ich reakcji na Twój pomysł. Mnie osobiście bycie copywriterem inspiruje do nieustannych poszukiwań oraz pogłębiania wiedzy, np. językowej. W końcu język polski jest niesamowicie bogaty i jestem pewna, że są tu pola do odkrycia i wykorzystania w copywritingu.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusy już wymieniłam: rozwój, nowe wyzwania i poznawanie wciąż nowych rzeczy. Jednak – w zależności od sytuacji oraz charakteru copywritera – mogą one być również odbierane jako trudności. Czasem, zwłaszcza przy zupełnie nowym temacie i konieczności wejścia w sposób myślenia nowej grupy docelowej, pojawia się zwątpienie i myśl, że „nie dam rady”. Wtedy najważniejsze jest umieć zamienić w swoim prywatnym słowniku słowo „trudność” na „wyzwanie”.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie będzie zaskoczeniem, gdy powiem, że… to zależy od wielu czynników. Można do nich zaliczyć: staż pracy, branżę, rodzaj i zakres obowiązków, często także rodzaj firmy i obsługiwanych przez nią klientów. Stąd też często pojawiająca się opinia o dysproporcji stawek na rynku.

Najważniejsze jest jednak, że copywriterzey z każdym rokiem zarabiają coraz więcej. A dynamicznie rozwijająca się branża reklamy i content marketingu zapewnia wiele ciekawych miejsc pracy zarówno w Warszawie, jak i innych dużych miastach Polski.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

Agencje reklamowe i content marketingowe, często także wydawnictwa – to najpopularniejsze miejsca, w których pojawia się takie stanowisko jak copywriter.

Jeśli zaś chodzi o dosłowne szukanie, to warto przeglądać wszelkie portale z ogłoszeniami o prace, branżowe grupy na Facebooku, strony WWW oraz konta na FB, Twitterze oraz coraz częściej Instagramie wspomnianych wyżej agencji (zarówno w Twoim mieście, jak i innych – przeprowadzka i zmiana środowiska to też rozwój!).

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Przede wszystkim trzeba być na bieżąco, obserwować zmieniające się trendy i nauczyć się myśleć jak inni ludzie – często tak różni od nas samych. Umiejętność wejścia w cudze buty pomaga stworzyć skuteczny przekaz. Warto również zrozumieć związek słowa i obrazu, ponieważ to dwa nieodłączne narzędzia w tym zawodzie. Nie bez znaczenia są także… spotkania z ludźmi. Oni są inspiracją do wszystkich działań, dzięki nim poszerzają się horyzonty i zmienia sposób patrzenia na różne sprawy. Konfrontowanie spostrzeżeń wzbogaca.

———————————————————–

Agnieszka Wojtyniak
Copywriter, Opcom

Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Już jako dziewczynka z długim warkoczem i grzywką od linijki wiedziałam, że gdy dorosnę chcę coś tworzyć/wymyślać. Jednocześnie wrodzony, dziecięcy racjonalizm (tak, istnieją racjonalne dzieci) mówił mi, że życie sztuką na niewiele się zda. Gdy po latach, przez przypadek, dowiedziałam się o zawodzie, jakim jest copywriter, stwierdziłam, że to jest to, czego szukałam. Zajęcie, które pozwoli mi wyżyć się kreatywnie, jednocześnie oddalając wizję żywienia się korzonkami i kosmiczną energią.

Nie przedstawię Wam niestety recepty na karierę w reklamie. W tym zawodzie są osoby, które z zapałem wspinają się po jej szczeblach, mierząc coraz wyżej, są też takie, które chcą pracować w zespole świetnych ludzi i po prostu robić coraz lepsze kampanie dla swoich Klientów. Ja zdecydowanie należę do tych drugich.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Gdy mówię nowo poznanej osobie, czym się zajmuje, najczęściej spotykam się ze stwierdzeniem „ooo fajne, też mógłbym tak sobie pisać hasła”. Jednak stwierdzić, że copywriter to osoba, która wymyśla tylko teksty to tak, jakby powiedzieć, że kierowca to osoba, która wciska gaz, hamulec i sprzęgło. Zakres obowiązków jest znacznie szerszy. Copywriterzy – razem z grafikami i strategami – kreują kampanie, ubierają je w słowa, a następnie czuwają troskliwie nad egzekucją kreatywną by to, co powstało w ich głowach okazało się (dzięki wkładowi innych ludzi uczestniczących w procesie)czymś jeszcze lepszym.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Kreatywność i umiejętność pracy w zespole to podstawa, przyda się też zdolność przedstawienia swojego pomysłu tak, by uruchomił wyobraźnię słuchającego. Ale ten zawód uczy również samodyscypliny, pewności siebie, umiejętności pracy pod presją czasu oraz duuużej cierpliwości.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Tu nie da się popaść w rutynę. Jednego dnia analizujesz proces budowy dróg bitumicznych, by potem rozmawiać ze znajomymi o preferowanych smakach dżemu i smokach. Lubię też to, że widzę efekty swojej pracy, to najbardziej motywuje.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

W trakcie wymyślania przechodzi się przez wszystkie etapy procesu twórczego: od „mam świetny pomysł”, przez „to beznadziejny pomysł”, po „ja jestem beznadziejny” i „a jednak może gdyby tu coś zmienić, to nie byłby taki zły”, do finalnego „to naprawdę dobry pomysł”. Trudność polega na tym, by w połowie się nie poddać i nie „wyjechać w Bieszczady”, bo ten moment, gdy widzisz już, że masz to, czego szukałeś, jest wart każdego intelektualnego wysiłku. Dobrze mieć w takiej sytuacji przy sobie zgrany zespół ludzi, którzy wspierają się wzajemnie, nie konkurując ze sobą.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Czy odpowiedź „różnie” jest akceptowalna? W agencjach zwykle zarobki każdego pracownika nie są znane innym, więc ciężko mi się wypowiadać w tej materii. Jeśli ktoś zamierza się starać o pracę w tym zawodzie, niech go nie zdziwi, że niektórzy spytają o możliwość przejścia na własną działalność. To dość częsta praktyka w niektórych agencjach.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

W agencjach reklamowych, redakcjach, działach SEO. Wszystko zależy od umiejętności i preferencji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Niech 1) uczą się na błędach; 2) zdobywają wiedzę (bo dobrze mieć podstawy, by nie wywarzać otwartych drzwi); 3) z zainteresowaniem obserwują otoczenie (świat zbyt szybko się zmienia – często zanim coś zostanie opisane już się dezaktualizuje, dlatego umiejętność obserwowania samemu pewnych zjawisk społecznych, tworzących się trendów, jest na wagę złota); 4) tworzą swoje portfolio (gdy nie mają go jeszcze, niech zamieszczą w nim wymyślone przez siebie fikcyjne kampanie, które pokażą przyszłemu pracodawcy na co ich stać) i 5) nie przestrzelą się przedstawiając zbyt wygórowane wymagania finansowe w czasie pierwszej rozmowy o pracę (mówię to z autopsji ;)).

Nigdy nie jest też za późno, by zostać copywriterem. Wiele osób dopiero po studiach dowiaduje się, że taki zawód istnieje. Co prawda przydaje się tu wykształcenie dziennikarskie lub lingwistyczne, ale na tym stanowisku z sukcesem odnajdują się osoby z dyplomem architekta, psychologa czy weterynarza włącznie.

———————————————————–

Magdalena Baran
Copywriter, MEC Wavemaker

Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Uśmiech losu. Piszę od dawna, przy czym nigdy nie znajdowało to odzwierciedlenia w nazwie stanowiska (jako dietetyk publikowałam artykuły, prowadziłam bloga, planowałam treści na profile FB). Znalazłam się w agencji reklamowej na chwilę po to, by zredagować kilka tekstów o tematyce żywieniowej. Miałam to szczęście, że zaufano mi i dano szansę sprawdzić się w innych dziedzinach. Po dziś dzień moim codziennym narzędziem pracy jest słowo.

Copywriter ma dość standardową ścieżkę rozwoju: od juniora, poprzez copywritera, na seniorze kończąc. Pamiętajmy jednak, że kariera copywritera może przebiegać dwutorowo – Ci, którym uwiera korpo-mowa lub nie lubią ograniczeń wybierają freelance, a wtedy wspinanie po szczebelkach drabiny wygląda… inaczej.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Praca ze słowem. Odpowiedzialność za stronę tekstową reklamy i nie tylko reklamy. Nadawanie kształtu treściom zamieszczanym w sieci, dbałość o ich poprawność merytoryczną i stylistyczną oraz optymalizowanie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Tworzenie tekstów, których celem jest generowanie zysków. Mam na myśli głownie teksty osadzone w czasopismach, ulotkach, spotach i słuchowiskach.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Choć przydatność do wykonywania tej profesji warunkowana jest przez posiadanie cech pochodzących z obu grup, w mojej ocenie zdecydowanie bardziej istotne są te pierwsze. Nie da się uprawiać tego zawodu bez miłości do języka, jak i dobrej znajomości jego zasad. Niestety samo bycie wirtuozem słowa nie wystarcza. Szalenie istotne (jeśli nie bardziej) są kreatywność, łatwość wyrażania myśli i wyczucie konwencji. Oprócz tego copywriter powinien dysponować wiedzą z obszaru marketingu oraz sztuki sprzedaży i potrafić adaptować ją do poziomu tekstu. Na co dzień nie zaszkodzi wcielić się w rolę uważnego obserwatora, który zgłębia ludzką naturę i śledzi jak zmieniają się poszczególne kanały i zachowania społeczności. Trzeba wiedzieć do kogo się mówi, by wiedzieć jak mówić.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Nieustanna zabawa językiem. Furtka, która pozwala wyjść poza ramy jego poprawności i dopuścić się pewnych nadużyć w celu skutecznej realizacji obranej strategii. To, że nigdy nie wiesz, gdzie dopadnie Cię właściwy pomysł – pod strumieniem prysznicowej wody, w czasie niezręcznej ciszy w metrze czy pod kołdrą. Nie bez znaczenia jest też mnogość branż, z którymi się stykam.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Siedzący tryb pracy. Tak, to największy defekt tego fachu. I moment, kiedy wena nie przychodzi. Niekiedy koncept jest potrzebny na tu i teraz, a jasność umysłu jest na niewystarczająco wysokim poziomie, by urodzić go na zawołanie. Plusy (tych jest więcej) to: brak nudy, dynamiczność zmian, ustawiczna nauka, trening umysłu i obcowanie z niebywale kreatywnymi ludźmi.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Na chlebek z masłem (orzechowym!) wystarcza. Nie jest tajemnicą, że wynagrodzenie to wynikowa doświadczenia, posiadanych umiejętności i… sztuki negocjacji na rozmowie kwalifikacyjnej.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

Najlepiej nie szukać, sama Cię znajdzie. A jeśli nie będziesz mieć tyle szczęścia, co ja, zawsze pozostają jeszcze kanały Social Media. Polecam grupy zrzeszające osoby pracujące w branży. Warto też zasięgnąć języka wśród znajomych.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Naucz się słuchać. Z pokorą i otwartą głową chłoń wskazówki z otoczenia – to zaprocentuje. Spodziewaj się niespodziewanego. Licz się z tym, że poza Tobą jest jeszcze gremium osób biorących udział w procesie kreacji. Pierwszy tuzin pomysłów zostanie odrzucony wewnątrz firmy, kolejny przez klienta. Ostateczny kształt tekstu rzadko bywa Twoją kompletną formą – trzeba z tym żyć.

———————————————————–

Magdalena Marek
Senior Copywriter, Isobar

Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pracę w agencji zaczęłam 6 lat temu od bycia, jak to nazywam, accountem 360 – obsługa klienta, strategia, kreacja i media w jednej osobie. Ta ilość obowiązków, którą wcześniej uważałam za przekleństwo, okazała się dobrą pozycją startową w branży. Dzięki temu sama zdecydowałam, w którym kierunku chcę się rozwijać. I tak trafiłam do działu kreacji. Natomiast szczeble kariery to indywidualna sprawa każdej agencji, dlatego zawsze warto podpytać się na rozmowie rekrutacyjnej o możliwe ścieżki rozwoju.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Niestety w Polsce nadal mamy niejasną percepcję, czym zajmuje się copywriter. A nasza praca to nie tylko pisanie haseł reklamowych. Zakres obowiązków jest o wiele szerszy, ale to oczywiście zależy od agencji. Mogę na swoim przykładzie powiedzieć, że to kompleksowa opieka kreatywna nad klientem – projektowanie kampanii w ścisłej współpracy ze strategią, czuwanie nad egzekucją, stała czujność w kwestii rozbudowy czy zmiany koncepcji. To nie czekanie na brief – to wychodzenie przed szereg i proponowanie klientowi rozwiązań, o których wcześniej nawet nie śmiał myśleć.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Ludzi ciekawych. Wiem, szerokie pojęcie, ale dobrze określa to, że predyspozycje do bycia copywriterem ma wielu z Was. A dobra orientacja w PPT jest bardzo cenna (i, serio, rzadko spotykana).

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Naszą pracę można przyrównać do pracy aktora. Wcielasz się w różne role. To fascynujące, bo uczy empatii, wyrozumiałości i otwartości na drugiego człowieka. Poza tym, w jakiej innej pracy można w poniedziałek zajmować się briefem na płatności NFC, a we wtorek pisać skrypt o pieczeniu babeczek? Na tym stanowisku nie ma mowy o stagnacji i rutynie.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Nikt tego otwarcie nie przyzna, ale wyjdę przed szereg. Kreatywny czy copywriter żyje tylko dla jednego momentu. Momentu poczucia dumy. Dumy po dobrze przeprowadzonej kampanii, po dobrze wyprodukowanym filmie, którego scenariusz powstał w Twojej głowie, po informacji, że Twoja kampania pojawiła się na AdWeeku. A najlepsza duma to taka, gdy wiesz, że Twoja kampania chociaż na chwilę uczyniła świat lepszym. Na chwilę zmieniła postawę społeczną. Minus (który łatwo może przejść w plus) to zrozumienie, że nie samą kreacją klient żyje i że to, co dowozimy musi przynosić wymierne efekty. Zrozumienie aspektu biznesowego dla kreacji jest czasami trudne.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nieważne ile lat masz doświadczenia – jak jesteś dobry to agencja dobrze Cię wynagrodzi.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

W Isobarze! A tak już poważnie to jest sporo grup na Facebooku, gdzie znajdziemy oferty pracy na freelansie. Dobrze od tego zacząć, a później spróbować sił w agencyjnym dziale kreatywnym. Hint: Teraz agencje przechodzą na amerykański model struktury działów kreatywnych, gdzie za projekt odpowiada dwuosobowy zespół Copy + Art, dlatego dobrze mieć ze sobą w parze sprawdzonego Art Directora.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Nie będę szafować oczywistościami typu „Musisz mieć otwartą głowę”. Jasne, że musisz. Ale podam konkrety. Wychodź poza swoją strefę komfortu. Czytaj blogi parentingowe, mimo, że na myśl o dziecku dostajesz mimowolnego ataku paniki. Na twojej półce z książkami są tylko romanse i Poradniki Małgosi Rozenek? Idź do innej niż zawsze strefy w Empiku – odważ się na powieść fantasy lub coś co wcześniej omijałeś szerokim łukiem. Jesteś kobietą – czytaj magazyny dla facetów. Jesteś facetem – przejrzyj czasem co czyta twoja partnerka. Jako copywriter musisz umieć postawić się w różnych rolach, mówić różnym językiem, trafiać w gusta różnych grup docelowych. Ten prosty myk sprawi, że nie tylko będziesz lepszym copywriterem, ale przede wszystkim ciekawszym człowiekiem.

———————————————————–

Mateusz Malicki
Senior Creative & Copy, SYZYGY Warsaw

Jak zostałeś Copywriterem?

Mimowolnie. Przygodę z mediami zaczynałem w czasach, gdy udział aktora w komercyjnym projekcie oznaczał zawodowe samobójstwo. Studiując dziennikarstwo, uważałem reklamę za coś niepożądanego, pracując jako dziennikarz i reporter — za zło konieczne.

Nagle ktoś włączył szybki Internet i mobilne technologie, wyłączył wszelkie ograniczenia. Niemal z dnia na dzień zmieniły się reguły gry. Płynnie przeszedłem z tradycyjnych mediów do innowacyjnego projektu telewizji internetowej dla pewnego operatora telekomunikacyjnego. Moje zawodowe życie wypełniły pre-rolle, materiały sponsorowane, lokowanie produktu. Okazało się, że nie taki diabeł straszny. Kolejnym krokiem była agencja reklamowa.

Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W każdej agencji funkcjonuje formalna drabinka, ale skupianie się na jej szczeblach blokuje kreatywność. Lepiej czas oraz energię poświęcić na doskonalenie umiejętności. To najlepsza droga do tytułów i zaszczytów.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Myślenie, pisanie, zaskakiwanie. Od małych form po wielkie kampanie 360 proces twórczy zawsze zaczyna się od chwili zadumy „co, komu, jak sprzedać”. Dobrze znać trendy w komunikacji, śledzić działania innych marek, zdobywać wiedzę o produkcie, nad którym się pracuje. Copywriterzy nie są natchnionymi poetami, o przeżywaniu twórczości w samotności nie ma mowy. Znalezienie wspólnego języka ze strategiem, designerem, accountem, dyrektorem kreatywnym – wszystkimi osobami współtworzącymi projekt – to jeden z podstawowych obowiązków copywritera.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Trzon stanowią kompetencje miękkie: kreatywność, biegłość językowa i stylistyczna, samodyscyplina. To podstawa warsztatowa, którą warto uzupełnić o bardzo istotną cnotę – elastyczność. Sztuka dostosowania wypracowanego stylu do konkretnych zadań pozwala copywriterowi uniknąć pułapki grafomanii. Pełna finezji żonglerka słowami zawsze daje autorowi radość, ale nie zawsze odpowiada na brief klienta.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Wartością tej pracy jest jej twórczy charakter, a ponadto duże zróżnicowanie zadań oraz dynamika. Życie, klient, kreatywność, klient, pogoda, klient potrafią zaskakiwać, więc każdy dzień niesie moc niespodzianek. To zajęcie szczególnie polecane jest osobom, które lubią wyzwania.

Największe plusy są zarazem minusami. Twórczy charakter wymaga nieustannego utrzymywania kreatywności w wysokiej formie, duże zróżnicowanie zadań to konieczność wypracowania elastycznego stylu oraz spełnianie oczekiwań zleceniodawcy. Natomiast dynamika pracy rodzi konieczność nieustannej samokontroli i odporności na stres.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

W agencjach reklamowych zarobki są godziwe. Wśród freelancerów chyba także nie jest źle. Ilość młodych twórców i ich aktywność w Internecie zdają się być najlepszym potwierdzeniem.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

W internetach! Warto śledzić grupy tematyczne oraz profile agencji w mediach społecznościowych – tam dziś rekrutuje się najwięcej copywriterów.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Dużo myśleć, jeszcze więcej pisać. Obserwować najlepszych, inspirować się, ćwiczyć. Świetną wprawką jest tworzenie alternatywnych haseł, pomysłów na kreacje i spoty do istniejących kampanii. „Świeże spojrzenie” na znane i ograne tematy jest wysoko cenione przez pracodawców, więc warto spróbować.

———————————————————–

Julek Wojcieszczyk
Senior Copywriter, Agencja OS3

Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Od liceum wiedziałem, że moja przyszłość będzie związana z pisaniem. Tylko nie miałem pojęcia w jakiej formie. Dlatego od dziennikarstwa, poprzez pracę w działach marketingu i krótką przygodę z agencjami PR, trafiłem do pierwszej agencji reklamowej. I pozostaję w tej branży do dziś.

Co należy do obowiązków Copywritera?

W wielkim skrócie: wymyślanie pomysłów na kampanie, ubieranie tych pomysłów w słowa i nadawanie im ostatecznego kształtu. Copy to wszystkie teksty, które widzimy lub słyszymy w reklamach. Copywriter to ktoś, kto za tymi wszystkimi tekstami stoi. Taki „tekściarz”. 😉

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Trzeba być ciekawym świata. Umieć pisać tak, by wzbudzać zainteresowanie. Znać zasady poprawnej polszczyzny. Lubić/polubić reklamy, chcieć je robić i wiedzieć, po co się je robi. Żyć w zgodzie z grafikami – warunek konieczny! Mieć pojęcie o strategii (lub żyć w zgodzie ze strategami) i potrafić metodą dedukcji dojść do tego, o co naprawdę chodzi w briefie. Dobrze jest też nie bać się porażek lub krytyki, bo w końcu „do odważnych świat należy”!

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Żaden dzień nie wygląda tak jak poprzedni.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minusy to częste „asapy”, mordercze „dedlajny”, miliony poprawek, rozbieżności między oczekiwaniami klientów a budżetami. Sytuacje, kiedy okazuje się, że na twój świetny pomysł ktoś już kiedyś wpadł. Plusy? Widzisz/słyszysz swoją reklamę w mediach i myślisz: nie najgorzej wyszło 😀

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Dżentelmeni nie rozmawiają o zarobkach, ale da się przeżyć. 😉

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

W agencjach reklamowych, interaktywnych, kreatywnych, w agencjach marketingu, w domach mediowych – część z nich posiada własne działy kreacji, w agencjach PR. A tak naprawdę wystarczy wpisać w google „copywriter praca”.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Dużo czytaj, oglądaj, obserwuj i pisz. Inspiruj się. Wszystkim. Wystarczy się rozejrzeć. Nie rozstawaj się z notatnikiem (w dowolnej formie), żeby nie umknął żaden pomysł, który kiedyś może wygrać przetarg albo coś więcej… No i odwiedź kiedyś agencję reklamową. Na przykład OS3. 🙂

———————————————————–

Arek Góral
Content Manager, Pozytywnie.pl

Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pisałem, od zawsze dużo pisałem. Zaczynałem od opisywania wydarzeń sportowych, tłumaczenia newsów na strony klubów piłkarskich. Na studiach współpracowałem z różnymi lokalnymi redakcjami: radiowymi, telewizyjnym, prasowymi. W międzyczasie wpadały zlecenia typowo reklamowe, jakieś opisy produktów, tworzenie briefów całych kampanii. Nieco później zacząłem na stałe współpracować z agencją interaktywną Pozytywnie.pl i ta współpraca trwa do dziś. Redagujemy i wydajemy portale rozrywkowe takie jak Łapsuchara.pl, inprl.pl oraz Pozytywna.pl. Teoretycznie to witryny z głupimi obrazkami, ale w rzeczywistości wymagają one zacięcia copywriterskiego, wiadra dobrych pomysłów i tony poczucia humoru.

90 proc. treści, które do nas trafia pochodzi od fanów/czytelników/przeglądaczy, ale już naszym zadaniem jest ubranie ich w dowcip – dobry tytuł, podpis i w końcu komunikat na Fanpage. Tego typu małe formy tekstowe najczęściej dostarczają najwięcej problemów.

Szczeble kariery w tym zawodzie są przeróżne. Z moich doświadczeń wynika, że możliwe są dwie drogi. Stała współpraca z jedną agencją, jedną firmą i rozwój w niej. Znam osoby, które rozpoczynały jako junior copywriter, a obecnie są dyrektorami artystycznymi w naprawdę dużych markach. Druga i wydaje mi się, że częstsza ścieżka kariery to typowa freelancerka. Niestety w tym drugim przypadku nigdy nie wiesz, ile czasu będziesz poświęcał na pracę i ile zarobisz… w zamian zaś otrzymujesz wolność ;-).

Co należy do obowiązków Copywritera?

W rozumieniu klasycznym i tradycyjnym: pisanie tekstów. W rzeczywistości musi to być naganiacz dobry pomysłów, często kreator rzeczywistości poprzez to, co wypływa spod jego klawiatury, ale generalnie cały czas obraca się on wokół słowa. Z drugiej strony coraz większa liczba firm, agencji wymaga od copywriterów tworzenia przekazów wielowymiarowych. Podobnie jak jest to obecnie z dziennikarzami zdarza się, że copywriter powinien umieć stworzyć prostą grafikę, nagrać materiał wideo i go choćby w najprostszym programie zmontować. Takie działania zazwyczaj mocno ocierają się o Social Media, a jak już jesteśmy przy mediach społecznościowych to warto by też mieć dar angażowania społeczności… zatem zakres obowiązków copywritera staje sie coraz szerszy.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Każdy ekspert i pracownik związany z branżą powie, że nie potrzeba mieć specjalistycznego wykształcenia by zostać copywriterem. To prawda. Samemu znam chłopaka z ledwie skończoną maturą, który tak wyspecjalizował się w pisaniu (głównie o nowych mediach), że rozchwytują go nie tylko magazyny, portale branżowe, ale i producenci wszelkiego sprzętu. Żyje mu się z pisania naprawdę dobrze. Jednak jeśli ktoś nie rodzi z talentem, z tak zwanym „lekkim piórem” to naprawdę może to w sobie ukształtować. Studia dziennikarskie oczywiście nie pomogą w znalezieniu pracy w zawodzie, ale przede wszystkim nie przeszkodzą, a dzieki nim zyskamy pewne umiejętności i mnóstwo znajomości. Te ostatnie mogą zaś otworzyć wiele furtek. Ogólnie szeroko rozumiana humanistyka, samorozwój związany z uczestnictwem w wydarzeniach kulturalnych, czytanie, czytanie i jeszcze raz czytanie powinny pomóc. Jedyną twardą umiejętnością jaka mi przychodzi do głowy to znajomość j. angielskiego. Jakieś podstawy grafiki i montażu wideo także mogą się przydać.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Możliwość robienia tego, co się lubi jest czymś naprawdę wyjątkowym. Żyjemy w czasach, w których teoretycznie nikt nie powinien robić czegoś na siłę, a jednak większość swojej pracy nie lubi. Ja ją lubię. Co jest najciekawsze? Chyba to, że codziennie nawet przekopując się przez dziesiątki śmiesznych obrazków, by nadać im tytuły i opisy robi się jednak coś nieco innego niż dzień wcześniej. Podobnie jest z pisaniem tekstów. Przecież nikt nigdy nie napisał dokładnie tego samego.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Trudności i minusy to fakt, że w pracy jest się 24 h/na dobę. Dobry pomysł może przyjść zawsze i wtedy należałoby zasiąść do komputera, by go w jakiś sposób przelać na tekst, czy grafikę. Plusy są takie, że najczęściej nikt nie wymaga od Ciebie przychodzenia w krawacie do biura na 9:00, bo nawet jeżeli pracujesz na etacie, to w większości znanych mi przypadków firmy traktują copywriterów po macoszemu… chociaż może źle się wyraziłem – pracodawcy zdają sobie sprawę, że większość copy tworzy w bardzo nieregularnych godzinach i po prostu na to pozwala.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie wiem. Szczerze mówiąc nie wiem i myślę, że nikt nie wie jaka może być średnia. Jeżeli ktoś pracuje jako copywriter na etacie to podobno taką średnią jest około 3400 zł brutto. Jednak w tym zawodzie etatowców jest naprawdę bardzo mało. Zarobki w tym zawodzie są więc przeróżne. Podobno istnieją studenci, którzy potrafią za 2,50 zł wypisywać stronę A4 opisów produktów. Podobne głodowe stawki bardzo często proponowane są przez specjalistów SEO copywritingu. Natomiast mistrzowie słowa potrafią zgarnąć kilka, czy kilkanaście tysięcy za jeden slogan reklamowy. By zobrazować mogę dać jeden przykład. Znajomy ze studiów próbuje żyć ze startowania w konkursach na różne teksty. Zdarza mu się coś wygrywać i np. trzy miesiące temu stworzył kibicowski hymn dla fanów jednej z drużyn ekstraklasy. Otrzymał za to około 6 tys. złotych, ale od tamtej pory nie wygrał już żadnego tego typu konkursu. Teksty reklamowe, artykuły sponsorowane to też przeróżne stawki: od kilkunastu do nawet 300 zł za stronę A4. Reasumując: zarobki w tej branży zależą od ilości zleceń, które copywriter weźmie sobie na głowę. Od jego doświadczenia i marki, a także tego, czy trudni się przypadkowymi, doskokowymi zleceniami, czy współpracuje na stałe z jakimiś firmami lub agencjami.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

Dobrze jest zaczynać od redakcji. Dziennikarstwo uczy szacunku do słowa. Kiedy już przez taką się przewiniemy i uznamy, że jednak wolimy skręcić nieco w bok od tego zawodu to dobrym miejscem do szukania zatrudnienia są portale z ogłoszeniami dla freelancerów. Teoretycznie znajdziemy tam pojedyncze zlecenia, ale niezwykle często w przypadku copywriterów jest tak, że jeśli wykonają oni jakąś robotę dobrze to nagle pojedyncze zlecenie przeradza się w stałą współpracę. Oczywiście portale z ogłoszeniami o pracę też należy przeglądać. Ja rozpocząłem współpracę z Pozytywnie.pl, bo ogłoszenie zobaczyłem w Akademickim Biurze Karier, więc chyba i na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Ostatnio zauważam pewien trend w zatrudnianiu moich kolegów po fachu w firmach i startupach, które rodzą się w różnego rodzaju Inkubatorach Przedsiebiorczości.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Otwarcie umysłu na wszystko co nas otacza i spoglądanie na kążdą rzecz z kilku perspektyw. Jeżeli będziemy potrafili opisać kamień na cztery różne sposoby to poradzimy sobie z opisem zleconym przez nawet najbardziej wymagającego pracodawcę. Warto też umieć rozmawiać i słuchać, bo w tym zawodzie bardzo często na papier przelewać trzeba pewne ustalenia, ubierać w słowa coś, co zostało nam przekazane ustnie. No i wiadomo: czytać, czytać i jeszcze raz czytać.

———————————————————–

Anna Serwin
Creative Group Head w ESKADRA

Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Sięgając do korzeni, myślę, że 5-tki z języka polskiego były dobrą wróżbą. A mówiąc całkiem serio, różne są drogi. W moim przypadku złożyły się na to trzy czynniki: lekkość pióra, zainteresowanie marketingiem, poparte studiami kierunkowymi i… zbieg okoliczności. Pracowałam jako manager portalu internetowego, głównie były to prace redaktorskie. Znajomy zarekomendował mnie w agencji, w której pracował, jako freelancera do współpracy przy jednym z projektów, gdzie akurat zabrakło copywritera. To była kampania outdoorowa. Teraz po ośmiu latach w branży – na hasło, z którego wtedy byłam taka dumna – patrzę z uśmiechem lekkiego politowania, ale wtedy otworzyło mi drogę do agencji – klient kupił koncepcję, kampania została nawet omówiona na branżowej konferencji jako przykład skutecznej komunikacji OOH, a ja dostałam propozycję pracy na etacie copy- i conceptwritera.

Do działu kreacji często trafiają ludzie po polonistyce, psychologii i dziennikarstwie, czyli po kierunkach humanistycznych, ale myślę, że najważniejsza jest to, co jedni nazywają „iskrą bożą”, a inni talentem, a ja uważam, że jest to niedefiniowalne – to „coś”, co sprawia, że formułowanie myśli przychodzi ze szczególną, niedostępną innym łatwością, głowa jest otwarta i pracuje na pełnych obrotach, a ambicja nie pozwala ustawać w wysiłkach. Ścieżka kariery zależy od wielkości i struktury agencji. Standardem w średniej wielkości agencji jest junior copywriter, copywriter, senior copywriter, creative group head i creative director.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Przede wszystkim twórcze, kreatywne myślenie. Copywriter, to ktoś, kto nieustająco myśli. W pracy, w drodze do pracy i z powrotem, na spacerze i pod prysznicem. Tworzy big idee, które potrafi logicznie uzasadnić w kontekście briefu, oczekiwań klienta i potrzeb grupy docelowej, a następnie podsumować jednym, zgrabnym hasłem, które staje się motywem przewodnim kampanii. Kiedyś wpadła mi w oko ilustracja koleżanki po fachu, która bardzo trafnie, autoironicznie podsumowała nasz zawód stwierdzeniem: „To nawet praca nie jest, im te pomysły same do głowy wpadają”. Myślę, że świetnie oddaje to stereotyp myślenia o stanowisku copywritera. Wbrew pozorom, to mocno obciążające psychicznie i intelektualnie zajęcie, a pojęcie „zlasowanego mózgu”, copywriterom jest szczególnie bliskie.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Otwarta głowa, ambicja i swoboda prezentacji przed szerszym, często krytycznie nastawionym gronem, wiara we własne pomysły i umiejętność ich sprzedaży. Ważne są również predyspozycje osobowościowe – poczucie własnej wartości, aby nie załamywać się porażkami, ale i pokora, żeby umieć wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Chęć ciągłego rozwoju, doskonalenia warsztatu i mierzenia się z samym sobą, bo tak naprawdę nieustająco ścigamy się w przetargach nie z innymi agencjami, a z własną głową.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Różnorodność. Kierunek studiów, który wybrałam – marketing i zarządzanie – bardziej predysponował mnie do pracy po drugiej barykady, na stanowisku marketing managera. Z perspektywy czasu widzę, że idąc tą drogą, nie miałabym szans zdobyć tak multidyscyplinarnego doświadczenia, jakie mam dzięki agencji reklamowej. Od FMCG, poprzez banking, fashion, retail, lifestyle, farmację, motoryzację, branżę budowlaną, telekomunikację, transport, aż po instytucje państwowe i organizacje pożytku publicznego, a lista wciąż jest otwarta. Poza tym praca na dużych budżetach, dająca możliwości kreatywnego wyżycia się i dotarcia z przekazem do naprawdę sporej grupy odbiorców. Mierzalność tego co robię, to że na bazie moich pomysłów marki wzrastają w siłę. Udział w budowaniu ich wizerunku, bez monotonii wiązania się z jedną z nich.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Może nie będzie to zbyt poprawne politycznie, co powiem, ale największą zmorą są klienci, którzy na drodze poprawek, potrafią nawet najlepsze, starannie dopracowane i błyskotliwe pomysły sprowadzić do poziomu przysłowiowej „kupy”. W takiej sytuacji nietrudno o frustrację. Nie jest to też typowa praca od 9 do 17-tej. Nawet jeżeli wyjdziemy po ośmiu godzinach, rozpędzoną głowę często trudno uwolnić od procesu nastawionego na konkretny efekt myślenia. Plusem jest to, że na co dzień spotyka się nietuzinkowych, kreatywnych ludzi, dzięki którym człowiek nieustająco się rozwija, nie tylko prywatnie, ale również zawodowo.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Rozpiętość dochodów jest bardzo szeroka i zależy od talentu, umiejętności i doświadczenia. Od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Niewątpliwą zaletą pracy w branży reklamowej jest to, że zarobki kształtują się powyżej średniej krajowej. Ma to oczywiście swoją cenę – zwłaszcza praca w kreacji bywa absorbująca i zdarza się, że cierpi na tym życie pozazawodowe.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

Ogłoszenia pracy dla copywriterów rzadko się pojawiają na popularnych portalach, wakaty w tej branży nie są częste – a jak się pojawiają, coraz popularniejsza jest rekrutacja poprzez headhunterów lub na zasadzie „pull”, czyli wyciągania doświadczonych pracowników przez konkurencję. Dobre agencje zazdrośnie strzegą najlepszych i dbają o ich możliwości rozwoju wewnątrz własnej struktury. Na pewno warto przeglądnąć strony www i fanpage agencji, gdzie czasem pojawiają się ogłoszenia. Z perspektywy osoby rekrutującej do działu kreacji, mogę podzielić się następującym doświadczeniem – moją uwagę przyciągnęła ostatnio aplikacja, w której osoba starająca się o pracę, zaproponowała alternatywne hasła do zrealizowanych już przez nas kampanii i uzasadniła je w zgrabny i logiczny sposób. Mimo braku doświadczenia, to posunięcie dało jej przepustkę na stanowisko junior copywritera.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Przede wszystkim realne spojrzenie na swoje umiejętności. „Nawet nie czuję, kiedy rymuję”, to trochę za mało. Na pewno warto uważnie śledzić bieżące kampanie reklamowe oraz prestiżowe konkursy, jak Cannes Lions czy polskie KTR-y i nagradzające efektywność kampanii Effie. Oglądanie dobrych reklam pomaga, ale podstawą jest umiejętność analizy, co sprawiło, że są takie dobre. Przyszłym copywriterom polecam również lekturę „Słownika sloganów reklamowych” Marty Spychalskiej i Marcina Hołoty. Dobry copywriter, to przede wszystkim rzemieślnik, który nawet jak nie ma błyskotliwego pomysłu od ręki, to potrafi znaleźć punkt zaczepienia – wie, gdzie szukać i od których słów zacząć, żeby dojść do pożądanego rezultatu. Rozebranie na części pierwsze sloganów, które odniosły sukces i analiza reguł ich tworzenia, pomaga nawet doświadczonym copywriterom.

———————————————————–

Mirosław Bogusławski
Creative Director, Mind Progress Group

Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Dawno, dawno temu znajomy namówił mnie, bym wziął udział w konkursie na hasło łączące markę piwa z jazzem. Wygrałem ten konkurs i w nagrodę dostałem książeczkę pt. „Jak blefować o jazzie” oraz czteropak piwa. Tak się złożyło, że dyrektor zarządzający w pierwszej agencji, w której się zatrudniłem jako copywriter, był jednym z jurorów piwno-jazzowego konkursu. Nota bene główny księgowy agencji, pełniący rolę kadrowego, jak się to wtedy mówiło, nie miał w wykazie zawodów obco brzmiącego „copywritera”, więc zatrudniono mnie na stanowisku redaktora. Co do szczebli kariery, to ścieżka jest tradycyjna: junior copywriter, copywriter, senior copywriter, creative group head i dyrektor kreatywny. Ja sam od wielu lat pełnię funkcję dyrektora kreatywnego, ale cały czas realizuję się jako copywriter.

Co należy do obowiązków Copywritera?

Myślenie i pisanie. Copywriter powinien umieć napisać wszystko, ale powinien też umieć tworzyć koncepcje, często bardzo szerokie, i dlatego czasem określa się copywritera jako konceptualistę, a więc człowieka tworzącego big ideas, wokół których buduje się kampanie.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osobiście poszukiwałbym człowieka, który ma sprawne pióro i wrażliwość semantyczną, ale też potrafi „tworzyć światy” i myśli nie tylko słowem, lecz także obrazem. Copywriter powinien mieć szerokie horyzonty, czyli dobrze rozwinięte kompetencje kulturowe. Leszek Stafiej mówił kiedyś, bodajże cytując kogoś, że copywriterem jest się do napisania pierwszej książki. Tworzenie światów, czy też w mniejszej skali – pewnych sytuacji, które się opowiada – jest zdecydowanie czymś wspólnym dla copywritera i pisarza. Z umiejętności miękkich, jeśli będziemy rozumieć je jako tzw. umiejętności interpersonalne, wymieniłbym zdolność radzenia sobie z krytyką. Dodałbym jeszcze psychiczne predyspozycje do pracy w tzw. usługach. Jako copywriter robisz coś, co nie jest tylko – w przeciwieństwie do pracy pisarza – autorską wypowiedzią artystyczną, ale ma spełnić określone oczekiwania i cele klienta. A przechodząc od sztuki do sportu, dodam, że dobry copywriter, bądź w ogóle człowiek pracujący w branży reklamowej, z jej specyfiką, czyli przetargami, a więc permanentną rywalizacją, powinien mieć w sobie ducha sportowego, wolę walki.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?

Ludzie pracujący w branży zawsze mówią podobnie: różnorodność tematów. Ale są sytuacje, gdzie copywriter obsługuje tego samego klienta przez kilka lat i jeden temat musi potraktować na tysiąc sposobów. Myślę, że najciekawsze jest dostrzeżenie, że coś, co zwiemy kreatywnością, jest źródłem niewyczerpanym. To jedyne w swoim rodzaju doświadczenie, gdy czujesz, że mówisz coś nowego na temat, który wałkowałeś wielokrotnie. To odświeżanie w źródełku kreatywności jest bardzo ważnym elementem zawodowej i psychicznej higieny copywritera.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Na to pytanie po części już odpowiedziałem wyżej. Zasadniczym minusem, wpisanym w tę pracę, może być to, co wymieniane jest jako jej plus. Wspomniana różnorodność sprawia, że ciągle musisz zdawać jakiś egzamin, że nie ma strefy bezpiecznej rutyny, w którą możesz ze spokojnym sumieniem się wycofać, że cały czas jesteś oceniany, że starasz się, a czasem przegrywasz, że część twojej pracy idzie na marne. Ale jak się już coś fajnego zrobi, wygra się przetarg i zobaczy efekt, to rekompensata jest znaczna. Zdobycie nagrody jest przyjemną sytuacją. Najfajniejsze ze wszystkiego jest jednak, gdy słyszysz, jak nieznajomy obok ciebie mówi twoim tekstem. Potwierdza to każdy copywriter, który tego doświadczył.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Tu odesłałbym do zestawień sporządzanych co jakiś czas dla branży. Zarobki różnią się na pewno w zależności od typu agencji (sieciowa lub nie) i jej wielkości. Osobną kwestię, również zależną od różnych czynników, stanowi wysokość zarobków freelancerów.

Gdzie szukać pracy jako Copywriter?

Sądzę, że najbardziej naturalnym środowiskiem dla copywritera jest agencja reklamowa. Zalecałbym – przynajmniej na początek – szukanie pracy w agencji.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?

Niech się zastanowią, czy chcą pracować w usługach. Bo reklama, nawet jeśli jest lub bywa sztuką, to jest sztuką usługową.

 

Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>