W czerwcu 2018 roku IKEA zaktualizowała swoją strategię People & Planet Positive 2030. Teraz publikuje raport, w którym przedstawia, jakie działania w obszarze zrównoważonego rozwoju udało się już zrealizować. Po raz pierwszy obejmuje on cały łańcuch wartości, w tym produkcję, dostawy i sprzedaż.
Dobry klimat zaczyna się w domu
Zobacz również
Zmiany klimatyczne to nie odległe zagrożenie, ale już rzeczywistość. Dotykają ludzi, społeczeństwa, naszą planetę i działalność biznesową IKEA. Od lat firma podejmuje działania na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla i angażuje się w inicjatywy takie, jak ubiegłoroczny szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach, by dzielić się dobrymi praktykami. Jedno z zobowiązań IKEA zakłada ograniczanie śladu węglowego na szerszą skalę niż tylko w obrębie własnej działalności.
– Prowadząc działalność na całym świecie, chcemy dotrzeć do wielu ludzi, inspirując ich i podsuwając osiągalne dla nich rozwiązania, które pomogą chronić środowisko. Z początkiem kwietnia wystartujemy z kampanią pod hasłem „Dobry klimat zaczyna się w domu”. Będziemy zachęcać konsumentów do małych zmian w codziennym życiu, które mają duże znaczenie dla ochrony naszej planety W asortymencie posiadamy szereg produktów, które ułatwią prowadzenie zrównoważonego i przyjaznego środowisku stylu życia. Są to na przykład produkty pozwalające oszczędzać wodę, jak baterie łazienkowe i kuchenne oraz energię – żarówki LED, czy inteligentne oświetlenie LED – mówi Carolina Garcia Gomez, prezes IKEA Retail Polska.
Co roku wprowadzane są też do asortymentu IKEA nowe innowacyjne produkty. W raporcie na str. 14 wymieniono dwa z nich: MISTELN – dyszę do wody, która pomoże zmniejszyć jej zużycie nawet o 90 proc. i GUNRID – zasłony, które będą miały właściwości oczyszczające powietrze, stanowiące barierę dla smogu. Oba produkty pojawią się na rynku na przełomie 2019/2020 r.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
IKEA Food nieustannie rozwija swoją ofertę dań i produktów na bazie roślin, warzyw i owoców. W zeszłym roku IKEA wprowadziła do Bistro wege hot doga, którego ślad klimatyczny jest 7 razy mniejszy od normalnego hot doga. Cieszy się on dużą popularnością wśród klientów – w Polsce co dziesiąty hot dog sprzedawany w IKEA jest w wersji wege.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Czytaj też: IKEA chce wprowadzić jadalne naczynia z otrąb pszennych
Zrównoważona produkcja
Ambicją IKEA jest by do 2030 roku 100% wykorzystywanych materiałów było odnawialnych i/lub pochodzących z recyklingu materiałowego. W 2018 roku 60% asortymentu IKEA było wyprodukowane z materiałów odnawialnych, a 10% zawierało materiały pochodzące z recyklingu. W tym samym roku 100% bawełny i 85% drewna wykorzystywanych przez IKEA pochodziło ze zrównoważonych źródeł, posiadających certyfikaty odpowiednio BCS i FSC. Warto podkreślić, że największym dostawcą produktów z drewna dla IKEA jest Polska, z której pochodziło w 2018 roku 32% tego surowca. Firma ściśle współpracuje z Lasami Państwowymi, które zarządzają lasami w 90% objętymi certyfikacją FSC.
Ponadto, w 2018 roku IKEA wprowadziła istotną zmianę w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym – przedstawiła dziewięć zasad „Circular Design”, według których wszystkie nowe produkty będą tak projektowane, by można je było ponownie wykorzystać, naprawić, przetworzyć lub odsprzedać.
Polska jest drugim, zaraz po Chinach, największym producentem mebli IKEA na świecie, posiadając 15 fabryk własnych IKEA Industry i współpracując z prawie 80 dostawcami zewnętrznymi, za współpracę z którymi odpowiedzialne jest IKEA Range & Supply Poland. Wśród mebli produkowanych w Polsce znajdują się najbardziej popularne na świecie serie IKEA, takie jak m.in.: LACK, HEMNES, KALLAX, PAX czy EKET.
– W IKEA Range & Supply dbamy, by najwyższe standardy pracy i poszanowania środowiska dotyczyły naszych pracowników i dostawców. W 2018 r. przeprowadziliśmy blisko 90 audytów IWAY – potwierdzając, że cała nasza baza dostawców działa zgodnie z naszymi metodami pracy IWAY i programem zgodności. Dużą wartością IWAY jest również to, że pomaga on naszym kontrahentom zrozumieć zależności zachodzące w łańcuchu dostaw oraz zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie praw człowieka i pracownika oraz dbanie o środowisko naturalne – wyjaśnia Katarzyna Warchał, Purchasing and Logistic Area Manager Central Europe, IKEA Range & Supply.
Energia ze źródeł odnawialnych
Zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych stanowi jeden z globalnych celów IKEA, zakładający dążenie do osiągnięcia 100 proc. energii odnawialnej w całym łańcuchu wartości. W Polsce IKEA już dzisiaj produkuje więcej energii elektrycznej niż zużywa na potrzeby własne, całkowicie neutralizując tym samym swój ślad węglowy. W ubiegłym roku 80 turbin wiatrowych należących do IKEA, wygenerowało 470 GWh energii elektrycznej co przewyższa zużycie energii w wszystkich obiektach IKEA na terenie Polski.
Oszczędność i uważne gospodarowanie surowcem są wpisane w działania IKEA. Dlatego IKEA Industry stale modyfikuje technologie i inwestuje w nowe rozwiązania, umożliwiające ograniczenie ilości zasobów niezbędnych do produkcji mebli oraz efektywne wykorzystywanie produktów ubocznych. Jednym z ostatnich przykładów takiego działania jest inwestycja we własną fabrykę pelletu w IKEA Industry Stalowa Wola. Biomasa z lokalnego tartaku, w postaci zrębki i trocin jest przekształcana w wysokiej jakości pellet, wykorzystywany do produkcji zielonej energii. Rocznie fabryka w Stalowej Woli wytwarza 60 000 ton pelletu, który jest sprzedawany odbiorcom zewnętrznym.
– Konsekwentnie od lat stawiamy na energetykę odnawialną. W ubiegłym roku finansowym aż 99,5% energii wykorzystanej do działalności naszych fabryk w Polsce pochodziło ze źródeł odnawialnych. Dużą wagę przykładamy także do efektywności energetycznej. Chcemy budować świadomość i kompetencje wokół oszczędzania energii oraz dzielić się dobrymi praktykami wdrożonymi w IKEA Industry. Organizujemy w tym celu warsztaty, zarówno w naszych fabrykach, jak i dla naszych dostawców, którzy są częścią łańcucha dostaw IKEA – mówi Andreas Carlsson, Sustainability Manager, IKEA Industry.
Rośnie też liczba klientów korzystających z energii słonecznej w domu. Panele fotowoltaiczne dla gospodarstw domowych są obecnie sprzedawane w sklepach IKEA na sześciu rynkach, w tym w Polsce.
– Zachęcamy naszych klientów do korzystania z energii słonecznej tworząc dla gospodarstw domowych ofertę instalacji fotowoltaicznych „pod klucz”. Widzimy bardzo duże zainteresowanie, nasze indeksy sprzedaży w Polsce są wyższe od średniej globalnej dla krajów, w których IKEA oferuje panele słoneczne. Czerpiemy ogromną satysfakcję, kiedy dzięki IKEA klienci obniżają rachunek za prąd stając się prosumentami, czyli wytwórcami czystej energii z odnawialnych źródeł. Można powiedzieć, że razem budujemy rynek energetyki prosumenckiej w Polsce – dodaje Carolina Garcia Gomez.
Pełna wersja Raportu Zrównoważonego Rozwoju IKEA FY18 dostępna jest na stronie.
PS
W ramach otwarcia nowego lokalu IKEA w Greenwich w Londynie, marka zaprosiła do współpracy kilku lokalnych artystów, którzy wykorzystując stare meble brandu, stworzyli niepowtarzalne domki dla ptaków.
PS2
IKEA zaprezentowała dwie repliki swoich zabawkowych łódek kąpielowych Smakryp, które zostaną wykorzystane do oczyszczania śmieci z londyńskich dróg wodnych w nadchodzących tygodniach.
PS3
IKEA we współpracy z brytyjskim projektantem Tomem Dixonem stworzyła serię produktów oraz narzędzi, które zachęcą mieszkańców dużych miast do lokalnej uprawy warzyw i owoców. Kolekcja pojawi się w sklepach marki na całym świecie w 2021 roku.
PS4
Spot „What if?” prezentuje stanowisko IKEA – marki, która cały czas chce być jeszcze lepsza, przyjaźniejsza dla swoich klientów i dla środowiska.