…biznesowych oraz konsumenckiej bankowości mobilnej.
M-Commerce
3/4 internautów deklaruje posiadanie urządzeń mobilnych, na których realizujemy pięć aktywności typu „smart”. Jak wynika z 2 edycji raportu Izby Gospodarki Elektronicznej pt. „M-commerce. Kupuję mobilnie” widać znaczny wzrost aktywnego wykorzystania urządzeń mobilnych w kontekście zakupowym, w szczególności smartfona. Przeglądając Internet lub wyszukując informacje o produktach wykorzystuje go już 49% badanych, czyli o 7 p.p. więcej niż rok temu. Spadło natomiast wykorzystanie zakupowe urządzeń pełnowymiarowych jak PC i laptop.
Zobacz również
Współczesny konsument jest omnichannelowy, a kanał mobile z roku na rok odgrywa większą rolę w jego doświadczeniu zakupowym. Polacy kupujący mobilnie korzystają też z bankowości mobilnej. Sklepy – zarówno te, które już funkcjonują wielokanałowo, jak i te, które jeszcze tego nie robią – muszą dostosować swoją percepcję klienta do nowych realiów. Bowiem 72% konsumentów kupuje tę samą markę w różnych miejscach i oczekuje spójnej oferty w każdym z nich – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej
Smartfon w rękach kobiet
Warto zauważyć, że w stosunku do wyników prezentowanych w I edycji raportu, w 2015 roku, wzrosła popularność smartfona zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, ale to kobiety eksploatują go mocniej w poszczególnych etapach procesu zakupowego jak przeglądanie ofert czy szukanie inspiracji. Ciekawe różnice w korzystaniu z urządzeń z dostępem do sieci widać także w poszczególnych grupach wiekowych. Konsumenci poniżej 18 roku życia znacznie intensywniej niż rok temu wykorzystują zakupowo urządzenia mobilne. Smartfon zyskał na znaczeniu w każdej grupie wiekowej, ale najsilniej wśród najmłodszej i najstarszej części konsumentów. W celach związanych z zakupami najczęściej jest używany przez konsumentów w wieku 25-34 lata. Z kolei laptopowi wierni pozostają przedstawiciele grupy wiekowej 55+, a PC osoby w wieku 45-54 lata.
Mobile wspiera offline
39% konsumentów mobilnych regularnie realizuje zakupy wykorzystując do tego urządzenie mobilne. Co więcej, osoby, które rozpoczynają proces zakupowy na takim urządzeniu, znacznie częściej także na nim je kończą, finalizując zakup. W przypadku smartfona jest to 76% konsumentów, zaś tabletu 70%. Najczęściej z urządzeń mobilnych korzystamy w domu (51% wskazań) oraz będąc w podróży (36% wskazań). Co czwarty posiadacz urządzenia mobilnego korzysta z niego w różnych punktach sprzedaży – w sklepie, restauracji czy w kinie. Jest to wyraźny sygnał dla podmiotów sprzedających w internecie, że rozwiązania zakupowe muszą być dostosowane do kanału mobilnego. Warto też podkreślić, że osoby, które deklarują zakupy mobilne, są też znacznie bardziej aktywne jeśli chodzi o wykorzystanie smartfona bądź tabletu w całym procesie okołozakupowym. Znacznie częściej porównują ceny i oferty, poszukują informacji i opinii ale także – co ciekawe – sprawdzają lokalizację sklepów stacjonarnych. Najwyraźniej zakupy mobilne nie tylko nie zniechęcają większości konsumentów do zakupów stacjonarnych, ale wręcz je wspierają.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Raport jest do pobrania na stronie e-Izby.
Słuchaj podcastu NowyMarketing