Kilku autorów wyróżnionych projektów bije na alarm: Wojciech Osuchowski przywołuje znaną z polskich dróg ostrzegawczą planszę „Czarny punkt”, na której liczbę rannych i zabitych w wypadkach drogowych zastępuje procentem osób z nadwagą i otyłych, a Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk w radykalnie prostej, literniczej pracy wołają: „Żyj”, a nie „żryj”.
Jury spodobały się także dwa projekty, które wyróżniał lekko żartobliwy ton i elegancka forma graficzna: portret monstrualnego grubasa niemieszczącego się na mikroskopijnym krzesełku autorstwa Karoliny Lubaszko i szczerząca zęby (pomysłowo zrobione z widelca) trupia czaszka. Ten ostatni plakat, zaprojektowany przez Magdalenę Wosik, projektantka opatrzyła dwuznacznym hasłem: „Czy wiesz, co masz na widelcu”.
Zobacz również
– Na konkurs wpłynęło rekordowo dużo prac – ponad 700. Myślę, że najważniejszą tego przyczyną był aktualny i atrakcyjny temat tegorocznej edycji, ujęty w zabawnym haśle „Jedz ostrożnie!”. Co szczególnie cieszy organizatorów, poziom projektów był wyższy niż w poprzednich latach. Równy dobry poziom prezentowały także plakaty zakwalifikowane przez jurorów do drugiej tury, dlatego wyróżnień w tej edycji przyznano aż sześć, o jedno więcej niż dotąd, a z wyborem pracy nagrodzonej główną nagrodą jury miało duży problem. Ostatecznie zwyciężył Michał Łącki, autor nieco diabolicznego w tonacji plakatu, przedstawiającego nabity na widelec serdelek, który za moment eksploduje jak bomba – mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.
– Jeśli myślimy, że otyli ludzie mieszkają gdzieś daleko w Ameryce to jesteśmy, jak mawiał klasyk, w mylnym błędzie. Już 49% kobiet, 64% mężczyzn i 25% dzieci ma nadwagę lub otyłość. Wszelkie działania uświadamiające istotę zagrożenia są niezwykle cenne społecznie. Od lat staram się edukować widzów i czytelników w zakresie zdrowego żywienia. Dziękuję AMS-owi za tę akcję – mówi Katarzyna Bosacka, dziennikarka, autorka programu „Wiem, co jem”.
Laureaci 19. edycji konkursu zostaną zaproszeni do finału przeglądu portfolio dla młodych twórców pod nazwą See&Say, organizowanego przez Klub Twórców Reklamy (KTR). Dzięki dodatkowej nagrodzie finaliści konkursu spotkają się z uznanymi pracodawcami i twórcami z wielu dziedzin kreatywnych. Każdy z uczestników będzie miał możliwość wyboru kilku ekspertów, którzy ocenią jego prace i przekażą mu swoje wskazówki.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
- Katarzyna Bosacka, dziennikarka, autorka programu „Wiem, co jem”,
- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
- Dawid Korzekwa, artysta grafik, profesor ASP w Katowicach,
- Mateusz Kowalski, grafik, wykładowca ASP w Warszawie,
- Marcin Sosiński, Dyrektor Kreatywny McCann Worldgroup.
W 2019 roku zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce.