Markę Netflix zna już ponad połowa polskich internautów i ok. 60 proc. tych, którym zdarza się płacić za treści wideo w internecie. Showmax, czyli debiutant sprzed dwóch miesięcy, ma już rozpoznawalność na poziomie blisko 35 proc. i nieco ponad 40 proc. wśród e-widzów, którzy płacą za firmy i seriale w sieci.
Relatywnie słabe notowania ma na ich tle Amazon Prime Video, który kojarzy tylko 17 proc. internautów, a co czwarty spośród płacących za treści wideo widzów internetowych.
Zobacz również
Popularność marek serwisów subskrypcyjnych nie musi iść w parze z ich faktycznym wykorzystaniem przez internautów. Jak pokazują dane Megapanelu, w lutym liczba realnych użytkowników Netfliksa nie przekraczała 700 tys. (dane te nie uwzględniają ruchu w aplikacjach), podczas gdy Showmax miał 2,1 mln realnych użytkowników – było to w czasie trwającej wciąż kampanii wprowadzającej serwis na polski rynek.
Jak pokazuje badanie MEC, serwisy subskrypcyjne są wciąż mniej znane niż największe marki VOD na polskim rynku. Spośród stron wideo związanych z głównymi nadawcami, to Ipla utrzymuje największą – ok. 80 proc. rozpoznawalność. Znajomość takich marek jak Player, Ipla, czy tvp.pl oferujących dużą część treści za darmo, nie jest skorelowana z płaceniem za kontent w sieci.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Co ciekawe, na przestrzeni ostatniego roku, wyraźnie wzrosła skłonność do płacenia za długie treści wideo, jak filmy, czy seriale. Po okresie stagnacji w latach 2015-2016, gdy odsetek e-widzów, którym zdarzało się płacić przynajmniej czasami za wideo, oscylował wokół 1/4 badanych, w marcu br. już 35 proc. polskich internautów zadeklarowało, że zdarza im się płacić za oglądanie w internecie. Mowa tu o wszystkich możliwych formach płatności – za odcinek, czy w systemie abonamentowym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rynek subskrypcyjnych serwisów VOD w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, a odsetek e-widzów, którzy korzystają głównie z płatnych serwisów wciąż nie przekracza kilku procent internautów. Jak pokazało badanie MEC VideoTrack II z końca maja 2016 r., przy wciąż sporym sceptycyzmie do płacenia za treści, wzrosła jednak – w porównaniu z poprzednimi latami, liczba internautów, którzy wskazują miesięczny abonament jako preferowany model płacenia za dostęp do filmów i seriali. Wśród e-widzów, którym zdarza się płacić za wideo ich odsetek wynosił już 32 proc., podczas gdy rok wcześniej – 29 proc. Wciąż większość, 37 proc., wolała płacić za obejrzenie pojedynczego odcinka.
MEC zrealizował badanie na próbie 1000 internautów w wieku 18+ w dniach 14-15 marca 2017 r. metodą CAWI