Grupa S/F i IQS: Przy piwie czy wódce, w domu czy na stadionie – Jak kibicują Polacy? [raport]

Z raportu „Świat Kibica” przygotowanego przez IQS i Grupę S/F wynika, że Polacy są narodem kibiców. 4 na 5 z nas ogląda jakiekolwiek zawody sportowe co najmniej raz na kilka miesięcy, ponad połowa co najmniej raz na tydzień, a 1/3 nawet kilku razy w tygodniu.
O autorze
3 min czytania 2020-02-04

Kibicują zarówno kobiety, jak i mężczyźni, szczególnie podczas wydarzeń związanych z piłką nożną, meczy reprezentacji Polski czy Mistrzostw Świata. Piłka nożna bezsprzecznie jest jedną z najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce, praktycznie na równi ze skokami narciarskimi. Każda z tych dyscyplin oglądana jest przez co najmniej 2/3 Polaków, aczkolwiek to właśnie piłka nożna ma najwierniejszych kibiców – co czwarty Polak (24 proc.) tym właśnie sportem interesuje się najbardziej.

– Rok 2020 w okresie letnim zdominowany zostanie przez dwie wielkie imprezy sportowe. Szczególnie ciekawie zapowiadają się piłkarskie Mistrzostwa Europy w nowym formacie. Wielkie sportowe wydarzenie to przede wszystkim święto kibiców. Jak widać Polacy są nimi żywo zainteresowani i lubią się na nie odpowiednio przygotować, zarówno od strony oprawy wizualnej, jak i pod kątem odpowiedniego zaopatrzenia lodówki. Udział polskiej reprezentacji będzie bardzo silnym czynnikiem dominującym rozmowy Polaków w ty okresie. Postawy Polaków przejawiające się w naszym raporcie jasno pokazują jak istotny może to być okres dla marketerów. Szczególnie w świetle dużej roli multiscreeningu pojawia się szereg różnych możliwości, aby pojawić się w świadomości konsumentów przy okazji wydarzeń sportowych – komentuje Piotr Hassine, Managing Director The Digitals oraz Booost (Grupa S/F)

Sport jest istotnym tematem rozmów w naszym kraju. O wydarzeniach sportowych dyskutujemy nie tylko w czasie ich trwania, ale również przed (36 proc.) oraz po ich zakończeniu (48 proc.). Rozmowy dotyczące dyscypliny sportowej bez odniesienia do konkretnego wydarzenia prowadzi 33 proc. badanych, a rozmowy odnoszące się do serii zawodów sportowych (np. liga) – 26 proc. Tylko 12% Polaków nie rozmawia o sporcie i kibicowaniu w ogóle. Kibicowanie stwarza też okazje towarzyskie. Wydarzenia sportowe oglądamy najczęściej z partnerami/małżonkami (37 proc.) lub znajomymi (32 proc.). Ponad dwie trzecie Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu.

– Polacy to naród emocjonalny, który bardzo mocno angażuje się w sport identyfikując się przede wszystkim z biało-czerwonymi barwami, a także ukochanymi drużynami. Oglądaniu relacji z wydarzeń sportowych towarzyszy często niezwykła ekspresja – 2/3 kibiców zdarza się krzyczeć podczas oglądania transmisji. Być może niewielu polskich kibiców – w przeciwieństwie do np. Włochów – płakałoby po przegranym meczu reprezentacji, ale żal i smutek w takiej sytuacji potrafi długo w nas pozostać – co drugi kibic (52 proc.) mocno przeżywa porażkę sportowców/drużyn, którym kibicują, a to pokazuje jak istotną rolę odgrywa sport w naszym życiu – komentuje Marta Rybicka, business unit director w agencji badawczej IQS, która jest współautorem raportu „Świat Kibica”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kibicowaniu Polaków towarzyszy cała otoczka. Przygotowujemy jedzenie, najczęściej przekąski, ale także coś na ciepło. Istotnym elementem imprezy kibica są też napoje, w tym alkoholowe. Z alkoholi pijanych podczas transmisji piwo jest wybierane bez porównania najczęściej (92%), pijają je niemal wszyscy oglądający transmisje meczy, którzy piją alkohol w ich trakcie. Nie stronimy też od mocniejszych alkoholi, 30% pije wódkę, a 27% deklaruje, że sięga po whisky.

Zaangażowanie w kibicowanie przekłada się również na czyny: co trzeci kibic chętnie wybiera marki, które wspierają sportowców (najczęściej są to napoje, ale także artykuły spożywcze typu przekąski czy marki sprzętu elektronicznego). Jeśli oglądamy piłkę nożną to telewizor jest kluczowym medium. Co trzeci kibic ogląda mecze na laptopie, a co piąty na smartfonie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Żyjemy w świecie wielu ekranów. W czasie oglądania transmisji sportowych w TV prawie połowa ludzi korzysta także ze smartfona. Bukmacherka jak żadna inna branża jest w stanie zagospodarować tę przestrzeń swoim produktem. Zakłady na żywo na spotkania sportowe są tutaj idealnym dopełnieniem oglądanego wydarzenia. Nie tylko dają wsad jakościowy, informując konsumenta o zmieniających się szansach na końcowy wynik zawodników lub drużyn, ale także dostarczają możliwość zwiększenia dawki emocji poprzez element zakładu bukmacherskiego. 15% Polaków deklaruje, że obstawia zakłady sportowe, na pewno ten odsetek ma szanse jeszcze urosnąć w związku z rosnącą popularyzacją samej kategorii zakładów, jak i z silną tendencją dzielenia ekranów wśród respondentów – komentuje Leszek Haba, head of marketing PL Fortuna Zakłady Bukmacherskie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Polacy to pragmatycy. Nie chcą dodatkowo płacić za obejrzenie transmisji z meczu, a oglądać je bezpłatnie (60 proc.) lub w ramach płatnych kanałów TV, które mają w abonamencie (45 proc.). I choć kibice nadal zdobywają wiedzę o sporcie przede wszystkim z telewizji, to sięgają też do wielu innych źródeł. Zaglądają do Internetu, śledzą zarówno oficjalne strony klubów i portale o tematyce sportowej, jak i profile osób, związanych ze sportem. Króluje Facebook, choć połowa osób spośród sięgających do mediów społecznościowych korzysta też z Instagrama, a co trzeci – z Twittera.