KER: Świąteczna reklama T-Mobile może być krzywdząca dla dzieci z rozbitych rodzin

KER: Świąteczna reklama T-Mobile może być krzywdząca dla dzieci z rozbitych rodzin
Świąteczna reklama sieci T-Mobile pokazywała historię chłopca z rozbitej rodziny, który podstępem sprawił, że jego rodzice wspólnie spędzili razem Święta. Komisja Etyki Reklamy uznała, że owy spot może być szkodliwy dla dzieci z rozbitych rodzin.
O autorze
1 min czytania 2019-01-14

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że świąteczna reklama T-Mobile „Z najlepszą siecią marzenia się spełniają!” narusza Kodeks Etyki Reklamy. Zespół Orzekający w swoim uzasadnieniu napisał, że owa reklama „poruszając wrażliwą sferę jaką są relacje rozwiedzionych rodziców i prezentując sytuację dziecka próbującego pogodzić rodziców i scalić rodzinę, może wykorzystywać naturalną ufności i brak doświadczenia dzieci lub młodzieży – a co za tym idzie, w przypadku niepowodzenia, może narazić je na przykrość i rozczarowanie”.

Spot, o którym mowa, pokazywał historię małego chłopca z rozbitej rodziny. Dzięki nowemu telefonowi od T-Mobile, dziecko podstępem sprawiło, że jego rodzice w Wigilię się pogodzili i spędzili Święta razem.

Skarżący w swoich skargach podkreślili, że „reklama jest bardzo krzywdząca dla dzieci z niepełnych rodzin. Sugeruje, że są one w stanie połączyć rodziców, którzy się rozeszli, że wystarczy telefon i mały psikus”. Autorzy skarg uznali też, że spot ma negatywny wpływ na dzieci z rozbitych rodzin, dając im fałszywą nadzieję na scalenie swojej rodziny.

T-Mobile odpowiedziało na te skargi zaznaczając, że „Spółka w swojej działalności, w tym także w działaniach reklamowych, uwzględnia dobro dzieci i rodziny, przez co realizuje przyjętą strategię promowania pozytywnych wartości płynących z przebywania wśród bliskich”. Firma podkreśliła też, że reklama przedstawia jedynie pewien fragment rzeczywistości, zaś nieliczne negatywne skojarzenia nie przesądzają jeszcze o jej nieetycznym charakterze.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

„Reklama świąteczna T-Mobile utrzymana jest w takiej konwencji, w ciepłym przyjaznym tonie. Dziecko nie jest manipulowane, zmuszane czy zachęcane do podjęcia działania przez jedną ze stron. Powszechną wiedzą jest natomiast, to że dla dziecka często ważne jest niepozostawanie w sytuacji konfliktu, bo wtedy nie czują się dobrze i bezpiecznie. (…) Reklama nie promuje również żadnej oferty, czy produktu firmy. Ma charakter czysto wizerunkowy i nie namawia do dokonania zakupu, czy też nie sugeruje, że zakup dokonany w sieci T-Mobile doprowadza do szczęśliwego zakończenia” – czytamy w odpowiedzi T-Mobile na skargi.

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy stwierdził, że spot T-Mobile narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo jest szkodliwy dla dzieci i młodzieży z rozbitych rodzin. KER zwrócił również uwagę na to, że nawet jeśli reklama nie jest skierowana bezpośrednio do dzieci, to ze względu na częstotliwość emisji dzieci mogą być jej odbiorcami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reklama lubi kontrowersje – czasami aż za bardzo. Sprawdziliśmy, kto przesadził z formą oraz treścią i w ostatnim czasie został ukarany przez Komisję Etyki Reklamy.