Wszyscy stawiają dzisiaj na innowacyjne rozwiązania. Jak zdefiniuje Pan innowację w biznesie?
Innowacyjne rozwiązania w biznesie to dla mnie te, które rozwiązują problemy istotne z punktu widzenia konsumenta. Z perspektywy Zalando, zanim wprowadzimy udoskonalenia, kluczowe jest dla nas zdefiniowanie potrzeb oraz usprawnianie procesów przynoszących konsumentom realną wartość, a nie jedynie efekt WOW.
Jak wykorzystuje/kreuje Pan innowację w swojej pracy?
Osobiście traktuję kreowanie innowacji jako proces, który następuje poprzez codzienną obserwację rynku, inspirowanie się i czerpanie z innych kategorii oraz odmiennych modeli biznesowych. Staram się mieć otwartą głowę, wychodzić ze strefy komfortu, zadawać pytania czy innowacyjne rozwiązanie wprowadzone przez markę z innej kategorii może być zreplikowane dla naszych konsumentów. Pozostawanie „głodnym” i nienasyconym mimo bycia liderem w konkretnym segmencie, a także wymiana myśli i dyskusje z zespołem oraz partnerami stymulują do nowatorskiego działania.
Zobacz również
Czym jest w dzisiejszych, przesyconych rynkowo czasach innowacyjna usługa lub produkt?
Z jednej strony może to być usługa lub produkt, który sprawdził się w jednej kategorii, a jednocześnie został zaadoptowany do zupełnie innej, realnie odpowiadając na potrzeby klienta. Z drugiej strony może to być całkowicie nowe rozwiązanie, powstałe poprzez zrozumienie potrzeb konsumentów i do tej pory niewykorzystane.
Firmy starają się być odpowiedzialne społecznie, a zwrot CSR nie traci na popularności. Czy innowacje zawsze są odpowiedzią na społeczne wyzwania?
Dla mnie innowacje powinny mieć cel, który również zawiera zmianę przyzwyczajeń oraz edukację konsumentów. Dla Zalando w najbliższych latach takim celem jest zrównoważona strategia „do.More”. Ma ona na celu zwiększenie świadomości na temat zagadnienia zrównoważonego rozwoju wśród naszych konsumentów, pokazanie, że odpowiedzialna moda może być inspirująca i niekoniecznie droga. Jako Zalando, zaczynamy od siebie, podchodzimy do zagadnienia kompleksowo, a klientowi dajemy wybór w myśl naszego hasła „free to be”.
Czy bardziej otwarte podejście do konsumenta, jak chociażby bezpłatna wysyłka czy 100-dniowy zwrot jak w przypadku Zalando, można nazwać innowacyjną obsługą klienta?
Jako Zalando, byliśmy jednym z liderów wprowadzenia tego rozwiązania na rynku, więc można nazwać to innowacją. Teraz aktualizacje, które wprowadzamy, mają pomagać chociażby w lepszym rekomendowaniu klientom produktów, zachęcaniu konsumentów do eksperymentowania z modą, a także zwiększeniu wygody korzystania z platformy. To pozwoli na spełnienie naszej ambicji, czyli stanie się „Starting Point for Fashion” dla polskich konsumentów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co jest najistotniejsze w innowacji? Na co będzie Pan zwracał uwagę przy ocenianiu zgłoszeń w konkursie Innovation 2020?
Podążając, za maksymą jednego z najbardziej kreatywnych piłkarzy naszych czasów, legendarnego Johana Cruyffa, która mówi, że: „Jakość bez rezultatów jest bezcelowa, a wyniki bez jakości są nużące”, będę szukał rozwiązań, które przyniosły konkretny rezultat, zmieniły status quo, albo ustanowiły nowe standardy na rynku i realnie zbudowały przewagę konkurencyjną konkretnej marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zgłoszenia do konkursu Innovation trwają do 28 lutego. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.innovation.sar.org.pl.