Jeszcze nie tak dawno temu każdego roku miliony niesprzedanych ubrań lądowało na śmietniku. Niekiedy były one też celowo niszczone – tak było chociażby w przypadku odzieży czy akcesoriów marki Burberry. Jednak tuż po tym, jak na jaw wyszło, że utylizacji poddano produkty o wartości 38 mln dolarów, na brytyjski dom mody spadła fala krytyki, która ostatecznie spowodowała, że brand zobowiązał się do zaprzestania niszczenia ubrań.
Inne popularne marki modowe, nie chcąc znaleźć się w podobnej sytuacji, co Burberry, zaczęły szukać sposobów na wykorzystanie niesprzedanych produktów. Niedawno na przykład głośno zrobiło się o sklepie z używaną odzieżą platformy Zalando, w którym znajdują się m.in. zwrócone przez klientów ubrania. Teraz z kolei popularna marka COS, należąca do grupy H&M, ogłosiła wprowadzenie do sprzedaży kolekcji składającej się z niesprzedanych, bądź zniszczonych ubrań.
Zobacz również
Zanim jednak trafiły one na półki sklepowe, został starannie naprawione i odkażone przez organizację Reneval Workshop, która zajmuje się renowacją odzieży. W ten sposób marka COS, zamiast wyrzucać czy niszczyć zwrócone i niesprzedane ubrania, nadała im nowe życie.
Kolekcja „Restore Collection” dostępna jest od 4 września br. w salonach marki COS w Berlinie, Sztokholmie i Utrecht.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W marcu br. pojawiły się informacje o tym, że H&M zaiwestowało 2 mln euro w szwedzkiego specjalistę od odzieży używanej Sellpy. W ramach współpracy, już wkrótce marka &Other Stories, należąca do koncernu, będzie oferować produkty z drugiej ręki.
PS2
W niewielkiej szwedzkiej miejscowości Eskilstuna pojawiła się galeria handlowa ReTuna z produktami tylko z drugiej ręki. Pomysłodawczyni miejsca Anna Bergstrom znalazła kompromis między konsumpcjonizmem a ideą zero waste.
PS3
Worn Wear to internetowy komis marki Patagonia, w którym dostępne są używane ubrania oraz sprzęt firmy. Celem sklepu jest ograniczenie nadmiernego konsumpcjonizmu oraz przeciwdziałanie zanieczyszczeniom środowiska.