UOKiK: Kara dla UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul

UOKiK: Kara dla UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul
Prezes UOKiK ukarał UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul – dotyczą one m.in. podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.
O autorze
2 min czytania 2019-08-19

Jak czytamy w oświadczeniu prasowym, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska wyłącza swoim klientom niektóre kanały i podwyższa abonament. W związku z tym prezes urzędu postanowił przeanalizować regulaminy oraz wzorce umowne firmy – w efekcie wydał decyzję, w której uznał niektóre klauzule stosowane przez firmę za niedozwolone.

W trakcie postępowania ustalono, że UPC gwarantowało tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się tak, bowiem operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy. Wiele osób natomiast wybierało ofertę firmy właśnie ze względu na dostępność konkretnych kanałów – tymczasem po jakimś okrese je im wyłączano.

UPC jednak zastrzegało, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie, przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC.

Ponadto, UOKiK w swoim postępowaniu ustalił, że UPC wprowadzało podwyżki bez konkretnych powodów – firma zastrzegała przy umowach na czas nieokreślony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 złotych raz w roku, jednak nie podawała z jakich przyczyn.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

UPC arbitralnie decydowało również o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona, a jeśli tak, to firma obciążała konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna, zaś klient nie mógł jej zweryfikować.

Oprócz tego, UOKiK wytknął operatorowi również zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. UPC na przykład zastrzegało, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Spowodowało to, że klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Za stosowanie niedozwolonych klauzul prezes UOKiK nałożył na operatora karę w wysokości prawie 33 mln zł. Ponadto, urząd nakazał UPC poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu oraz nieuzasadnione wezwanie technika. Firma powinna także przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W ostatnim czasie UOKiK nałożył na firmę Exito karę w wysokości prawie 4 mln złotych za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych. Podobne konsekwencje spotkały spółkę VGET POLSKA, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.

zdjęcie: depositphotos.com