źródło zdjęcia głównego: stocksnap.io
Coraz więcej biznesów pragnie zaistnieć w wyszukiwarce, szukając różnych rozwiązań – z różnym efektem. Dochodzi jednak do sytuacji, przed którą staje każda firma – wybór agencji, której powierzy swój budżet i od której zależeć będzie dalszy wynik finansowy spółki.
Zobacz również
Jeśli chodzi o kryteria wyboru agencji – na ten temat artykułów powstało już wiele. Warto jednak skupić się na trzech, moim zdaniem najważniejszych, kwestiach, które należy traktować bardziej jako detale, mogące przechylić szalę na korzyść biznesową.
Na co zatem warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEM?
1. Standardy pracy
Rzecz zdawałoby się trywialna, ale jak wiemy, o sukcesie danego projektu decydują detale. Szybkość i trafność komunikacji to dziś podstawa w pracy na linii klient – agencja. By usprawnić ten proces, warto zadbać o uproszczenie tego schematu do niezbędnego minimum. My wyznajemy zasadę bezpośredniego kontaktu między specjalistami a osobami po stronie klienta. Znów – może to wydaje się oczywiste, ale nie zawsze ma przełożenie na rzeczywistość.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Oprócz komunikacji, warto także poświęcić kilka chwil na analizę metod pracy danej agencji. Z jakich narzędzi korzysta? O jakie informacje pyta na etapie przetargu? Czego potrzebuje do tego, by przygotować co najmniej zadowalający projekt? W dzisiejszym świecie, gdzie bardzo szybko powstają nowe agencje, profesjonalne podejście zawsze będzie wyróżnikiem. Powinno być także wyznacznikiem przy dokonywaniu tego finalnego wyboru.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Wartość dodana
Agencja nie powinna być jedynie wykonawcą zadań wyznaczonych przez klienta. Owszem, wszystkie cele, KPI, targety zawsze będą wyznacznikiem sukcesu, ale nie można poprzestawać jedynie na nich. Praca z agencją to przede wszystkim praca ze specjalistami w swoich dziedzinach, ludźmi, którzy SEO czy SEM zajmują się od lat. Zwykle marketingowcy nie mają czasu, by tworzyć, optymalizować i prowadzić działania w wyszukiwarce samemu – jest to zbyt szybko zmieniające się środowisko, w którym jedna zmiana, chociażby algorytmu, może czasem wywrócić wszystkie dotychczasowe strategie.
Praca z agencją to przede wszystkim wymiana wiedzy. Aby osiągnąć sukces, klient musi dzielić się wiedzą na temat swojego biznesu ze specjalistami. To samo powinno działać w drugą stronę. Dopiero w momencie, gdy obie strony będą świadome całego ekosystemu działań, projekt będzie mógł wejść na wyższy poziom. Zrozumienie siebie nawzajem powinno być jednym z kluczowych elementów projektu. Co więcej, już na etapie przetargu można łatwo to kryterium nałożyć na weryfikowane agencje.
3. Synergia działań
Firma robi SEO, SEM do tego jeszcze poprowadzi profil na FB. Oferuje szereg usług, obsługuje różne budżety, pracuje z wykwalifikowanymi specjalistami po drugiej stronie. Czemu by nie powierzyć jej także innych działań z zakresu marketingu online, skoro ma je w swojej ofercie?
Klienci coraz chętniej powierzają kilka obszarów działań jednej agencji. Z perspektywy zlecającego jest to rozwiązanie korzystne, ponieważ znika problem komunikacji między różnymi podmiotami –osoby uczestniczące w projekcie siedzą obok siebie i na bieżąco wymieniają doświadczeniami. Znów – brzmi jak oczywistość, pytanie, jak jest naprawdę?
Czy agencja ma pomysł na to, jak stworzyć zespoły projektowe, tak by ich współpraca dawała klientowi jak najwięcej pożytku? Paradoksalnie właśnie marketing wyszukiwarek jest najlepszym do tego miejscem. Na różne zapytania przeplatają się różne wyniki – płatne, bezpłatne. Odpowiednia strategia może być dobrym kierunkiem, który finalnie pozwoli optymalizować budżety, a tym samym, po prostu, osiągnąć więcej.
Wybór agencji, której powierzy się znaczną część (online) swojego biznesu, to ważna decyzja. Na finalnym etapie wyboru kolejne agencje różnią między sobą jedynie detale, co sprawia że wybór staje się jeszcze trudniejszy. Czy istnieje złota rada, która zamknie w sobie wszystkie porady związane z wyborem agencji?
Myślę, że tak.
Szukajmy po prostu partnera. Nie agencji, nie wykonawcy. Ale partnera – podmiotu rzetelnego i gotowego rozmawiać, a także słuchać i rozumieć. Bo to właśnie wiedza i to jak ją wykorzystamy stanowi dzisiaj o przewadze na rynku.