14 września br. wchodzi w życie procedura silnego uwierzytelniania w ramach nowej dyrektywy UE w sprawie usług płatniczych (Payment Services Directive – PSD2). Dla klientów oznacza to, że płatność cyfrowa będzie jeszcze bezpieczniejsza. Robiąc zakupy online, będą oni musieli uwierzytelnić swoją transakcję za pomocą dwóch różnych elementów. Może to być na przykład hasło, numer autoryzacji transakcji (TAN) lub ich odcisk palca. Nowe przepisy zmienią również proces płatności na platformie Zalando, szczególnie w przypadku płacenia kartą kredytową. Firma dokładnie przetestowała ten proces, stając się jednym z pierwszych podmiotów e-commerce, które go wprowadziły.
W Polsce odsetek internautów kupujących online rośnie z roku na rok coraz bardziej dynamicznie – obecnie jest to już 62 proc. By ułatwić klientom adaptację zmian i zredukować obawę przed skomplikowanym procesem zakupowym, marka przygotowała instruktażowe video, w którym prezentuje nowy, dwuetapowy proces płatności za pośrednictwem karty kredytowej – od momentu przeniesienia produktu do koszyka po finalizację zakupu. Udowadnia tym samym, że nowy sposób autoryzacji nie wpłynie na komfort robienia zakupów na platformie. Obecnie jej użytkownicy przy potwierdzaniu transakcji posługują się numerem karty kredytowej, jej datą ważności oraz numerem weryfikacyjnym (CVV). Od teraz mogą korzystać z nowych funkcji, w tym pobierania odcisków palców jako dodatkowy czynnik biometrycznego uwierzytelniania.
Zobacz również
Nowy proces płatności będzie wyglądał następująco: klient instaluje aplikację bankową na swoim smartfonie, jeśli chce zapłacić za zakupy na Zalando kartą kredytową, bank wysyła mu powiadomienie o dodatkowym uwierzytelnieniu płatności. Klikając na wiadomość, konsument przechodzi do aplikacji bankowej i jest proszony o potwierdzenie przelewu za pomocą na przykład odcisku swojego palca. Po udanej weryfikacji zamówienie zostaje zrealizowane, a klient jest automatycznie przekierowany z powrotem do platformy Zalando.
PSD2 w pigułce
Dyrektywa unijna PSD2 ma zastosowanie do wszystkich metod płatności cyfrowych. To jak wygląda proces dodatkowego uwierzytelniania klientów indywidualnych zależy od poszczególnych banków. Zgodnie z nową dyrektywą przy autoryzacji transakcji stosowane są trzy grupy elementów:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Wiedza (np. hasło)
- Posiadanie (np. smartfon, hasło jednorazowe)
- Unikalna cecha klienta (np. odcisk palca).
Przy każdej płatności przynajmniej dwa czynniki z powyższych grup muszą być zastosowane. Dwuczynnikowa weryfikacja pozwoli klientom jeszcze bardziej zabezpieczyć zakupy online.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Instruktażowe wideo z nowym sposobem autoryzacji znajduje się na stronie.