Podobnie jest z identyfikacją wizualną, bez właściwie pomyślanej nic nie zbudujemy. Każdy potencjalny klient, bez znaczenia na branżę, najpierw postrzega i ocenia produkt poprzez jego stronę wizualną, zwraca uwagę na opakowanie, kolorystykę, logo, etc. Dlatego identyfikacja wizualna jest elementem kluczowym w budowaniu marki. Ale czym ona tak naprawdę jest i jaka powinna być, aby przyczynić się do sukcesu naszej marki?
Identyfikacja wizualna – czyli dokładnie co?
Indentyfikacja wizulana ( visual brand identity) to nic innego, jak po prostu wygląd marki. Podstawowe elementy budujące to: nazwa, logotyp, logo, slogan, kolorystyka, styl produktów, także ich opakowania, wszystkie materiały do komunikacji, jak: wizytówki, ulotki, plakaty, banery, stylistyka grafik, postów w social mediach, strona internetowa i jej design, firmowe dokumenty, a nawet wystrój biura. To wszystko składa się na tożsamość wizualną firmy. Te elementy powinny być częścią ogólnej strategii wizerunkowej, tego jak marka chce być postrzegana i odbierana na zewnątrz przez klientów i odbiorców.
Zobacz również
Tożsamość marki i jej wizerunek są kluczowymi pojęciami w identyfikacji wizualnej. Tożsamość marki wiąże się z jej pozycjonowaniem w ramach określonego typu. Wizerunek zaś, jak marka jest odbierana i postrzegana. To jest wizja i obraz marki kierowany do potencjalnego klienta i odbiorcy.
Dlatego identyfikacja wizualna powinna budzić pozytywne skojarzenia, komunikować, jakie wartości niesie dana marka. Ma też za zadanie kreowanie i wytwarzanie wśród odbiorców i klientów jej pożądanego wizerunku, buduje też po prostu świadomość marki.
Najważniejsze cechy dobrej identyfikacji wizualnej
1.Synergia i spójność
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wszystkie elementy, które składają się na identyfikację wizualną muszą być spójne. Powinna zostać zachowana harmonia pomiędzy wszystkimi elementami, które tworzą całość. Zaczynając od logo, poprzez stronę www, grafiki w social mediach, wszelkie materiały promocyjne, na wizytówkach kończąc – kolorystyka, główne motywy, stylistyka powinny ze sobą współgrać. Przykładowo, jeżeli nasze logo jest minimalistyczne, kolorystyka pastelowa, w takim samym tonie powinna być nasza strona oraz inne materiały promocyjne. Ogólny przekaz i komunikacja wizualna powinny bazować na głównej stylistyce, przewodnim motywie wizualnym naszej marki. To pozwala na zapamiętanie stylu marki, utrwalenie jej wizerunku, dzięki czemu dużo łatwiej będzie wyróżniać się na tle konkurencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Klarowność i zrozumienie
Identyfikacja wizualna to komunikat, jaki wysyłamy odbiorcy. Dlatego powinien być on czytelny i zrozumiały. Kolorystyka, logo i główne barwy marki, najlepiej jak zamkną się w trzech kolorach. Logo powinno być czytelne, dokładnie przedstawiać lub nawiązywać do tego, czym zajmuje się lub z jakim obszarem wiąże się marka. Dzięki temu jesteśmy w stanie dużo łatwiej i szybciej dotrzeć do interesującej nas grupy docelowej.
3. Wyjątkowość/Unikalność
To jest często ‘clue’ wszystkiego. Przy dobrej identyfikacji wizualnej niezbędne są takie cechy jak: oryginalność i unikatowość. Unikajmy na stracie obcych inspiracji, tylko dzięki indywidualnie wypracowanej koncepcji wizualnej, naszej wyobraźni jesteśmy w stanie stworzyć coś, co będzie się wyróżniać, przyciągać uwagę, i może stać się kartą przetargową naszej marki, tym samym pozwoli budować jej mocną pozycję i wartość.
4. Rozpoznawalność/Charakterystyczny motyw przewodni
Elementy identyfikacji wizualnej powinny być charakterystyczne i łatwo zapadać w pamięć. Dobrze, jeżeli mają odpowiedni motyw przewodni, który jest obecny na większości materiałów graficznych. Postawienie na kolor główny, czy wyjątkowe logo, które jest wszędzie komunikowane. Prosty przykład marki Adidas – trzy paski, Apple – jabłko etc. To drobne szczegóły, które przekładają się na siłę a później wielkość marki.
5. Skojarzenia
Identyfikacja wizualna ma też za zadanie podkreślać wartości, cele i charakter działalności, które prezentuje marka. Ma budzić określone skojarzenia i wywoływać pożądane emocje.
Od identyfikacji wizualnej do budowy marki
Na proces budowania marki składa się wiele składowych, ta wizualna jest jedną z ważniejszych. Jednakże prace nad stroną wizualną marki powinniśmy podjąć na końcu. Na samym początku musimy wiedzieć dokładnie, jaka jest tożsamość marki, jakie nasza marka niesie wartości, kim są nasi odbiorcy i klienci, co i w jaki sposób chcemy komunikować. Na tej podstawie, kiedy znamy odpowiedzi na te wszystkie pytania, możemy rozpocząć pracę nad stroną wizualną marki, pamiętając o głównych jej cechach.
Identyfikacja wizualna i potencjał komunikacji wizualnej jest bardzo ważnym elementem strategii marki. To ona wyróżnia markę na tle konkurencji, klarownie przekazuje komunikat firmy i buduje pożądany przez nas jej wizerunek. Rządzący nią zestaw reguł ma także budzić i utrwalać pożądane opinie wśród odbiorców i klientów, tym samym tworząc konsekwentnie spójny wizerunek firmy. Potencjalny klient po spojrzeniu na produkty opatrzone naszym logo od razu powinien mieć pozytywne skojarzenia, że są tym, czego szuka, że są one dokładnie dla niego. I to pokazuje wagę i moc strony wizualnej. Identyfikacja wizualna to finalny, ale i kluczowy element w budowie siły i pozycji marki na rynku. Bez odpowiedniej identyfikacji wizualnej nie ma marki.