Firma Alfred Ritter już od 85 lat pod marką Ritter Sport sprzedaje kwadratową tabliczkę czekolady. Samo motto brandu brzmi – „Quadratisch, Praktisch, Gut”, czyli „Kwadratowe, Praktyczne, Dobre”, natomiast w latach 90. przedsiębiorstwo zastrzegło tabliczkę czekolady w kształcie kwadratu jako swój znak towarowy.
W pewnym momencie jednak na pomysł produkowania i sprzedawania takich czekolad wpadł koncern Mondelēz International, do którego należy marka Milka. Wówczas firma starała się podważyć fakt, czy kształt produktu powinien podlegać ochronie prawnej.
Zobacz również
Spór sądowy między obiema firmami trwał dobre 10 lat. Najpierw w 2017 roku Federalny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że firma Alfred Ritter może zachować prawo do kwadratowych tabliczek czekolady. Rok później podobną decyzję wydał Federalny Sąd Patentowy.
Ostatecznie Trybunał Sprawiedliwości w Karlsruhe orzekł, że choć sam kształt nie może podlegać ochronie jako znak towarowy, to jest on swego rodzaju wyróżnikiem, który sprawia, że klienci sięgają po taką, a nie inną markę. Tym samym Ritter Sport będzie jedyną firmą, która może sprzedawać kwadratową czekoladę na terenie Niemiec.
Od tego wyroku nie ma już odwołania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dwuletni spór między McDonaldem a irlandzką siecią Supermac’s zakończył się na korzyść tej drugiej firmy – amerykański fast-food stracił wyłączność na używanie nazwy handlowej „Bic Mac” w Europie.
PS2
12 czerwca 2018 r. zapadł kontrowersyjny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydany w sprawie C-163/16, zgodnie z którym znak towarowy przedstawiający kolor naniesiony na podeszwę buta może podlegać rejestracji oraz ochronie.