W 1984 roku, na łamach magazynu Time, ukazało się zdjęcie autorstwa Jacobusa Rentmeester, przedstawiające młodego Michaela Jordana podczas treningu. Wówczas firma Nike zdecydowała się zapłacić fotografowi 15 tys. dolarów w zamian za prawo do używania zdjęcia na swoich billboardach i plakatach przez dwa lata. Problem natomiast stanowił fakt, że na owej fotografii Jordan miał na nogach buty marki New Balance.
Kilka lat później, Nike zlecił innemu fotografowi zrobienie podobnego zdjęcia, lecz tym razem koszykarz miał na nogach buty marki, zaś w tle widniała panorama miasta Chicago. Jak twierdzą przedstawiciele brandu, to właśnie to zdjęcie służyło jako inspiracja do stworzenia słynnego logo, zwanego „Jumpman”.
Zobacz również
zdjęcie Rentmeestera
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
zdjęcie Nike
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jacobus Rentmeester był nieco innego zdania, bowiem w 2015 roku złożył pozew przeciwko firmie o naruszenie praw autorskich. Domagał się wobec tego wysokiego odszkodowania. Sąd Najwyższy wydał natomiast wyrok na niekorzyść fotografa. W odpowiedzi na to przedstawiciele Rentmeester złożyli apelację.
Spór ciągnął się aż do końca lutego br., kiedy to sąd wydał swój ostateczny wyrok, podtrzymując postanowienie z 2015 roku. Uzasadnieniem decyzji sądu był fakt, że poza baletowa, w której na zdjęciu został uchwycony Jordan, nie może być chroniona prawami autorskimi.
PS
Dwuletni spór między McDonaldem a irlandzką siecią Supermac’s zakończył się na korzyść tej drugiej firmy – amerykański fast-food stracił wyłączność na używanie nazwy handlowej „Bic Mac” w Europie.
PS2
12 czerwca 2018 r. zapadł kontrowersyjny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydany w sprawie C-163/16, zgodnie z którym znak towarowy przedstawiający kolor naniesiony na podeszwę buta może podlegać rejestracji oraz ochronie.