1. Jan Cieślar, Senior Copywriter, GREY Group Poland
2. Igor Seider, Senior Copywriter, Kalicińscy.com
3. Maciej Porębski, Dyrektor Kreatywny, Leo Burnett
4. Natalia Sperkowska, Senior copywriter, Brand Support
5. Martyna Wieczorek, Junior Creative w VML Poland
6. Marta Olesińska, Copywriter w agencji interaktywnej KERRIS
7. Monika Wasilewska, Senior Copywriter, WebTalk
8. Sławek Skowerski, Senior Copywriter, GoldenSubmarine
9. Justyna Obara, Copywriter, hyperCREW
10. Norbert Oruba, Specjalista ds. marketingu dóbr luksusowych. Główny copywriter w LuxTime
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Jan Cieślar
Senior Copywriter, GREY Group Poland
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Gdy rzuciłem studia, nie mogłem się zdecydować pomiędzy pracą w ogrodnictwie i w reklamie. Żadna szkoła ogrodnicza nie prowadziła naboru, więc wylądowałem w reklamie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Co należy do obowiązków Copywritera?
Pisanie. Wymyślanie start-upów, aplikacji, gier i seriali też. Ale przede wszystkim pisanie. Skryptów, ulotek, radiówek, treści na LP, newsów PR. Dzień po odebraniu Clio zaczynam od pisania copy na kolejny banner.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Musisz umieć napisać wzruszający film o podpaskach.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Współpraca z artami, dyrektorami kreatywnymi i klientami lepszymi ode mnie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Uważajcie na oparzenia słoneczne w Cannes i podczas shootów w Brazylii.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Możesz wziąć złote Lamborghini w leasingu, ale będziesz musiał w nim zamieszkać.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Wszędzie.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Nie czekajcie na przyszłość.
———————————————————–
Igor Seider
Senior Copywriter, Kalicińscy.com
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od zawsze pasjonowała mnie praca ze słowem. Jestem muzykiem i autorem tekstów piosenek, także umiejętność przelewania myśli czy emocji na papier jest dla mnie czymś naturalnym. Przed reklamą przez dwa lata pracowałem, jako dziennikarz w Życiu Warszawy i Rzeczpospolitej. Dynamiczne zmiany akcji charakterystyczne dla dzienników, praca pod presją czasu i walka o swoje pomysły na redakcyjnym placu boju – po latach wiem, jak bardzo to wszystko wpłynęło na mój warsztat. Pomysł, by przejść na reklamową stronę mocy był w sumie spontaniczny. Odezwał się do mnie kolega z agencji, bo nagle okazało się, że potrzebują kogoś na wczoraj. Tak zaczęła się moja 6-ścio letnia przygoda z Focus Advantage, gdzie przeszedłem przez wszystkie szczeble kariery jako Copy, od stażu do stanowiska seniorskiego. Od 1,5 roku pływam w pasjonującym świecie digitalu pod banderą Kalicińscy.com.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Oczywiście zmienia się to wraz z rosnącą odpowiedzialnością. Można powiedzieć, że coraz rzadziej jesteśmy odpowiedzialni wyłącznie za tworzenie tekstów i sloganów reklamowych. Tak naprawdę jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek ideawriterami. Rozumiejąc potrzeby klienta, ucząc się poruszać w świecie jego marki tworzymy koncepcje i idee, które mają przyciągać uwagę, zaskakiwać, inspirować. Nie można też zapominać, jak ważna jest współpraca z zespołem i umiejętność słuchania tych, którzy czasem jednak mają rację – Twojego arta, stratega czy… dyrektora kreatywnego.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osobniczek i osobników z otwartą głową, potrafiących myśleć nieszablonowo, władających nienagannie językiem i mających zdolności interpersonalne. Takich, którzy nie boją się odpowiedzialności, uczenia się owych rzeczy i stresu, bo nie oszukujmy się, w tej branży to codzienność.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Brak nudy. Serio. Codziennie stawiane są przede mną nowe i zróżnicowane zadania, które nie pozwalają mi się znużyć copywritingiem. Jednego dnia pracuję nad koncepcją platformy konsumenckiej dla marki motoryzacyjnej, by następnego dnia pracować w studiu nagraniowym nad piosenką do nowego spotu reklamowego. To pozwala zachować świeżość umysłu i zajawki. Niezwykle istotne jest też otoczenie – inspirujący ludzie, od których można się codziennie czegoś nauczyć są nie do przecenienia. Fascynuje mnie też sam proces, droga od powstawania koncepcji (np. przy ekspresie do kawy) do finalnego efektu, jakim jest realizacja.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Wspominałem już o pracy pod presją czasu i stresie. Nikt nie lubi nadgodzin i złych emocji, ale takie rzeczy są nieuniknione w pracy nad przetargami i dużymi tematami, których nie brakuje. Czasem zdarzają się momenty, gdy trzeba schować do kieszeni swoją dumę czy ambicję, ale takie lekcje pokory uczą i czynią silniejszym. Mam ten komfort, że zawsze mogę odreagować grając koncert czy pisząc nowe kawałki – w sztuce nie uznaję żadnych kompromisów!
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, ze to kwestia bardzo indywidualna. Od 4 – 5 tysięcy złotych do… sky is the limit. 🙂
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Trudno mi powiedzieć, bo mnie znalazła ona sama! Na pewno warto docierać ze swoim portfolio bezpośrednio do dyrektorów kreatywnych. Nie zaszkodzi posiadanie konta na branżowych serwisach: Behance oraz Linkedin.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Po prostu spróbować swoich sił! To fascynująca i wciągająca praca, a w czasie kiedy się zastanawiacie 5 innych osób właśnie umówiło się na rozmowę kwalifikacyjną. Uwierzcie w swoje możliwości, złóżcie portfolio lub, jeśli go jeszcze nie macie, wymyślcie inny, kreatywny sposób, by zwrócić na siebie uwagę. Powodzenia!
———————————————————–
Maciej Porębski
Dyrektor Kreatywny, Leo Burnett
Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od juniora do seniora, potem może gruphead i w końcu dyrektor kreatywny. Im wyższe stanowisko tym więcej odpowiedzialności, ale sama praca kreatywna nie różni się tak bardzo. Niezależnie czy po tygodniu, czy po 15tu latach w zawodzie, zadanie które stoi przed copywriter’em jest take samo – „Wymyśl coś”.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Przede wszystkim myślenie. To tylko z pozoru praca polegająca na pisaniu. Oczywiście copywriter odpowiada za stworzenie wszystkich tekstów reklamowych w kampanii, ale to wymyślenie dużej koncepcji, ciekawego pomysłu, wciągającej historii jest zadaniem copywritera.
Niezależnie czy to reklama radiowa, telewizyjna, post lub video do internetu najważniejszy jest pomysł.
Dobry pomysł jest w stanie zmienić stosunek ludzi do marki, może pokazać im rolę jaką marka może pełnić w ich życiu i zbudować relację między człowiekiem a marką. To jest zadanie dla copywritera w Leo Burnett, gdzie szukamy takich pomysłów, które są w stanie zmienić zachowanie ludzi.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Znajomość poprawnej polszczyzny się przydaje, ale nie wystarczy.
To tylko narzędzie, żeby w jak najlepszy sposób przedstawić swoje pomysły.
Ja na to stanowisko szukam osób, które przede wszystkim potrafią logicznie myśleć. Kreatywna praca w reklamie o wiele bardziej przypomina rozwiązywanie łamigłówek, niż radosną artystyczną twórczość.
Poczucie humoru – bez tego ani rusz.
Odporność psychiczna. Twoje najlepsze pomysły, headline’y i teksty w 90 proc. wylądują w koszu, a o pozostałe 10 proc. będziesz musiał walczyć. Ze wszystkimi. Ze swoim dyrektorem kreatywnym też.
Pasja. Tak wiem brzmi to banalnie ale tak już jest, że kreatywna głowa zawsze szuka ujścia dla swojej potrzeby tworzenia i często ją znajduje. Nieważne czy jest to pisanie, czy muzyka, czy gotowanie, czy prowadzenie bloga o japońskich filmach, to pokazuje czy dana osoba ma chęć na stworzenia czegoś od zera, od tak bo może.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Komunikacja reklamowa może mieć realne przełożenie na życie ludzi. W Leo Burnett kreatywni mają szanse tworzyć pomysły, które zmieniają ludzkie zachowania. A najbardziej niesamowite jest to, że wystarczy do tego karta papieru, ołówek i mózg.
Głowa kreatywnego to miejsce, w którym badania marketingowe, życzenia i wizje klienta, analizy strategii, nowinki ze świata, ostatni odcinek ulubionego serialu i nieprzespana noc skupiają się pod presją czasu na tą jedną chwilę olśnienia. I tak powstaje pomysł, który porusza emocje, inspiruje, prowokuje, rozśmiesza, a nawet jest w stanie pobudzić do działania. I to nie jedną, ale tysiące osób.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudnością, a właściwie wyzwaniem jest stworzyć coś nowego. Pomysł, na który nikt wcześniej nie wpadł. Zalew komunikatów i ciekawostek z całego świata sprawia, że mamy poczucie, że wszystko już gdzieś było. „To wygląda jak…”; ”To jest podobne do…” – nawet sobie nie zdajemy sprawy jak często używamy tych zwrotów szczególnie w reklamie. Łatwiej jest zrobić coś „podobnego do” niż stworzyć nową myśl.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To już zależy od talentu i umiejętności, a także od doświadczenia, za które konkretna agencja jest gotowa zapłacić.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Osoby, które nigdy nie pracowały w kreacji, a chcą spróbować, dla nich najlepszy jest staż. 2-3 miesiące dają agencji pogląd, czy ktoś ma potencjał, ale dają młodym ludziom również możliwość sprawdzenia, czy to naprawdę praca dla nich.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Po pierwsze przekonaj się czy naprawdę chcesz to robić?
Ta praca nie jest dla wszystkich. Spotkałem w swoim życiu kilku copywrietr’ów, którzy woleli zostać accountami niż przeżywać panikę i presję pustki w głowie, kiedy prezentacja już za chwilę, a pomysłów jak nie było, tak nie ma.
A jeśli już się zdecydujesz na tą pracę, to zapamiętaj jedno. Twój pierwszy pomysł to nigdy nie jest Twój najlepszy pomysł. Pierwszy pomysł ma wszystkie oznaki dobrego pomysłu, uwodzi i kusi, bo jest pierwszy. Kiedy już masz ten pierwszy pomysł w głowie pojawia się ulga. Ale to jest moment, żeby odłożyć go na bok zacząć szukać czegoś lepszego.
———————————————————–
Natalia Sperkowska
Senior copywriter, Brand Support
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jako studentka filologii polskiej dorabiałam jako hostessa, promując szampony do włosów, kawy, cukierki i milion różnych produktów. Pewnego dnia, kiwając się ósmą godzinę jak wańka-wstańka w przebraniu uczennicy, doznałam olśnienia – przecież ja też mogę wymyślać takie akcje i być twórcą, a nie tylko tworzywem! Zresztą, tak na marginesie, moje rozmowy z klientami daleko wykraczały poza skrypty przygotowane dla hostess – bardziej przypominały improwizowane small talki, które uwielbiam. Dzięki temu miałam też wyniki sprzedażowe mocno przekraczające średnią.
Poza tymi, jakże inspirującymi, doświadczeniami, “od zawsze” lubiłam coś tam sobie kombinować, pisać, wymyślać… Były to czasy, kiedy z wypiekami na twarzy czekałam na kolejny numer magazynu “Press”, a moją ulubioną rubryczką była ta z najlepszymi sloganami reklamowymi miesiąca. Podczas pracy na promocjach poznałam dziewczynę, która akurat wróciła z rozmowy o pracę w agencji reklamowej w Warszawie. Pomyślałam: ja też, ja też!
Później skończyłam jeszcze podyplomówkę z reklamy na UAM, która utwierdziła mnie w moim wyborze. Po studiach wysłałam tylko jedno, jedyne podanie – a była to zamierzchła era papierowej korespondencji. Na wściekle różowym papierze widniał dość bezczelny tekst w tonie, że nie będę przepisywać bzdur z quasipodręczników “Jak dobrze sprzedać się na rozmowie kwalifikacyjnej”, tylko proponuję spotkanie, gdyż jestem… ekstra. Zaprosili mnie. Dostałam pracę w tamtym miejscu. Byłam jedynym copywriterem, w dodatku początkującym, ale od razu pracowałam dla dużych marek. Parę miesięcy później wygrałam rekrutację do agencji w Warszawie hasłem na konkurs lotów Red Bulla. Przyjechałam. I zostałam.
Przechodząc do drugiej części pytania – szczeble kariery zależą od długości drabiny w danej agencji – teoretycznie na początku jest się junior copywriterem, następnie regularem – czyli po prostu copywriterem, a później senior copywriterem, który może awansować na group heada i – na końcu – da dam – na dyrektora kreatywnego. Niestety, mam złą wiadomość – nie można być junior creative directorem. 😉
Co należy do obowiązków Copywritera?
Pamiętam, jak parę lat temu miałam przyjemność odbyć rozmowę w pewnej znanej agencji. Ówczesny dyrektor po przydługawym wstępie, nasyconym dramaturgią exposé, syknął: „Mnie tam nie obchodzi, jakie skończyliście studia, co lubicie, ważne, żebyście mieli pomysły i myli się”. Zadrżałam i uciekłam. Ale jedno jest pewne – pomysły mieć należy. Copywriting nie sprowadza się „tylko” do pisania, ale do – uwaga, poważny termin – współtworzenia strategii komunikacji. W zależności od złożoności zlecenia to, co się wymyśli trzeba – a i owszem – spisać/opisać, ale na początku jest myśl, a później słowa. I to jeszcze musi być przekładalne na obraz – statyczny lub ruchomy.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Młodych (duchem) i zdolnych, oczywiście. 😉
Na pewno trzeba mieć umiejętności językowe, ale nie jest to tożsame z ukończeniem filologii. Nie ma reguł. Znam świetnych copywriterów, którzy nie są absolwentami filologii, a ekonomii czy prawa. Jednakowoż miło, jeśli copywriter nie popełnia błędów. Praca w reklamie ociera się o interdyscyplinarność, tu liczy się otwarta głowa i gotowość do nieustającej nauki. Przyda się wyobraźnia – nie tylko ta językowa, gruntowna wiedza ogólna, bystry umysł, odporność na stres, umiejętności obserwacji, analizy, łączenia na pozór zupełnie odległych faktów, zdolności interpersonalne i… pokora. Efekt pracy to dzieło całego zespołu, a nie solówka.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Różnorodność.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Plusy – współpraca z ciekawymi ludźmi nad ciekawymi projektami, satysfakcja, jak coś, co się wymyśliło, jest efektowne i efektywne oraz podoba się naszym konsumentom. Minusy – zmienna intensywność pracy przekładająca się czasami na wydłużającą się jak guma do żucia dyspozycyjność oraz – co działa na mnie jak płachta na byka – autokreacja przesłaniająca kreację. Cenię współpracę z bezpretensjonalnymi ludźmi, którzy nie biją piany, tylko skupiają się na projektach. A przede wszystkim – myślą logicznie, mają podobną wrażliwość zawodową i dystans do rzeczywistości – nie tylko tej reklamowej. Mam szczęście z takimi pracować.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Znam się na słowach, nie na cyfrach. Myślę, że to bardzo indywidualna kwestia. Trzeba negocjować i… śledzić różne mądre zestawienia zarobków. Przeważnie to fikcja literacka, ale miło się czyta.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
W agencjach reklamowych – tak, bardzo odkrywcza odpowiedź. Copywriterzy pracują również w wydawnictwach czy stacjach telewizyjnych. Jeśli chcesz pracować jako copy, nie czekaj na ogłoszenie, tylko po prostu aplikuj do miejsc, w których widzisz się w swoich marzeniach. Jak ma wyglądać taka aplikacja – to już pozostawiam kreatywności autora.
I tu – złota rada cioci Natalii – nie pisz tylko, że Twoim atutem jest kreatywność…
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Zastanówcie się. 😉 – copywriting to nie tylko wymyślanie “fajnych” haseł i superzabawa na planach spotów, tylko współtworzenie komunikacji marek i branie współodpowiedzialności za biznes klientów. Czytajcie, obserwujcie, analizujcie, wymyślajcie. I … nie traktujcie wszystkiego zbyt serio!
———————————————————–
Martyna Wieczorek
Junior Creative w VML Poland
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Copywriterem się nie zostaje. Copywriterzy rodzą się jako przecinki postawione we właściwych miejscach.
Szczeble kariery na tym stanowisku wyglądają tak:
Przecinek -> Copy -> Zgorzkniały Szyderca -> Bukowski -> Król(owa) Życia (w dwóch ostatnich kolejność zmienia się wedle uznania).
Co należy do obowiązków Copywritera?
Obowiązkiem copywritera jest obrona świata przed złym copy. Czasem jest to robienie fajnych rzeczy, a czasem przykra taśma produkcyjna. Poza tym: pisanie, wymyślanie, czytanie i zachwyt nad językiem jako takim. I jeszcze raz pisanie. I jeszcze raz. Pisanie dla pisania oraz pisanie w imię wyższych idei.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Trudno powiedzieć, nigdy nie poszukiwałam nikogo na to stanowisko. Na pewno przydaje się lekkie pióro i dystans do świata.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Dla mnie w tej pracy wszystko jest ciekawe, naprawdę. Jeśli uwielbiasz to, co robisz, to nawet klepanie tekstów na banery może być spoko.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy:
- Możesz mieć fajniejsze pomysły od swojego szefa i on się o to nie wkurza.
- Dajesz upust swojej wyobraźni i najbardziej „pojechanym” pomysłom.
- Masz w ręku narzędzie o ogromnej sile: język.
- Na emeryturze zostajesz szanowanym pisarzem.
Minusy:
- Trudno przełożyć tę pracę na czas, przez co jest czasem cholernie niedoceniana.
- Inni mogą mieć fajniejsze pomysły od ciebie i ty się o to wkurzasz.
- Pisanie pod presją czasu.
- „Napisz coś śmiesznego.”
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od „będziesz miała do portfolio”, przez 2-3 tysiące, po rozsądniejsze pieniądze (ale jeszcze tam nie dotarłam). Na końcu jest milion złotych. Miesięcznie.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
W tartaku.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Ciotka Martyśka radzi:
Jeśli chcesz pracować po 8 godzin dziennie, daj sobie spokój.
Jeśli nie wierzysz, że możesz tym cokolwiek zmienić, odpuść.
Słuchaj ludzi mądrzejszych od siebie.
I czytaj książki! Nawet jeśli nie zamierzasz być copywriterem, to też czytaj książki. Ludzie powinni dużo czytać. Dlaczego tego nie robią?
PS Czy ja mogłabym pozdrowić swoją mamę?
———————————————————–
Marta Olesińska
Copywriter w agencji interaktywnej KERRIS
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W moim przypadku sposobem na wejście do zawodu była determinacja i odrobina szczęścia. Łapałam staże w trakcie studiów. Wiązało się to z mnóstwem maili, które w znakomitej większości pozostawały bez odpowiedzi. Jednak silne przekonanie o słuszności sprawy kazało mi pisać dalej. Do współpracy zaprosiła mnie jedna z warszawskich agencji i tak zaczęła się moja przygoda. Staż wycisnęłam do ostatniej kropli, budując przyzwoite portfolio, co otworzyło mi drzwi do kolejnych agencji. Udowodniłam sobie, że można i że się da – bez znajomości w branży.
W przypadku dużych agencji sieciowych szczeble kariery są klasyczne: Junior Copywriter, Copywriter, Senior Copywriter, Dyrektor Kreatywny.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Obok oczywistych obowiązków związanych z tworzeniem wszelkiej treści na potrzeby klientów, Copywriter blisko współpracuje z całym zespołem. W zależności od wielkości i struktur agencji skład zespołu będzie się różnił, ale z każdym warto umieć pracować. Od Copywritera oczekuje się nie tylko tekstów dobrej jakości, ale także sensownych pomysłów. Sensownych – to znaczy takich, które odpowiadają na brief i mieszczą się w budżecie. Oczywiście, do tego muszą być świeże i kreatywne oraz spodobać się przełożonemu i klientowi, ale nikt nie mówił, że będzie łatwo. 🙂
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko Copywritera najchętniej zatrudniane są osoby z wykształceniem dziennikarskim lub filologicznym, z wartościowym portfolio i kilkuletnim doświadczeniem agencyjnym. Na szczęście reszta świata również ma szansę, jeśli posiada określone umiejętności. Tych miękkich jest zdecydowanie więcej: kreatywność, pisarska smykałka, umiejętność pracy w szybkim tempie oraz pracy w zespole. Ważne jest też rozeznanie w branżowych trendach. Wymagane kompetencje twarde to przede wszystkim dobry warsztat, który przejawia się bezkompromisową znajomością poprawnej polszczyzny i dużą plastycznością języka. Bardzo przydatne jest wykształcenie psychologiczne i marketingowe.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
To jest praca, która się nie nudzi. Każdy nowy klient to mały wszechświat z właściwymi sobie potrzebami, charakterystyką i grupą docelową. Poznawanie od podszewki danej dziedziny, zdobywanie specjalistycznej wiedzy, tworzenie persony i pisanie do niej sprawia mi dużą frajdę.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudności pojawiają się wtedy, kiedy po kilku godzinach pisania zmęczenie bierze górę, a wena twórcza wskakuje na hamak i wyłącza telefon. Największym plusem jest różnorodność projektów. Dodatkowo jest to praca w ciekawym środowisku – wśród ludzi, o różnych zainteresowaniach i niebanalnych osobowościach.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od wielkości agencji, miasta, w którym się pracuje, stażu pracy Copywritera i jego umiejętności negocjacyjnych. Wydaje mi się, że na stanowisku juniorskim zarobki powinny zaczynać się od 2 tys. netto.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
W przypadku branży reklamowej ogłoszenia na portalach pracy pojawiają się niezbyt często. Warto dołączyć do wszelkich grup na Facebooku dotyczących pracy w reklamie i tam polować. Warto też kontaktować się bezpośrednio z wybranymi agencjami, nawet jeśli aktualnie nie rekrutują. Cokolwiek wybierzesz – wiedz, gdzie idziesz i po co. Inaczej wygląda praca dla agencji interaktywnej, inaczej dla agencji full service. Niektóre firmy specjalizują się w obsłudze klientów z jednej, wybranej branży. Szukaj pracy tam, gdzie mocniej zabije ci serce na widok portfolio agencji.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Na ten zawód nie ma jednego sposobu. Studia mogą pomóc w zdobyciu poprawności językowej, ale nie zapewnią ci pracy, jeśli nie masz „tego czegoś”. Chcesz zostać Copywriterem? Rób to, co kochasz, rozwijaj swoje zainteresowania i warsztat pisarski. Sprawdź się – załóż bloga i pisz regularnie. Łap doświadczenie gdzie się da – idź na staż, bierz udział w konkursach. Ucz się od ludzi, którzy na pisaniu zjedli zęby i opowiadają o tym na swoich blogach. Bądź otwarty, chłoń wszystko: książki, artykuły, ludzi, ich historie. Każde doświadczenie może okazać się na wagę złota.
———————————————————–
Monika Wasilewska
Senior Copywriter, WebTalk
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pierwsze kroki w copywritingu stawiałam w 2010 roku, lecz wtedy to stanowisko nie było jeszcze tak popularne. Zajmowałam się w tym czasie „pisaniem treści na potrzeby działań marketingowych” i tak też przez dłuższy czas brzmiał opis mojego stanowiska. Po roku dowiedziałam się, że niektóre firmy poszukują specjalistów ds. Social Media. Poszłam w tym kierunku i przez kolejne trzy lata pracowałam jako Content Designer. Jako Copywriter zaczęłam pracować w 2014.
Szczeble kariery zależą od wielu czynników. Najczęściej są nimi struktura agencji oraz efektywność naszych dotychczasowych projektów (w liczbach i w nagrodach).
Co należy do obowiązków Copywritera?
Zakres obowiązków Copywritera jest bardzo szeroki. Począwszy od pisania tekstów na małe formaty reklamowe, przez wymyślanie haseł reklamowych i sloganów, pisanie scenariuszy do reklam, aż po tworzenie całych idei kampanii produktowych i wizerunkowych.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Copywriter, jak wszystkie inne osoby, których praca polega na tworzeniu, powinien być osobą kreatywną. Za osobę kreatywną powinna być uznawana ona nie tylko przez swoje otoczenie, ale i przez siebie samą (zdrowa świadomość swoich umiejętności pozwoli obronić swój pomysł przed tymi bardziej sceptycznymi accountami i klientami).
By zostać Copywriterem nie trzeba kończyć żadnej konkretnej szkoły, ale nie oznacza to, że może nim zostać każdy. Copywriter lubi pisać, opowiadać, wymyślać, bawić się słowem i posiada (a przynajmniej powinien) cechę, którą można określić jako „empatia marketingowca” – powinien on wiedzieć, jakim językiem komunikować się z grupą odbiorców, jakich narzędzi używać, by do niej dotrzeć i przede wszystkim mieć świadomość tego, że do grupy docelowej nie należy mówić, lecz z nią rozmawiać.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Cieszy mnie to, że nie wykonuję pracy odtwórczej, że codziennie mam okazję stworzyć coś nowego. Wiadomo, nie wszystkie nasze pomysły przechodzą bez zmian, ale gdy tak się dzieje, gdy klient zaakceptuje nasz pomysł od A do Z, to jest to ogromna satysfakcja.
Poza tym moim narzędziem pracy jest Internet, a wspaniale jest pracować z kimś, z kim jest się w poważnym związku. 😉
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusem pracy Copywritera są krótkie deadline’y i kiepskie briefy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od charakteru naszej pracy. Widełki zarobków Copywritera są równie szerokie, jak zakres jego obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Oprócz oczywistych poszukiwań na portalach z ofertami pracy, radzę zapoznać się z agencjami w swoim mieście. Dowiedzieć się, jakie mają opinie i zacząć obserwować je na Facebooku. Często tam można znaleźć oferty pracy lub stażu.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Szperaj w Internecie, ile tylko możesz. Sprawdzaj, które kampanie zdobyły światowe nagrody w ostatnich latach, inspiruj się nimi. Bądź na bieżąco z najnowszą technologią, bo to ona będzie niedługo Twoim narzędziem pracy. Sprawdzaj wszystkie najnowsze aplikacje na smartfony (nawet te z pozoru najgłupsze). Patrz na bilbordy na ulicach, oglądaj reklamy w telewizji i analizuj WSZYSTKO, co widzisz.
Jeśli nie podoba Ci się hasło reklamowe do jakiegoś produktu na reklamie, wymyśl swoje własne. Jeśli trzymasz w ręku ulotkę, na którą patrzenie znudziło Cię już po dwóch sekundach, pomyśl, co byś w niej zmienił.
Jeśli zaczniesz odczuwać przyjemność z wymyślania, to jesteś na słusznej drodze do zostania dobrym Copywriterem.
———————————————————–
Sławek Skowerski
Senior Copywriter, GoldenSubmarine
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawsze lubiłem się popisywać. Dlatego całe moje zawodowe życie związałem z miejscami, w których moim zadaniem było układanie słów w zgrabne zdania. Najpierw było to dziennikarstwo, potem zaciągnąłem się do pracy przy filmach. Ale to nie było to. Wreszcie przypadkiem natrafiłem na ogłoszenie nieistniejącej już, małej agencji. Miałem spore chęci i masę różnych tekstów, pisanych często dla przyjemności (a co mi tam, przyznam się – niektóre po to, by zaimponować dziewczynom). Wysłałem maila, w którym napisałem, że kompletnie nie znam się na reklamie, ale znam się na pisaniu. Dodałem kilka załączników Worda i, o dziwo, spodobało się. Dziś jestem seniorem w GoldenSubmarine. To najwyższy szczebel w hierarchii agencyjnej – po juniorze i „zwykłym” copywriterze. Wyżej wchodzi się na pozycję liderów teamów (u nas to Head of Creative Team) czy dyrektora kreatywnego. Wiąże się z tym więcej pracy i więcej odpowiedzialności. No i więcej pieniędzy. To dla copywritera naturalna ścieżka rozwoju.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Trzeba ciągle dawać komuś słowo. Serio! Od tekstów na mailingi czy treści na strony internetowe i banery, na scenariuszach reklam czy namingu kończąc. Niektórzy czują się mocni w długich tekstach i artykułach, inni z kolei preferują krótkie formy. Ci pierwsi zazwyczaj prowadzą blogi o trendach reklamowych, ci drudzy – sarkastyczne profile na Facebooku.
To oczywiście nie wszystko – jako senior copy biorę udział w tworzeniu kreacji (a czasem i wspieram strategię) kampanii i marki, wspieram pomysłami art. directorów i grafików. Reprezentuję też agencję na zewnątrz – spotykając się z klientami podczas prezentacji, występując podczas branżowych eventów czy biorąc udział w jury przyznającym reklamowe nagrody.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Liczy się pasja, chęci i otwarta głowa. Banał, wiem wiem. Ale od tego się zawsze zaczyna. No, przydaje się też osławiona lekkość pióra – pisanie szybko, sprawnie i, co najważniejsze, zawsze na temat. Bez niepotrzebnych ozdobników, raczej w stronę językowych wygibasów, które, jak dopisze szczęście, sprawią, że odbiorca pokiwa ze zrozumieniem głową. Aha, żadnych rymów.
Ważne jest też bycie na bieżąco ze wszystkim. Mowa ulicy, język młodzieży, warto wiedzieć czym tętni internet, co aktualnie śmieszy odbiorców, memy, grafiki, gify. Nie ma nic gorszego, jak pisanie o rzeczach, na których się nie znamy. Odbiorca natychmiast to wyczuwa. A wtedy jest słabo.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Dostaję zadanie i odpalam Worda. A co napiszę, zależy już tylko ode mnie. Przyjemnie się ogląda efekty pracy. Szczególnie, gdy luźny pomysł, który rzucasz na spotkaniu, potem zyskuje kształt, obraz i głos, oglądany potem przez miliony. Reklama w ogóle jest ciekawą formą zmagania się z odbiorcą. Tutaj nie ma dziennikarskiej misji, jest po prostu sprzedaż produktu i marki. Widz to wie, ja wiem, że widz to wie. Kto kogo przechytrzy?
Fajne jest też to, że nie możesz tu osiąść na laurach. Zrobiłeś fajną kampanię pół roku temu? To świetnie, ale nikt o niej nie mówi. Liczy się tu i teraz. Jesteś tak dobry, jak twoja ostatnia reklama. To nakręca do działania.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Poprawki. Krótkie terminy. Zmęczenie materiału. Trudno czasami wykrzesać z siebie coś nowego, gdy siedzi się po raz kolejny nad tym samym produktem i marką. Z drugiej strony – to właśnie jest prawdziwe wyzwanie! No i świadomość tego, że mimo wysiłku, chęci i wiedzy, wszystko zależne jest od drugiego człowieka, który dostaje twoje wypieszczone dzieło. A on może mieć po prostu zły dzień. Albo nie lubić małych kolczastych zwierzaków, podczas gdy ty wymyśliłeś super hasło „Jesteś tym, co jesz”.
No i te momenty, gdy klient prosi o stworzenie kilku linii. Wtedy pracuje się ze świadomością, że 2/3 twojej pracy trafi po prostu do kosza. To też jest do bani. Ale taka specyfika zawodu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jako junior startujesz z niewielką kwotą. Ale potem jest już tylko lepiej – a limit tak naprawdę wyznacza twoja bezczelność i wartość projektów, w których bierzesz udział. Firma finansuje też twój rozwój wysyłając na szkolenia czy fajne konferencje. Albo nauka języka obcego. Aha, copywriter może też sporo dorobić jako freelancer – od kilkudziesięciu złotych za drobne zlecenia do kilku tysięcy (albo i więcej) za duże projekty. Wszystko kwestia chęci, umiejętności i czasu.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Oczywiście w agencjach. Najlepiej takich średnich i małych. Gdzie nie zje cię stres, spotkasz ludzi, którzy są już otrzaskani na rynku i nauczysz się robić fajne rzeczy. A potem przejdziesz wyżej i wyżej. Ja zaczynałem trochę inaczej, bo od pisania depesz w Polskiej Agencji Prasowej i stażowania w redakcjach. Mało to reklamowa ścieżka rozwoju, ale dała mi ona sporo umiejętności i doświadczenia, których nie zdobywa się pisząc tylko hasła i slogany. Coś za coś. Nie żałuję ani dnia.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Jeżeli masz ambicje pisarskie czy poetyckie, to świat reklamy nie jest dla ciebie dobrym miejscem. Tutaj klient ma zawsze ostatnie słowo na temat twojego tekstu. A że, jak wiadomo, każdy potrafi pisać, bo przecież robił to w liceum… to domyśl się reszty. Za to jak lubisz to całe szaleństwo marketingowe, wymyślanie i ogólnie zabawę słowem – to miejsce jest dla ciebie. Znajdziesz tu możliwość realizacji swoich ambicji, całkiem niezłe pieniądze i mnóstwo pozytywnie zakręconych ludzi, dla których warto codziennie wstawać rano. A to już sporo, przyznacie?
———————————————————–
Justyna Obara
Copywriter, hyperCREW
Jak zostałaś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja droga do copywriterki była raczej kręta, bo po studiach pracowałam w organizacji pozarządowej. Natomiast przygodę z reklamą rozpoczęłam na stanowisku community creative, czyli tworzyłam kampanie i treści na kanały społecznościowe marek. Z czasem social przestał mi wystarczać, chciałam pracować bardziej koncepcyjnie i nad różnorodnymi projektami, więc zostałam copywriterem. Praca w socialu nauczyła mnie jak ważne jest zrozumienie wykorzystywanych narzędzi i zabawa formą. A to z kolei bardzo przydaje się w kampaniach digitalowych (pracuję w agencji interaktywnej).
Z moich obserwacji wynika, że ścieżka kariery copywritera może wyglądać bardzo różnie, nie ma jednej „prawidłowej” drogi na to stanowisko.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Z reguły głównym obowiązkiem copywritera jest tworzenie koncepcji kreatywnych, czyli wymyślanie. Czego? Jak sprzedać konkretny produkt lub usługę, a także przekazać historię marki – najlepiej w ciekawy i zaskakujący sposób. Po wypracowaniu idei kreatywnej, copywriter ubiera ją w słowa oraz – wspólne z art directorem – w obraz, a następnie przedstawia klientowi. Potem następuje egzekucja (nazwa nieprzypadkowa ;)), czyli w zależności od specyfiki agencji – pisanie tekstów na banery internetowe, strony www, billboardy, advertoriale, tworzenie scenariuszy filmów itd.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Raczej nie będę oryginalna, kiedy powiem, że na stanowisku copywritera przede wszystkim wymaga się kreatywności. Czyli dostrzegania związków między faktami, ideami, stylistykami, które inni mają ładnie posegregowane i pozamykane w szufladkach. W tej pracy przydają się też umiejętności logicznego myślenia, jasnego wyrażania myśli i organizacji. A także, czego ludzie często uczą się na własnej skórze, asertywności. Kreatywność potrzebuje luzu i przestrzeni w umyśle, co trochę się kłóci z nadmiarem zadań. Dlatego trzeba umieć odpierać ataki dobijających się drzwiami i oknami akantów. Poza tym najlepsze rzeczy powstają w zespole, dlatego copywriter powinien być otwarty na innych i lubić z nimi pracować.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Z reguły pracuje się nad bardzo różnymi projektami. Dużo się dzieje i nie sposób się nudzić.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Wyzwania i konieczność nieustannej nauki to wielkie plusy. Głównym minusem jest duża presja i związany z nią stres – myślę, że wypalenie zawodowe zbiera niezłe żniwo w tej branży.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki zależą od doświadczenia, umiejętności i miejsca, w którym się pracuje.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Opcje są dwie – w agencji albo w firmie (niektóre mają wewnętrznych copywriterów). Warto wcześniej zrobić wywiad na temat firmy, w której zamierza się podjąć pracę, bo można trafić różnie.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Śledzić co się dzieje w branży – na świecie powstaje dużo świetnych reklam i wciąż pojawią się nowe narzędzia do wykorzystania. Pójść na staż, żeby zobaczyć, czy odpowiada nam ta praca. Poza tym czytać, oglądać, chodzić na wystawy, doświadczać – robić wszystko to co sprawia nam radość, inspiruje i rozszerza horyzonty.
———————————————————–
Norbert Oruba
Specjalista ds. marketingu dóbr luksusowych. Główny copywriter w LuxTime
Jak zostałeś Copywriterem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
To było prawdziwym dziełem przypadku. Skończyłem studia i zacząłem szukać swojej pierwszej pracy w szeroko rozumianej branży kreatywnej. Przeglądając w sieci oferty, trafiłem na ogłoszenie zamieszczone przez LuxTime. Firma poszukiwała pracownika do obsługi klienta. Z treści wynikało, że to prosta praca o zabarwieniu marketingowym dla osób ze znajomością produktu. Nigdy nie byłem na żadnym stażu, a praktyki studenckie były dla mnie katorgą, przed którą uciekałem jak kura przed lisem. Pomyślałem, że to idealna praca pozwalająca na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego. Wysłałem dokumenty aplikacyjne i po kilku dniach zostałem zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas rozmowy prezes firmy powiedział, że poszukuje pracowników do obsługi klienta, ale również copywritera. Przyznał wprost, że osobę, która potrafi pisać znajdzie wszędzie, ale o taką, która również dobrze zna produkt jest bardzo trudno. Z tego powodu zorganizował ogólnopolski konkurs. Nagrodą był zegarek o wartości kilku tysięcy złotych i stanowisko. Podobno wszystkie nadesłane teksty nie spełniały wymogów merytorycznych i rzadko były kierowane do najważniejszej gruby odbiorców, czyli osób zamożnych. Następnie zapytał mnie czy chcę spróbować. Odparłem, że tak. Zadał mi kilka pytań dotyczących zegarmistrzostwa w celu weryfikacji mojej wiedzy. Następnie napisałem próbny tekst i dostałem propozycję pracy.
Co należy do obowiązków Copywritera?
Od kiedy zacząłem pracować jako copywriter moim podstawowym obowiązkiem jest tworzenie bloga firmowego. Przez niespełna trzy lata pracy popełniłem około 200 artykułów o szeroko rozumianej branży zegarkowej. Teksty głównie poruszają tematykę: zegarków, mechanizmów, wybitnych zegarmistrzów, historii marek, akcji promocyjnych, wydarzeń branżowych organizowanych na całym świecie i nowych kierunków rozwoju sztuki zegarmistrzostwa. Oprócz artykułów na blog piszę również krótkie newsy, opisy produktów, relacje z różnych imprez i akcji charytatywnych, w które angażuje się LuxTime. W sporadycznych przypadkach zdarza mi się brać udział w udoskonalaniu strategii marketingowej firmy.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Trzeba być kreatywnym, dociekliwym, sprawnie posługiwać się językiem polskim i zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami. Osoba charakteryzująca się taką „mieszanką” będzie potrafiła przedstawić trudne rzeczy w prosty sposób, a jak wiadomo, prostota jest genialna w swojej prostocie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Copywritera?
Wytyczenie sobie celu i dołożenie wszelkich starań, aby go osiągnąć. Zawsze marzyłem, żeby blog, który piszę, był dla kogoś pomocą w wyborze zegarka oraz żeby choć w niewielkim stopniu przyczynił się do rozwoju rynku dóbr luksusowych w Polsce. Dzisiaj mogę powiedzieć, że moje marzenie się spełniło. Pasjonaci zegarmistrzostwa wykazują duże zainteresowanie blogiem. Ich zaangażowanie pomogło w wypromowaniu go, za co im bardzo dziękuję. Moja praca została także dostrzeżona przez media zajmujące się dobrami luksusowymi. Dziennikarze czasem proszą o wypowiedź, ale zdarza się też, że chcą ze mną przeprowadzić wywiad. To dla mnie wiele znaczy, ponieważ dzięki temu mam swój mały wkład w rozwój tego sektora rynku.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Najtrudniej jest stworzyć coś oryginalnego, na co jeszcze nikt inny nie wpadł. Natomiast dużym plusem jest praca nad różnymi projektami. Pracując jako copywriter można mieć pewność, że wiele zadań będzie ciekawych, a ich ukończenie da ogromną satysfakcje.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wynagrodzenie jest zależne od bardzo wielu czynników. Kluczową rolę odgrywają umiejętności negocjacyjne twórcy, jakość i rodzaj tekstów, które pisze oraz czas, jaki poświęca na ich napisanie. Następnie należy określić czy twórca to freelancer żyjący ze zleceń, czy specjalista zatrudniony na etacie. Ponadto niezależnie od formy współpracy ważna jest również lokalizacja i wielkość firmy, dla której pisze. W rezultacie są copywriterzy zarabiający 3 złote za stronę tekstu, ale są też tacy, którzy biorą kilkanaście tysięcy złotych za slogan reklamowy składający się z dwóch wyrazów.
Gdzie szukać pracy jako Copywriter?
Zacząłbym od firm, które zajmują się tym, czym twórca się pasjonuje. Połączenie pracy z pasją pozwala się realizować i daje dużo satysfakcji. Tak jest w moim przypadku. Jestem miłośnikiem zegarmistrzostwa i piszę dla firmy handlującej zegarkami. Ponadto z moich obserwacji wynika, że copywriterów często poszukują agencje marketingowe, reklamowe, interaktywne itd.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Copywriterami?
Trzeba mieć trochę dystansu do siebie i świata, ale również mieć w sobie pewną dozę samokrytyki i olbrzymie pokłady determinacji. Warto oglądać i analizować mnóstwo reklam i wszelkich akcji marketingowych. Notować wszystkie spostrzeżenia i pomysły. Człowiek zazwyczaj wie tyle, ile potrafi nazwać, dlatego warto czytać książki, oglądać filmy, słuchać muzyki i podejmować każde inne działanie, które daje możliwość poszerzenia wiedzy ogólnej.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>