1. Renata Prandota, Copywriter, Saatchi & Saatchi
2. Krzysztof Gońda, Senior Copywriter, INSIGNIA
3. Marcin Wojtulewicz, Dyrektor Kreatywny, copywriter San Markos
4. Joanna Maksymiuk-Lipszyc, Senior Copywriter, Deloitte Digital
5. Anna Dobrzańska, Copywriter, zjednoczenie.com
6. Paulina Krasińska, Senior Digital Copywriter, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
7. Karina Dudzińska, Copywriter, Digital Kingdom
8. Alek Frydrych, Dyrektor Kreatywny, WALK Digital
9. Tomasz ‘Owca’ Zieliński, Senior Copywriter WALK Creative
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Renata Prandota
Copywriter, Saatchi & Saatchi
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Niechcący popychali mnie do tego rodzice już od dzieciństwa, powtarzając mi, że „sprawy przyziemne mnie nie dotyczą“. Musiałam im udowodnić, że mają rację. Dlatego na co dzień zajmuję się wymyślaniem nierealnych światów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Szczeble kariery w tym zawodzie to raczej osiągnięcia – wymyślone kampanie, niż tytuły. Zaczyna się od pozycji juniora, potem jest się tzw. regularem czyli po prostu copywriterem, po latach zostaje się, jak to w życiu – seniorem. Na końcu nieliczni wstępują do nieba i zostają dyrektorem kreatywnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków Copywritera?
Copywriter to taki pisarz, który tworzy i publikuje mnóstwo małych form pod wdzięcznymi tytułami: „Karkówka“, „Podpaski“ i „Promocja“. To rzemieślnik słowa, zajmujący się kreowaniem fantastycznych światów dla przyziemnych produktów. Tworzy koncepty kampanii reklamowych, pisze scenariusze reklam, zajmuje się także ogólnie pojętą obróbką słowa.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Trzeba być właśnie miękkim i twardym jednocześnie. Takim czułym barbarzyńcą, wrażliwcem w skórze słonia. Z jednej strony bujać w chmurach, z drugiej umieć się sprzedać w logiczny, biznesowy sposób. A poważnie: dobrze mieć wykształcenie związane ze słowem jak polonistyka, dziennikarswo czy studia językowe. Ale wszystko sprawdza się w tzw. praniu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Brak nudy, nowe wyzwania i możliwość realizacji moich pomysłów. Na planie filmowym zawsze najbardziej nie mogę uwierzyć w to, że coś tam sobie knułam w moim pokoiku, a Ci wszyscy ludzie: reżyser, operator, aktorzy, są tu teraz po to, by ten wymyślony przeze mnie świat nagle stał się rzeczywisty.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Najbardziej stresujące jest dla mnie stanie na linii frontu: ja i moje pomysły i ich zderzenie z rzeczywistością. Dlatego w tej pracy tak ważne jest, żeby mieć partnera w dyrektorze kreatywnym. To pierwsza osoba, która może pomysłowi podciąć skrzydła albo pomóc mu je rozwinąć. W mojej agencji panuje model partnerski, który jest rzadkością w tej branży. Chodzi o to, żeby dyrektor mimo wyższego stanowiska, nie patrzył na Ciebie i twoje pomysły z pozycji wyroczni, tylko zaczynał dyskusję na równym poziomie. Wtedy pomysły mają szansę ewoluować i stać się jeszcze lepsze. Żadna idea nie uniesie się na skrzydłach utkanych z „nie“, „to jest złe“, „udam, że tego nie słyszałem“. Plusy to nietuzinkowi ludzie, realizacja pomysłów, brak stagnacji i jeśli uda się sprzedać skrypt zaczynający się od słów: „jesteśmy na plaży“ – to fajne podróże. 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To jest kwestia bardzo indywidualna zależna od poziomu doświadczenia i kompetencji. Od 2 tysięcy do … nieskończoności… 🙂
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Głównie w agencjach reklamowych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostaś Copywriterami?
Zastanowić się, czy oprócz miękkiego wnętrza mają też grubą skórę.
———————————————————–
Krzysztof Gońda
Senior Copywriter, INSIGNIA
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Z polecenia. Telefon z zaproszeniem na rozmowę odebrałem na rusztowaniu w Rybniku. Co do szczebli, to trochę jak w drabinie jakubowej – kwestia wiary, że istnieją. Wszystko weryfikuje wynagrodzenie.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Tego nie wiem do tej pory. Kompetencje opisywane w ogłoszeniach o prace nijak z reguły mają się do rzeczywistości. Copywriter musi być człowiekiem od wszystkiego. To taki zubożały arystokrata aktualnie.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Twarda bania i zaciśnięte pięści. To jest to. Trzeba umieć topić swe dzieci w jeziorze bezgranicznego cynizmu Klientów. Trzeba bronić swego i swoich. Nie ma ludzi niezastąpionych – to nie jest biznes dla artystów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Pieniądze i mglista nadzieja na dobrą zmianę. Każdy brief to szansa na odgruzowanie zbiorowej świadomości chociaż na moment. Rzadko się udaje.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zderzenie z binarnym kodeksem Klientów, a czasem i Kolegów to największa trudność. Najgorzej, gdy impas trwa zbyt długo. Plusy to pieniądze, wydmuszkowy prestiż i satysfakcja, gdy coś się wywalczy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ostatni raport o zarobkach w branży widziałem w 2014 i już nie śledzę, bo się wtedy strasznie wkurwiłem. Aktualnie zakładam na juniorskim stanowisku minimum 3.500 PLN, zamknięte seniorskimi 10.000 PLN.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Wśród ludzi z branży. To najkrótsza droga. Nie pracowałem nigdy w Warszawie – tam chyba w butikach z futrami dla chłopów, sklepie Supreme i salonie Rovera.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Szerokie spektrum doświadczeń ułatwia pracę na tym stanowisku, stąd moja sugestia, by próbować nowych rzeczy, rozwijać się w swych pasjach, nie trzymać się kurczowo rytmu branży, tylko grać po swojemu. Na pewno nie czytać poradników „Jak zostać Copywriterem”.
———————————————————–
Marcin Wojtulewicz
Dyrektor Kreatywny, copywriter San Markos
Jak zostałeś copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawsze lubiłem wymyślać historie, zawsze potrafiłem dobrze pisać i odkąd pamiętam, zawsze lubiłem kino. Niestety, jako świeżak po maturze nie dostałem się do Filmówki, za to z łatwością dostałem się na polonistykę. A potem oglądając reklamy w telewizji myślałem: niektóre są fajne, śmieszne, wdzięczne, a niektóre są stratą czasu. Można je zrobić o wiele lepiej!
Zacząłem odpowiadać na ogłoszenia agencji i bardzo szybko zbudowałem sobie portfolio z tzw. prac próbnych, w których byłem copywriterem i artem. W pewnym momencie jeden z dyrektorów kreatywnych zadzwonił do mnie po miesiącu od pierwszego spotkania. I tak w 1998 roku zacząłem pracę w polskim oddziale Young & Rubicam. W tej agencji pracowałem nieprzerwanie przez 7 lat i robiłem chyba wszystko, co może robić copywriter.
Szczeble kariery? To dziwne sformułowanie, zwłaszcza dla kreacji. Są tak naprawdę dwa stopnie wtajemniczenia – junior, czyli copywriter niedoświadczony i senior, copywriter samodzielny. Pierwszy wymaga nadzoru. Drugi jest skarbem agencji, ulubieńcem strategii, pieszczochem client serwisu i zaufanym człowiekiem dyrektora kreatywnego. Jeśli oprócz umiejętności tworzenia idei i pisania copywriter ma jeszcze zdolności analityczne, umie pracować z innymi kreatywnymi i traktować idee jako dobro wspólne, a także tłumaczyć i rozkładać pomysły na części, po czym składać je w lepszej formie – nie wprowadzając przy tym nerwowej atmosfery i niepotrzebnej spinki – wtedy może zarządzać pracą innych kreatywnych jako grouphead lub dyrektor kreatywny. Ale dodajmy, że do tego trzeba mieć talent nie tylko artystyczny. I czasu na zabawę w wymyślanie robi się coraz mniej. 🙂
Co należy do obowiązków copywritera?
Podstawowym obowiązkiem copywritera jest dostarczanie tekstów do przekazów reklamowych. O konkretnej stylistyce, dynamice, dowcipie lub elegancji, zrozumiałych i dobitnych, ale nie przegadanych, o wzorowej poprawności językowej. Oraz haseł – krótkich, trafiających w punkt, będących pointą i syntezą przekazu, podsumowaniem czy dopełnieniem jego składowych. To podstawa, bez której nie ma copywritera. Ale jest tego o wiele więcej.
Operowanie słowem – a więc konkretnymi znaczeniami – narzuca na copywriterów odpowiedzialność zarówno za ogólny zarys pomysłu, jak i za jego szczegóły. Co za tym idzie – nie tylko za jego atrakcyjność, ale i zrozumiałość przekazu. To copywriterzy są na pierwszej linii frontu rozliczania idei z założeń strategicznych. To copywriterzy najlepiej nadają się na pierwszych krytyków wspólnej pracy kreatywnej – powinni być wtedy bezlitosnymi użytkownikami reklamowej brzytwy Ockhama i usuwać niepotrzebne sensy. Mówiąc krótko, idealny copywriter to połączenie artysty z analitykiem. A wydawałoby się, że najważniejsze są obrazki…
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Najważniejsze to pamiętać, że samo lekkie pióro nie wystarczy. Jest niezbędne, ale potrzeba jeszcze czystej reklamowej kreatywności – umiejętności tworzenia konceptów. Operowania ideami i symbolami w głowie, zanim się je ustawi w nowej, świeżej, odkrywczej konfiguracji na papierze czy w pliku. Znów wracamy do połączenia artysty z analitykiem.
Copywriter powinien lubić ludzi. Wszystkich! Chodzi tu o rzadką umiejętność obiektywnej obserwacji ludzi połączoną z życzliwym podejściem do ich różnych poglądów, stylów życia i uwarunkowań. Takie empatyczne podejście umożliwia wybór odpowiedniego języka do komunikacji i tworzenie wiarygodnych przekazów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy copywritera?
Chyba to, co jest ogólnie wspólne dla pracy w reklamie – ciągły rozwój, ciągłe zdobywanie wiedzy o świecie i ludziach, ciągłe zaskakiwanie siebie nawzajem. Wciąż nowe tematy, nowe znajomości. Praca w zgranym zespole kreatywnym to źródło wielkiej satysfakcji. Czysta zawodowa przyjemność pojawia się, gdy nasza kampania działa. Nagrody są wręcz przemiłe!
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Praca kreacji w reklamie to ciągłe poczucie, że ktoś majstruje przy Twoim ukochanym dziele. To indywidualny wysiłek intelektualny, który podlega zespołowej krytyce, a na końcu i tak wiele zależy od humoru klienta. Dlatego mądra asertywność jest tu niezbędna w takim samym stopniu, co poczucie humoru i dystans do siebie i do swojej pracy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są rozstawione tak szeroko, jak zdolności ludzi, którzy pracują jako copywriterzy oraz zdolności agencji, które ich zatrudniają.
Poza tym – na świecie czy w Polsce?
Gdzie szukać pracy jako copywriter?
Jeśli nosisz w sobie niewyklutego jeszcze copywritera, to na pewno zwracasz uwagę na fajne reklamy i wiesz, w których agencjach powstały. Możesz kierować się marką agencji lub podążać za konkretnymi ludźmi. Warto znaleźć miejsce, gdzie są mili, komunikatywni ludzie (dyrektor kreatywny lub doświadczeni seniorzy), którzy potrafią znaleźć chwilę czasu, by coś Ci wytłumaczyć. Reszta to praktyka.
Co polecić osobom, które zamierzają w przyszłości zostać copywriterami?
Wymyśl, napisz, daj przeczytać innym, a potem sprawdź, czy opowiedzą Ci to, co napisałeś/napisałaś. Wyciągnij wnioski. I miej hobby, w którym to, co robisz, nie podlega żadnym ograniczeniom i żadnej ocenie, oprócz Twojej.
———————————————————–
Joanna Maksymiuk-Lipszyc
Senior Copywriter, Deloitte Digital
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Copywriterką zostałam trochę z przypadku, a trochę z powołania. Zawsze miałam łatwość pisania, ale nigdy nie podchodziłam do tego bardzo serio. W pewnym momencie dostałam cynk od znajomej, że w agencji, w której pracuje szukają juniora, totalnego świeżaka. Pomyślałam: Czemu by nie spróbować. Zgłosiłam się. Potem było już z górki.
Jeśli chodzi o szczeble kariery, to standardowo: Junior Copywriter, Copywriter, Senior Copywriter. Co dalej? Sky is the limit. 😉
Co należy do obowiązków Copywritera?
W dużym błędzie jest ten, kto sądzi, że copywriting to głównie pisanie. Z mojego doświadczenia wynika, że przez około 20-30 proc. swojego czasu pracy copywriter w taki czy inny sposób „obrabia” słowa. Reszta to głównie myślenie, rozkminianie – od wgryzienia się w insighty grupy docelowej, przez tworzenie szeroko pojętych konceptów kreatywnych, po sprzedanie ich w taki sposób, aby odbiorca (czyt. klient) je zrozumiał i polubił.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Podstawą jest oczywiście umiejętność sprawnego posługiwania się językiem polskim. A oprócz tego fantazja, zapał i otwarta głowa, czyli wszystko to, co przydaje się w tzw. kreatywnych zawodach. Ważna jest też umiejętność pracy w zespole i komunikacji – jasnego, konkretnego formułowania myśli.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Nieprzewidywalność, ciągła zmienność. To, że praktycznie nigdy nie ma dwóch identycznych projektów, każdy dzień przynosi coś nowego. W tej pracy po prostu nie sposób się nudzić.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Mnie osobiście najbardziej boli zderzenie pomysłu z rzeczywistością, ściągnięcie go na ziemię i niezmienne „Za słaby branding” albo „I kto to kupi?”. Ale na szczęście to się zdarza coraz rzadziej, a już całkiem rzadko w digitalu. Tutaj jasne jest, że odbiorca nie przełknie czegoś, w co nie uwierzy. Dlatego praca w digitalu daje dużo więcej frajdy. A jeśli chodzi o plusy? To, że w pracy czuję się jak duże dziecko, cały czas dobrze się bawię i jeszcze mi za to płacą. 😉
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Tutaj nie ma reguły. Bywa różnie, w zależności od doświadczenia, sytuacji na rynku, miasta i agencji, w której się pracuje. I od umiejętności negocjacji. 🙂
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Najprościej w agencji. Można też spróbować zacząć od freelance’u, żeby zbudować sobie jakieś portfolio. Chociaż tutaj osoba bez doświadczenia może mieć problem ze zleceniami, więc trzeba się uzbroić w cierpliwość.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Żeby chłonęli wszystko wokół, czytali, słuchali, oglądali, co tylko się da. Nie ograniczali się do wąskich zainteresowań, ale obejrzeli też czasem dla odmiany odcinek „Klanu” albo poczytali coś totalnie nie z ich bajki. Im większa baza, tym łatwiej na niej budować i tworzyć ciekawsze, bardziej wartościowe idee. Nie oszukujmy się, w reklamie, podobnie jak w kulturze, nie da się uciec od remiksu i intertekstualności.
———————————————————–
Anna Dobrzańska
Copywriter, zjednoczenie.com
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od słowa do słowa. Jeszcze na studiach zaczęłam staż w agencji interaktywnej, w której aktualnie jestem copywriterką.
Najpierw chciałam być grafikiem, potem pisać o filmie, studiowałam krytykę artystyczną. Wyszło trochę po środku, bo w tym zawodzie często trzeba dbać o wzajemne relacje słowa i obrazu w finalnym przekazie.
Jeśli chodzi o szczeble kariery, to droga na tym stanowisku jest krótka. Najpierw jesteś copywriterem, potem seniorem, a na końcu przeprowadzasz się na Kaszuby.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Pisanie w każdej formie i rejestrze, tworzenie koncepcji kreatywnych i strategii komunikacji, współtworzenie wizualnej części komunikatu. To najważniejsze zadania, bo zakres obowiązków copywritera zależny jest od wielkości i struktury agencji.
Jest takie słowo, które w agencjach reklamowych często zastępuje kropkę – „wiesz”. To nigdy nie jest pytanie. Branżowe „wiesz” wyjaśnia większość zadań stojących przed pracownikami agencji. Rolą copywritera jest nie tylko to, żeby wiedzieć – copywriter musi tak rozpisać wszystkie „wiesz”, żeby stały się zrozumiałe dla niewtajemniczonej grupy docelowej.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Najważniejsza jest kreatywność i wyczucie językowe. Trzeba jednak umieć korzystać z nich rozłącznie, bo w copywritingu nie chodzi o językowe efekciarstwo.
Ważne jest też obycie w internecie, znajomość trendów, umiejętność twórczej pracy pod presją czasu i współpracy z innymi, dobra organizacja, cierpliwość. Przydaje się znajomość angielskiego.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Research. Dowiadywanie się nowych rzeczy to moje źródło przyjemności też poza pracą, ale w pracy ten wieczny research wygląda inaczej. Tu trzeba spróbować zrozumieć cały sposób bycia różnych osób, żeby na końcu napisać coś, co naprawdę trafi do odbiorcy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Niech minusy nie przysłonią nam plusów. Pisanie rzeczy dobrze, kiedy wokół jest tyle napisanych źle, nazywanie, tworzenie, wstawianie potrzebnych przecinków, pilnowanie sierot. To wszystko jest bezcenne.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W tej branży zarobki raczej nie kształtują się same. Można wyjść od tego, co na ten temat napisane jest w internecie i zorientowania się, jak sprawa wygląda w przypadku konkretnej agencji.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
W social mediach.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Czytanie wszystkiego, gangsta rap, dobre krople do oczu, śląską gwarę, mleczan magnezu, praktykę jogi i złe blogi. Wszystko, tylko nie dajcie się nabrać na kursy kreatywnego pisania.
———————————————————–
Paulina Krasińska
Senior Digital Copywriter, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Myślę, że jak w większości zawodów powiązanych z marketingiem, nie ma jedynej słusznej ścieżki kariery. Ale Copywriterami zostają zwykle ludzie, którzy pasjonują się słowami i… wszystkim, co ich otacza. Zwykle, nim trafili do agencji, zajmowali się już w jakiś sposób pisaniem – to blogerzy, dziennikarze, PR-owcy, redaktorzy i edytorzy, choć znam też przypadek, gdy Account postanowił zmienić coś w swoim życiu.
Sama trafiłam do agencji reklamowej przez staż i trochę przypadkiem. Od drugiego roku studiów polonistycznych zajmuję się korektą i redakcją, pracowałam też w szeroko pojętej obsłudze klienta i sprzedaży, gdzie miałam szczęście trafić na szkolenia z technik sprzedaży prowadzone przez trenerów Apple i zafascynować się psycho- i socjologią, która za nimi stoi. Na facebookowej grupie dziewczyn jarających się nowymi technologiami (Geek Girls Carrots), trafiłam na ogłoszenie Kasi – zaintrygowało mnie, bo mówiło tylko o zajęciu dla „znudzonych polonistek”. Napisałam, przyszłam na rozmowę, trafiłam do działu Kreacji i już zostałam, po pewnym czasie zmieniając działkę na Content marketing. Okazało się, że moje doświadczenie redakcyjne w połączeniu ze sprzedażowym oraz dużą łyżką intuicji i ciekawości, sprawiają, że mam najbardziej fascynującą pracę na świecie.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Rodzajów Copywriterów jest tyle, ile agencji – mówię zawsze znajomym, którzy pytają czemu wcześniej byłam „tylko” Copywriterką, a teraz dostałam przedrostek „Digital”. Nomenklatura i zakresy obowiązków nie są jednakowe. Są Creative Copywriterzy, są Digitalowcy, Contentowcy, SEO Copywriterzy… W skrócie, Copywriter w agencji reklamowej odpowiada za tworzenie komunikacji marki na poziomie pomysłu i dopilnowanie, by słowa trafiały na swoje miejsca. Może się to sprowadzać do wymyślania haseł reklamowych i całych kampanii, tworzenia postów do Social Mediów, pisania artykułów pozycjonujących, contentu na strony internetowe – wszystko zależy od działu i umiejętności.
Co jest niezmienne, niezależnie od nazwy i umiejscowienia stanowiska, to ścisła współpraca z Client Servicem, Strategią i Kreacją. Kto spodziewa się spokojnego klepania w klawiaturę na kanapie, ten srogo się zawiedzie. Choć Copywriterzy mają dużo swobody, to nadal odpowiadają za zrealizowanie celów projektu i stworzenie spójnej komunikacji, dlatego konieczna jest umiejętność pracy w zespole i komunikatywność.
Dobry Copywriter z zapleczem edytorskim, często jest też proofreaderem cudzych projektów i prezentacji trafiających do klienta.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
„Lubię pisać” to nie wszystko. Podstawą jest oczywiście nienaganny warsztat językowy, choć osobiście twierdzę, że przy odrobinie wysiłku można się tego nauczyć. Dobry Copywriter nie tylko zna zasady języka polskiego (i śledzi jego zmiany!), ale też potrafi posługiwać się różnorodnym językiem, w zależności od grupy docelowej. Inaczej mówią nastolatkowie, inaczej młodzi ludzie o wyższym wykształceniu, a jeszcze inaczej panie domu – trzeba mieć odpowiednie wyczucie i lekkość w posługiwaniu się różnymi socjolektami. Ale przede wszystkim konieczna jest chęć stałego rozwijania swoich umiejętności i wiedzy. Czytanie słowników dla przyjemności brzmi może absurdalnie, ale np. „Koty w worku” czy „Słownik mitów i tradycji kultury” Kopalińskiego to… kopalnia insightów językowych, źródło wiedzy o tym, skąd się biorą i jakie mogą być skojarzenia odbiorców wobec pewnych zwrotów. No i jeszcze moja ulubiona cecha – ciekawość. Ciekawość absolutnie wszystkiego, a ludzi i ich sposobu myślenia przede wszystkim. Większość znanych mi Copywriterów spędza znaczną część czasu na czytaniu artykułów o bardzo różnorodnej tematyce – reportaże, technologia, newsy, felietony, polityka, nauka, słodkie kotki – szerokie zainteresowania pomagają dostrzegać więcej i rozumieć więcej.
Na co dzień, w pracy agencyjnej, przyda się też sporo cierpliwości i samozaparcia.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Nieustanne wyzwania i to, że jedyną stałą są zmiany. Ciągle muszę dostosowywać się do nowych warunków współpracy z klientem, uczyć się nowych rzeczy (np. jeszcze rok temu nie wiedziałam zbyt dużo o branży ubezpieczeniowej czy sanitarnej – teraz mogłabym przeprowadzić o nich całkiem sensowną rozmowę). Nuda w tym zawodzie chyba nie istnieje, jest za to nieustanny rozwój. Nie do przecenienia jest też swoboda połączona z odpowiedzialnością, którą cieszą się zawody kreatywne. To ode mnie (choć oczywiście nie wyłącznie) zależy jak strategia wybrzmi w treści reklamy czy artykule, czasem też po mojej stronie leży zaplanowanie części komunikacji – to, co pomyśli odbiorca, leży w mojej klawiaturze.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy właściwie wymieniłam już wcześniej, a minusem jest na pewno tempo pracy. Ale każdy, kto szuka zajęcia w branży reklamowej, musi być gotowy podjąć wyzwanie, jakim są krótkie terminy i ekspresowe poprawki. Nie zawsze tak jest, ale zdarza się, że presja czasu i odpowiedzialności jest ogromna. Kto nie jest w stanie jej podołać, może dojść do nieodwracalnego wypalenia, a dla Copywritera moment, w którym praca przestaje go pasjonować, to zawodowa śmierć.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W zależności od poziomu zaawansowania i doświadczenia, ale też działu (czyli rodzaju pracy) – od kilku do kilkunastu tysięcy.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Wszędzie? 😉 Dobrze jest śledzić branżowe portale i grupy w Social Mediach, wyłapując oferty pracy lub stażu i podpytywać znajomych, którzy pracują w agencjach. Pisać można niemal wszędzie, ale na każdego – początkującego i doświadczonego – Copywritera dobrze będzie działać trafienie do stale rozwijającego się zespołu, w którym będzie się od kogo uczyć. Jedna kreatywna głowa pobudza drugą. W Lemon Sky J. Walter Thompson prowadzimy programy stażowe, w ramach których można posmakować pracy w Kreacji i w dziale Content marketingu, więc serdecznie zapraszam na rozmowę każdego, kto czuje, że to może być jego sposób na życie!
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Czytaj wszystko, co wpadnie ci w ręce, oglądaj reklamy z całego świata, śledź trendy i recenzje, pisz i dawaj do oceny swoje prace osobom, które będą potrafiły powiedzieć ci w twarz „To beznadziejne!”. Pielęgnuj w sobie ciekawość świata i nie bój się porażek – ambicja potrafi być zarówno motorem, jak i hamulcem rozwoju.
———————————————————–
Karina Dudzińska
Copywriter, Digital Kingdom
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dzięki swoim wrodzonym umiejętnościom! A tak serio, przyszłam na staż do agencji i od razu zostałam rzucona na głęboką wodę. Nie było (na szczęście!) żadnego parzenia kawy, ani stania przy ksero, czy co tam robią stażyści. Musiałam po prostu wypełniać zadania, które były mi przydzielane. A jak wiadomo, nie ma lepszego sposobu na naukę oraz na sprawdzenie czyiś predyspozycji. W moim przypadku sprawdziła się więc kariera od stażysty do pełnoprawnego pracownika.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Przede wszystkim pisanie tekstów, czy to krótkich copy do reklam w social media, wymyślanie haseł reklamowych czy nawet pisanie ulotek. Generalnie wszystko kręci się wokół słowa, które należy umiejętnie formować. Od danego zlecenia zależy tak naprawdę z czym będziemy mieli przyjemność (lub nie) pracować.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kogoś, kto jest kreatywny i nie boi się przedstawiania swoich pomysłów. Trzeba więc być pewnym siebie albo przynajmniej pewnym swojego myślenia. Jak banalnie by to nie brzmiało, nie ma moim zdaniem ważniejszych cech.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Należę do takich osób, które szybko się nudzą, dla mnie więc najważniejsza jest różnorodność. To, że codziennie nie robię tego samego, jest świetnie nie tylko dlatego, że unikam nudy. Przede wszystkim mogę sprawdzić się na różnych płaszczyznach i zobaczyć co lepiej mi wychodzi, a co trochę gorzej. Tak chyba najłatwiej znaleźć swoją „drogę”, odkryć nowe umiejętności i upewnić się, że jest się na właściwym miejscu.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusem i minusem jest to samo – zawsze jesteś w pracy. Nie będę tłumaczyć dlaczego jest to minus, ale mogę wytłumaczyć jak duży jest to plus. Praca copywritera polega przede wszystkim na wymyślaniu, w tym właśnie kontekście zawsze jesteś w pracy, bo od własnej głowy nie uciekniesz. Daje Ci to jednak możliwość, po pierwsze pracować wszędzie, a po drugie o każdej porze i w każdej sytuacji. Najlepszy pomysł może, więc wcale nie przyjść kiedy siedzisz w pracy, ale kiedy akurat masz dzień wolny i idziesz na spacer. Jeśli więc masz jakiś deadline i nie możesz nic wymyślić, to po prostu przestań myśleć, pomysł przyjdzie sam.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jeśli o mnie chodzi to bardzo dobrze! Zainteresowanym polecam research, będziecie mieć dobry trening przed przyjściem do pracy, bo w tym zawodzie researchu, pod różnym kontem, jest dużo. 😉
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Nie przychodzi mi inne miejsce do głowy niż agencja reklamowa 😉
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Polecam pójść na staż i sprawdzić czy w ogóle się nadają. Jeśli tak, staż na pewno zamieni się w etat. Jeśli trafi się na dobrą agencję, taką jak Digital Kingdom, będzie to nawet staż płatny co znacznie ułatwia życie. Nie traćcie więc czasu na prace w kawiarniach, ale od razu budujcie swoje doświadczenie. Warto czasami zaryzykować i od razu podjąć wyzwanie.
———————————————————–
Alek Frydrych
Dyrektor Kreatywny, WALK Digital
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pracę w reklamie zaczynałem jako Junior Art Director/Webdesigner, ale na moje szczęście szybko zorientowałem się, że nigdy nie będę w tym świetny. W tym samym czasie poznałem ludzi, którzy pokazali mi jak satysfakcjonująca może być praca koncepcyjna, która jest jednym z głównych zadań na stanowisku Copywritera. Wkręciłem się szybko.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Obowiązkiem copywritera jest opracowywanie koncepcji kreatywnych kampanii, prezentowanie pomysłów przed klientami oraz oczywiście – pisanie tekstów. Zadaniem copywritera jest również kwestionowanie pomysłów cudzych i własnych. Kiedyś copywriter zajmował się głównie pisaniem chwytliwych haseł do reklam tradycyjnych (tv, prasa, radio) – dziś kampanie muszą angażować, rezonować z odbiorcą, przenikać kanały dotarcia. Komunikaty reklamowe są krótsze, większą rolę gra obraz – praca copywritera przybrała więc bardziej rolę koncepcyjną, choć dobry headline nadal sam się nie napisze.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W WALK na to stanowisko poszukujemy osób, które cechuje ciekawość, ambicja, niespokojny umysł, lekkie pióro i poczucie humoru. Jestem wielkim fanem powiedzenia „Hire character, train skill”. Bardzo istotne jest jednak, żeby copywriter rozumiał na czym polega marketing i robił wszystko, żeby zrozumieć biznes klienta. Kreacja jest dobra wtedy, kiedy w prosty sposób spełnia trudne zadanie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Jeśli masz to szczęście i pracujesz w agencji, w której nie jesteś przypisany do jednego klienta na stałe, to najciekawsza w pracy w kreacji jest ciągła zmiana. Przetargi, nowi klienci z różnych kategorii, nowe problemy do rozwiązania – przy dużym zróżnicowaniu projektów można się bardzo wiele nauczyć i poznać świetnych ludzi.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusów pracy Copywritera w zasadzie nie ma żadnych, może poza satysfakcją z wypisania minusów tego zawodu. Jest to praca niezwykle stresująca – proszę to sobie wyobrazić: Copywriter przychodzi do pracy na 10:00 i dostaje zadanie wymyślenia śmiesznego żartu. Ma na to czas do 18:00, bo następnego dnia rano ktoś inny na szybko narysuje ten żart, żeby Copywriter idealnie na 14:00 wyrobił się na prezentację przetargową żartu, przed często zupełnie obcymi ludźmi, o których poczuciu humoru od samego początku nic nie wiedział. A jest dopiero wtorek. Pod koniec dnia przyjdzie kolejna prośba o, tym razem naprawdę, śmieszny żart – na wczoraj. Zmuszanie się do wymyślania na czas to zawody, w których wygrywa się nerwice.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki można sprawdzić w corocznych badaniach SAR. Choć przyjmowałbym podane tam sumy jako asymptoty, do których realia przybliżają się na tyle, na ile duża i bogata jest agencja.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Tam, gdzie ktoś będzie chciał płacić za Twoje pomysły i teksty.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Poleciłbym poszukać prawdziwej pracy. Najlepiej na świeżym powietrzu. Dla Was nie jest jeszcze za późno.
———————————————————–
Tomasz ‘Owca’ Zieliński
Senior Copywriter WALK Creative
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Żeby zostać copywriterem trzeba mieć dużo szczęścia, trochę talentu i ADHD. Ja mam te rzeczy, a do tego mam Mamę pracującą w branży, co mocno ułatwiło mi start.
A szczeble są 4: stażysta, junior, regular i senior. Niektórym się wydaje, że potem jest jeszcze dyrektor kreatywny… ale to pułapka, bo pisanie i wymyślanie nie ma nic wspólnego z zarządzaniem bandą kreatywnych. Oczywiście są i tacy, co łączą role Dyrektora Kreatywnego i Copywritera święcąc sukcesy na obu polach. Przykładów nie muszę szukać daleko. Choćby Mariusz Pitura, Aleksander Frydrych czy David Droga.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Trzeba nawymyślać, a potem to spisać – pokrótce.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nikt tego nie wie, bo trudno opisać umiejętności i kompetencje copywritera. Niby powinien umieć pisać, ale są tacy, co mają dysleksje i świetnie sobie radzą, niby trzeba być wygadanym, ale znam świetnych copy, co są milczkami…
Więc do tej pracy chyba poszukuje się osób, które potrafią przekonać innych, że to stanowisko jest dla nich.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Wszystko jest super i jest ciekawe. Każdy nowy projekt jest inny od poprzedniego i musisz wymyślić coś czego jeszcze nikt nie wymyślił i to jest ekstra. A do tego ciągle poznajesz fascynujących ludzi. Czego chcieć więcej? No może więcej kasy, ale to chyba uniwersalna sprawa i nie dotyczy tylko copy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Jak masz talent/dar/zdolność pisania i wymyślania to ta praca ma same plusy. Jak nie masz to same minusy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W naszym kraju reklama jest wciąż dość młoda i mając 30 lat można śmiało być seniorem… plusy są takie, że jako 30 latek możesz nieźle zarabiać… minusy są takie, że jako 35,40,45,50-latek wciąż zarabiasz tyle, ile jako 30-latek.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Najlepiej w jakiejś agencji reklamowej.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Pisać, myśleć, pisać a potem czytać i skracać tekst, i znów skracać tekst… i jeszcze trochę skrócić na koniec.
A i zapomniałbym, oglądać prace z Cannes Lions.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>