Długotrwała izolacja oraz konieczność zachowania dystansu społecznego sprawiły, iż sytuacja osób z niepełnosprawnością narządu wzroku uległa diametralnej zmianie. Otaczający je świat, na którego poznanie przyszło spędzić im często wiele lat, stał się zupełnie inny w zaledwie kilka tygodni. Podstawowe czynności dnia codziennego, takie jak zakupy, wizyta u lekarza lub swobodne poruszanie się komunikacją miejską dla pełnosprawnej części społeczeństwa nie stanowi żadnego problemu nawet w czasie obostrzeń – dla osób z niepełnosprawnością wzrokową to jednak zupełnie nowe wyzwanie.
To właśnie one bardzo często potrzebują czyjejś pomocnej dłoni.
Zobacz również
8 czerwca br. ruszyła kampania społeczna „Widzialni (Nie)widzialni”, której inicjatorem jest Fundacja Nie Widząc Przeszkód przy ścisłej współpracy z Urzędem Miasta Krakowa. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na sytuację osób niewidomych i słabowidzących, która w dobie pandemii, a także po jej zakończeniu może ulec pogorszeniu.
W ciągu najbliższych kilku tygodni na stronie internetowej kampanii, oficjalnym profilu na Facebooku oraz kanale na YouTubie Fundacji publikowane będą treści związane z kampanią, których celem będzie ukazanie, iż „każdy może stać się czyimiś oczami”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jednym z najistotniejszych elementów informacyjnych kampanii będą materiały filmowe prezentujące sceny z życia codziennego osób niewidomych okraszone audiodeskrypcją w wykonaniu Daniela Kondraciuka, w których zobaczyć i usłyszeć będzie można również znane postaci ze świata mediów, sportu, sztuki i kultury – to właśnie one zachęcać będą do niesienia pomocy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oprócz działań w obszarze pośrednim, czyli wpływie na otoczenie osób niepełnosprawnych wzrokowo, podjęte zostaną również działania bezpośrednie, w śród których znajdą się pakiety ochrony osobistej, wsparcie ze strony nauczyciela orientacji przestrzennej, a także możliwość skorzystania z pomocy psychologa i pracownika socjalnego.
PS
W lipcu 2019 roku w Galerii Morena zainstalowano system znaczników „TOTUPOINT”, który wspomaga orientację przestrzenną i zwiększa poziom bezpieczeństwa osób niewidomych i niedowidzących. Owe działanie jest realizowane przez firmę Carrefour, która jest właścicielem galerii w Gdańsku.
PS2
Francuski artysta Regis Kern stworzył wydruki 3D przedstawiające reprodukcje słynnych obrazów największych mistrzów malarstwa, po to, by osoby niewidome mogły je poznać.
PS3
Marka Lego już niebawem wprowadzi do swoich sklepów specjalne klocki, które będą pomagały niewidomym dzieciom w nauce alfabetu Braille’a.
PS4
Huawei Facing Emotions to aplikacja, która pomaga osobie niedowidzącej lub niewidomej rozpoznać emocje swojego rozmówcy. Program wykorzystuje potężne obiektywy fotograficzne i system sztucznej inteligencji smartfona Huawei Mate 20 Pro.
PS5
Peruwiański oddział Centrum Rehabilitacji dla Osób Niewidomych, zatrudniając niewidome osoby do kampanii okularów przeciwsłonecznych udowadnia, że są oni zdolni do pracy tak, jak reszta ludzi i przez swoją niepełnosprawność nie powinni być dyskwalifikowani.