Przyglądnijmy się temu zagadnieniu z bliska.
Na początek skupmy się na polskich firmach. Z raportu “Forum odpowiedzialnego biznesu” wynika, że działania CSR-owe prowadzone są przez różne branże. Te związane z finansami, czyli Euro Bank S.A. i BRE Bank uczą, w jaki sposób firma może przyczyniać się do podnoszenia praktycznej i przydatnej wiedzy biznesowej. Euro Bank S.A. wspiera więc edukację młodych przedsiębiorców, menedżerów, pomaga im wejść na rynek pracy. Natomiast BRE Bank stworzył narzędzie do oceny poziomu innowacyjności w firmach.
Zobacz również
Inne działania podejmują Coca-Cola oraz Henkel, które współpracę biznesu z organizacją pozarządową opierają na wykorzystaniu kompetencji i doświadczenia w zakresie rozpoznawania problemów w otoczeniu firmy. W przypadku firmy Polkomtel mamy do czynienia ze wspieraniem sektora publicznego poprzez oddanie do dyspozycji służb ratunkowych nowoczesnych technologii i kompetencji w zakresie zarządzania nimi. Kompania Piwowarska skupiła się natomiast na uwrażliwianiu różnych interesariuszy na określony problem społeczny, a także zachęca do podejmowania próby rozwiązania go.
Klasycznym przykładem CSR jest Pomoc Mierzona Kilometrami firmowana przez T-Mobile. Akcja została zapoczątkowana w 2013 roku, angażuje wiele osób, które biegają, chodzą, jeżdżą na rowerze, aby pomagać osobom chorym w powrocie do sprawności. Poprzez bardzo proste kroki – zainstalowanie stosownej aplikacji i zarejestrowanie się, zbierane są informacje o przebytych kilometrach, które przeliczane są na kwoty wpłacane na rzecz Fundacji TVN Nie Jesteś Sam oraz potrzebujących finansowego lub rzeczowego wsparcia.
Wiele firm dołącza do akcji ogólnopolskich. Z roku na rok coraz więcej podmiotów angażuje się w Szlachetną Paczkę, pomagając rodzinom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
To tylko część przykładów z naszego podwórka. Jak wygląda sytuacja na świecie, a zwłaszcza za wielką wodą?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Firma Timberland rozpoczęła na Haiti działania, które pozwalają przekształcić plastikowe butelki zebrane z ulic wyspiarskiego kraju w materiał używany w produkcji obuwia, t-shirtów i toreb, dzięki czemu uzyskała B Corporation certification. Certyfikat ten wymaga od firm spełnienia norm zrównoważonego rozwoju społecznego i norm środowiskowych, spełnienia standardów odpowiedzialności i zapewnienia społeczeństwu działań transparentnych. Timberland ma także na swoim koncie spot:
KIND Snacks wyrzucając 45 485 funtów cukru w samym środku Times Square w Nowym Jorku, postanowił pokazać, ile amerykańskich cukierków konsumuje się co pięć minut. Przebieg akcji można zobaczyć tutaj:
Na ulice Nowego Jorku, podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ, wyruszył również UNICEF: 27 pustych autobusów szkolnych symbolizowało 27 milionów dzieci pozbawionych edukacji w strefach działań wojennych. Twarzą, a właściwie twarzyczką kampanii jest młodziutka Syryjka, sama w jednym z autobusów, które mają zwrócić oczy świata na ten problem.
W innym kierunku ze swoim CSR poszedł Burger King, który… zaprowadził swoją kultową maskotkę, króla, do fryzjera, by zgolić mu brodę i wąsy dla akcji Movember. Inicjatywa ta ma zachęcać mężczyzn do badań profilaktycznych, aby ewentualnie jak najwcześniej wykryć raka jąder i prostaty. Działania te wsparł specjalnie przygotowany spot reklamowy:
Coraz większa świadomość dotycząca potencjalnych zagrożeń powoduje także, że firmy coraz częściej decydują się na współpracę pomiędzy sobą. Danone i Nestle połączyły siły, tworząc Natur’ALL Bottle Alliance z firmą badawczą Origin Materials, celem jest produkcja 100-procentowej bio-butelki PET nadającej się w całości do recyklingu. Jak będzie przebiegała ta współpraca, możecie zobaczyć poniżej:
Nic tak nie jednoczy ludzi jak katastrofy, dlatego wiele firm zdecydowało się na pomoc ludziom, którzy w nich ucierpieli. I tak Firma Procter & Gamblei Whirlpool podjęły współpracę w celu stworzenia kompleksowego rozwiązania w zakresie usuwania skutków katastrof po serii trzęsień ziemi we Włoszech. We współpracy z włoskim departamentem ochrony ludności podarowano poszkodowanym 10 mobilnych pralni, z których każda wyposażona była w pralki, suszarki i żelazka (Whirlpool, Indesit i Hotpoint) oraz detergenty do prania P & G (Dash i Lenor). Zostały zainstalowane w modułach kontenerowych, dzięki czemu gwarantowały pomoc obywatelom dotkniętym trzęsieniem ziemi. Natomiast Tesla, zajmująca się produkcją samochodów elektrycznych, współpracowała z lokalnymi urzędnikami rządowymi Portoryko w celu przywrócenia zasilania szpitala San Juan Hospital del Niño, a także wdrożenia sześciu nowych projektów baterii na wyspach Vieques i Culebra. Firma Turo, oferująca usługi carpoolingu, oferowała bezpłatny dostęp do samochodów Turo osobom, które ucierpiały w wyniku pożarów w North Bay.