Jakiś czas temu na instagramowym profilu marki Volkswagen pojawiła się reklama nowego modelu Golfa – w spocie było pokazane, jak ręce należące do kobiety o jasnym kolorze skóry „przenosiły” po ekranie czarnoskórego człowieka, by pod koniec „umieścić” go w restauracji o nazwie „Petit Colon”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Mały Kolonista”.
Tuż po publikacji spotu na markę Volkswagen spadła fala krytyki – internauci zarzucili firmie rasistowski wydźwięk reklamy oraz nawiązywanie do ruchów białej supremacji. Niektóre osoby zauważyły również, że pod koniec spotu, gdy na ekranie zaczęły pojawiać się kolejno grupy liter, które ostatecznie utworzyły napis „Nowy model Golfa”, początkowo widać było wyraz „Neger”, co jest uważane za obraźliwe określenie osoby czarnoskórej.
Zobacz również
W efekcie marka Volkswagen usunęła kontrowersyjny spot i opublikowała oświadczenie, w którym przeprosiła za reklamę. Jednocześnie przedstawiciele firmy zapowiedzieli wszczęcie wewnętrznego dochodzenia w jej sprawie.
PS
Brazylijski oddział McDonald’s został skrytykowany za swoją reklamę, za pomocą której sieć zwracała uwagę na to, jak ważne jest zachowywanie dystansu społecznego w związku z pandemią koronawirusa. Marka przeprosiła swoich klientów i wycofała kampanię.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
PS2
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W połowie stycznia br. UOKiK nałożył na firmę Volkswagen Group Polska rekordową karę w wysokości 120 mln złotych. Chodzi o aferę dieselgate, czyli o wprowadzenie konsumentów w błąd co do poziomu emisji spalin emitowanych przez samochody.