Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku
Rok 2017 był dla nas bardzo intensywny. Wprowadziliśmy na rynek wiele innowacyjnych produktów, takich jak rozwiązania Smart Home oraz Smart Voice czy nawiewniki antysmogowe, do których musieliśmy stworzyć odpowiednią komunikację. Jednak naszym największym projektem był Oknoplast Lab – seria poradnikowych spotów, które w prosty sposób opowiadają o wszystkich zawiłościach związanych z oknami. Cykl filmów jest kolejnym krokiem w stronę uproszczenia komunikacji z klientami, która jest istotnym elementem nowej strategii firmy. Spoty zostały stworzone tak, by służyć kupującemu realną pomocą, a przy okazji przykuć uwagę lekką i zabawną formą. Zdecydowaliśmy się na komunikację poprzez materiały wideo i widzimy dobre efekty tej decyzji. Z kampanią ruszyliśmy w kwietniu, do dziś nasze filmiki na Youtube mają liczbę ponad 4 mln obejrzeń (min. 30 sek.).
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku
Największym sukcesem dla Oknoplast był wspomniany projekt Oknoplast Lab. Do tej pory firmy z branży okołobudowlanej obawiały się odważnej komunikacji – okno było traktowane jako materiał budowlany, tak jak cegły, gwoździe czy wylewki. Co więcej, przedsiębiorstwa nie przywiązywały wagi do działań komunikacyjnych w kanałach, w których obecny jest nowoczesny klient. Nasz projekt Oknoplast Lab pokazał, że ze współczesnym odbiorcą można komunikować się w inny, ciekawszy sposób. Filmy cieszyły się tak dużą oglądalnością, że zdecydowaliśmy się na tworzenie kolejnych materiałów w tej konwencji.
Zobacz również
Ostatnio ruszyliśmy także z kampanią dotyczącą zagadnienia, którym jest smog. Wprowadziliśmy do naszej oferty innowacyjny produkt – nawiewniki antysmogowe. Takiego rozwiązania nie było jeszcze na polskim rynku. Przeanalizowaliśmy kampanie antysmogowe i zauważyliśmy, że większość z nich oparta jest na budzeniu strachu w odbiorcach. My zdecydowaliśmy się pójść w całkowicie inną stronę – personalizację. Dopasowaliśmy nasz komunikat do poszczególnych regionów Polski. Kampania ruszyła w listopadzie, więc za wcześnie jeszcze na jej całościowe podsumowanie. Możemy jednak powiedzieć, że pozytywny odzew na nasze działania OOH i w internecie był bardzo duży.
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku
Najtrudniejsze dla nas wyzwanie, nie tylko w 2017 roku, ale też na przestrzeni lat, to dostarczenie ciekawego komunikatu do nowoczesnego odbiorcy. Dlaczego? Według badań klient kupuje okna raz, maksymalnie dwa razy w życiu: dla siebie i dla swoich dzieci. Najczęściej, gdy buduje nowy dom lub kupuje mieszkanie z drugiej ręki i musi wymienić stare, nieszczelne okna. Jest zatem tak, że dobre wrażenie na konsumencie można zrobić właściwie tylko raz.
Oknoplast, w odróżnieniu od konkurencji, pokazuje, że do klientów nie trzeba wcale mówić specjalistycznym językiem skupiającym się na aspektach technologicznych produktu. Konsumentowi należy tłumaczyć wszystkie zawiłości związane z oknami, mówiąc do niego w prosty sposób. Oknoplast to pierwsza firma, która postawiła na taki język komunikacji – jest to dla nas duże wyzwanie, bo niejako przełamujemy schematy i kreujemy nową rzeczywistość. Jednak widzimy też, że te działania przynoszą bardzo dobre efekty wizerunkowe oraz sprzedażowe. Dlatego będziemy dalej rozwijać się w tym kierunku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku
Coraz większe wykorzystanie Big Data. Marketerzy obecnie częściej i odważniej sięgają po dane i wykorzystują je do optymalizacji działań marketingowych. Trend odzwierciedla się chociażby w rosnącej roli analityków. Jestem przekonana, że tendencja będzie coraz mocniej rozwijała się w kolejnych latach. Przede wszystkim dlatego, że jej potencjał jest ogromny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
Obserwujemy wiele ciekawych, kreatywnych działań, które pokazują potencjał polskiej branży marketingowej. Grupa Oknoplast współpracuje z kilkoma niezależnymi agencjami marketingowymi oraz PR w Polsce i za granicą, więc mamy też duże porównanie. Polskie agencje są bardziej skupione na kliencie, poszukiwaniu rozwiązań dopasowanych do jego indywidualnych potrzeb, potrafią też wykorzystać nowe narzędzia w komunikacji, jednocześnie osiągając efektywność działań. To bardzo cenne umiejętności, które pozwalają stale rozwijać się polskiej branży marketingowej.
Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2018 rok?
W 2018 roku chcemy skupić się na podnoszeniu efektywności naszych działań marketingowych poprzez wykorzystanie Big Data oraz nowych narzędzi internetowych.
Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?
W tym roku uruchomiliśmy sprzedaż na kilku pozaeuropejskich rynkach, dlatego dużym wyzwaniem dla mnie będzie zbudowanie tam naszej marki poprzez dobranie odpowiednich narzędzi oraz przygotowanie komunikacji dopasowanej do kontekstu kulturowego, niekiedy całkiem różnego od trendów, oczekiwań i przyzwyczajeń, z którymi mamy do czynienia w Europie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?
Myślę, że w 2018 roku marketerzy i handlowcy coraz śmielej i częściej będą sięgać po technologie virtual reality i augmented reality, dzięki którym można dostarczyć klientowi niezwykłe doświadczenia związane z marką czy produktem. Widać, że narzędzia te bardzo szybko ewoluują, mają coraz lepszą jakość i coraz ciekawsze zastosowania, a ponadto – co najważniejsze – ich dostępność stale rośnie.
Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?
W 2018 roku po raz kolejny będziemy chcieli postawić przede wszystkim na internet. W obrębie pozostałych, sprawdzonych kanałów nie przewidujemy żadnych zmian.
O rozmówczyni:
Magdalena Cedro-Czubaj
Dyrektor Marketingu Grupy Oknoplast